12 / 12 / 2011

Social media dla e-commerce. Czy coś sprzedamy?

Według ostatniego raportu e-commerce, niemal 90 procent najpopularniejszych e-sklepów posiada profile w mediach społecznościowych. Najwięksi w branży e-commerce dostrzegają potencjał social media, a przede wszystkim chcą być tam, gdzie ich klienci i wychodzą naprzeciw ich potrzebom. Co zyskamy na obecności w social media? Czy uda nam sprzedać tam nasz produkt?

Wielu właścicieli e-sklepów pyta, jaki wpływ ma obecność w social media na realne wyniki sprzedaży i jakie mierzalne korzyści nam ona przyniesie. Social media nie są rozwiązaniem dla wszystkich, cele, jakie chcemy osiągnąć, determinują środki komunikacji przez nas wykorzystane. Media społecznościowe to nie tylko Facebook, ale wiele innych, bardzo zróżnicowanych narzędzi. Istotne jest zaplanowanie strategii działań i wybór najbardziej dla nas odpowiednich.

Do czego służą social media w e-sklepie?

Duża liczba e-sklepów, zakładających swoje strony w social media, zakłada je, ponieważ robią to wszyscy albo zrobiła to konkurencja, czy generalnie dużo się na ten temat mówi. Trudno nie dostrzec wzrastającej obecności Facebooka w mediach tradycyjnych. Social media wkraczają w nasze, jak najbardziej realne, życie z impetem. Mobilizuje to firmy do tworzenia swoich stron, z mniej lub bardziej udanym rezultatem.

W przypadku e-sklepów łączy się to z oczekiwaniem szybkich efektów, w postaci realnego wzrostu dochodów. Obecność na Facebooku, Twitterze, czy Google Plus, sama w sobie nie dokona jednak cudu w naszym e-sklepie i nie przełoży się na ogromny sukces w przeciągu miesiąca działań. Jednakże, właściwie wykorzystana, może znacząco ożywić nasz sklep, zarówno przyciągając nowych klientów, jak i przypominając o nas tym dotychczasowym.

Social media to rozwiązanie dla tych, którzy chcą zwiększyć rozpoznawalność swojego biznesu, prześcignąć konkurencję, nawiązać długotrwałe relacje z klientami, zbadać ich potrzeby oraz zdobyć nowych klientów i zwiększyć ogólne zainteresowanie swoim produktem. Obecność w mediach społecznościowych znacząco wpływa na poziom obsługi klienta i jego przywiązanie do marki.

Przede wszystkim, według badań, 74% klientów bardziej pozytywnie odnosi się do marki po interakcji z nią, 72% czuje się bardziej z nią związanych, a kolejne 70% jest skłonnych o wiele bardziej wchodzić z nią w interakcję właśnie w social media. 68% uważa, że kontakt z marką w social media poprawia jakość obsługi.

Czy jednak klient, z którym rozmawiamy w social media zdecyduje się na kupno naszego produktu?

Czy social media sprzedają?

Jeśli klient szuka informacji w Internecie, to coraz częściej bazuje na opiniach swoich znajomych. A gdzie spotykamy się ze swoimi znajomymi? Między innymi na portalach społecznościowych, na których spędzamy coraz więcej czasu. Nie tylko monitujemy tam, z jakimi markami wchodzą nasi znajomi w interakcję, ale czytamy na ich temat opinie (system rekomendacji) oraz sami zadajemy nierzadko pytanie, które trafia w jednej chwili do dużej grupy, związanych z nami osób. Jeśli widzimy, że znajomi interesują się jakąś marką, jest wielce prawdopodobne, że sami zaczniemy się nią interesować.

Aż 78% konsumentów ufa rekomendacjom, tylko 14% ufa reklamom, a 90% ludzi przełącza kanał w telewizorze w czasie reklam. Media społecznościowe nie służą z założenia nachalnej reklamie, ale dialogowi z konsumentem na poziomie równy z równym. Są doskonałym narzędziem do informowania o aktualnościach, przeprowadzania promocji.Jednocześnie po wszystkich naszych działaniach otrzymujemy cenną informację zwrotną w postaci opinii naszego klienta.

Jak skutecznie sprzedać kolczyki?

Aby zwiększyć znacząco sprzedaż w naszym e-sklepie, warto mieć pomysł na to, czym przyciągnąć do nas użytkowników i jak zainteresować ich tym, co mamy do sprzedania. Standardowe formy reklamy w tym przypadku mogą nie odnieść sukcesu – w social media użytkownicy oczekują często czegoś w zamian za swoje zaangażowanie.

Przykładem na udaną kampanię sprzedażową w social media jest konkurs Fabryki Kolczyka (źródło: gadzinowski.pl) przeprowadzony w serwisie Facebook. Konkurs polegał na rozlosowywaniu zaledwie trzech par kolczyków dziennie wśród uczestników, korzystających z dedykowanej aplikacji. Wystarczyło polubić stronę, wybrać kolczyki dla siebie i sprawdzić wyniki. Wygrywała 58. osoba po godz. 12.00, 18.00 i 22.00.

W czasie kampanii strona zyskała 120 tys. fanów, obecnie posiada ich 135 tysięcy. W czasie trwania konkursu, liczba odwiedzin wzrosła o 170% na stronie Fabryki Kolczyka, liczba niepowtarzalnych użytkowników o 160% (w pewnym momencie nawet o 800%). W grudniu 2010 roku sprzedaż, dzięki kampanii na Facebooku, wzrosła o 250%. Koszt trzech kolczyków dziennie, to niewielki wkład w porównaniu do zysków, które nie zostały ujawnione.

W serwisach społecznościowych sprzedajemy wiedzę, swój czas oraz zaangażowanie, w zamian otrzymując wartość ponadczasową, o którą w normalnych warunkach trudno – wiedzę i zaangażowanie naszych klientów. Ale jak pokazał przykład, skuteczna kampania może przełożyć się na wzrost realnej sprzedaży nawet o 250%, pod warunkiem, że nie będziemy bali się nowych rozwiązań i małej inwestycji.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Ok