Jak wykorzystać działania w social media do wygenerowania ruchu i promocji platformy B2B?
Media społecznościowe to obecnie jeden z najskuteczniejszych kanałów komunikacji, który pozwala budować świadomość marki poprzez jej pozycjonowanie oraz poprzez pogłębianie relacji z klientami. Co ciekawe z roku na rok coraz większe możliwości ma on w obszarze B2B, choć mogłoby się wydawać, że działania te mają głównie sens dla firm sprzedających klientom indywidualnym.
Dotarcie do przedsiębiorców tylko poprzez handlowców generuje oprócz wysokich kosztów, także ograniczenia zasięgowe. Najlepszym sposobem skutecznego budowania znajomości marki i oferowanego asortymentu, jest multiplikowanie przekazu, czyli docieranie do klientów wieloma kanałami. Spore grono firm sprzedających wyłącznie odbiorcom B2B do wszelakich działań w social media odnosi się bardzo sceptycznie lub zupełnie je ignoruje. Powodem takiej sytuacji jest brak widocznych korzyści płynących z ich wykorzystania w swoich marketingowych działaniach. Mając jednak zaplanowane cele, spójną strategię i pomysł na działania możemy w pełni wykorzystać potencjał, który dają nam social media.
W STRATEGII DZIAŁAŃ W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH POWINNY BYĆ UJĘTE ODPOWIEDZI NA TAKIE PYTANIA JAK:
- Kto jest Twoją grupą celową?
- Z jakich platform mediów chcesz korzystać?
- Jakie treści chcesz publikować?
- Jak z mediów korzystają Twoi konkurenci?
Tak zarysowana strategia będzie podstawą dalszych działań.
Wybór platform
W tym miejscu warto zaznaczyć, aby w działaniach B2B nie ograniczać się wyłącznie do LinkedIn – platformy, która rzeczywiście ma wiodącą reputację, przede wszystkim ze względu na swój w pełni biznesowy charakter.
Przy kreatywnym podejściu do platform społecznościowych ze spokojem działania B2B możemy prowadzić również na SlideShare, Facebooku, Instagramie, YouTubie, Twitterze, a nawet Pintereście. Na każdej z tych platform możemy budować rozpoznawalność i świadomość naszej marki, co w przyszłości może również generować sprzedaż. Jednak musisz zastanowić się, czy faktycznie tam znajdują się Twoi potencjalni klienci. Jeżeli dystrybuujesz odzież, dzięki LinkedIn możesz trafić do większych klientów, ale jeżeli chcesz swój przekaz kierować do małych sklepów w mniejszych miejscowościach - ta platforma nie da Ci takich możliwości.
- Facebook w komunikacji na tej platformie warto śledzić wszelkie zmiany, korzystając przede wszystkim ze znanych portali dla marketingowców i działać zgodnie z trendami. Spróbuj utworzy grupę, w której będziesz ekspertem w zakresie jej tematyki. Duży potencjał Facebooka jest również w filmach i transmisjach na żywo – stworzenie transmisji na żywo w formie webinaru lub Q&A (pytania i odpowiedzi) przyniesie na pewno wiele korzyści, a dodatkowo Twoi fani będą mieli okazję poznać Ciebie i Twoje produkty. Facebook daje również możliwość dotarcia do bardzo wąskich grup, dzięki płatnym kampaniom. Ustawiaj płatne promocje z poziomu managera kampanii reklamowych, dzięki czemu będziesz mógł lepiej sprecyzować do kogo dana kampania ma dotrzeć. Promowanie właśnie z poziomu managera kampanii, pozwala ustawić promocje na np. konkretne nazwy stanowisk osób na których szczególnie Ci zależy.
- Instagram. Sprawne wykorzystanie jego potencjału sprawi, że Twoi potencjalni klienci mogą poznać Ciebie od drugiej, bardziej ludzkiej strony. Dodatkowo to świetne medium sprzedające produkty poprzez piękne fotografie albo ukazanie przedmiotów w użyciu, dzięki czemu zapoznać się z ofertą będą mogły nie tylko osoby posiadające katalog.
żródło: Instagram Human Lighting
- YouTube pozwoli Ci na pokazanie jak można zastosować Twoje produkty. Jeżeli w swojej platformie B2B umieścisz odnośnik do Twoich publikacji w tym serwisie, może to sprawić, że klienci obejrzą także inne filmy z Twojego kanału i kupią inne produkty. Dodatkowo to także świetna okazja do doprowadzenia ruchu do platformy.
żródło: YouTube isprzet.pl
- Pinterest jest miejscem, gdzie możemy grupować całe linie produktowe, przez co tworzą się całe albumy, które klienci mogą w łatwy sposób wyszukiwać i zapisywać poprzez przypięcie ich do własnej tablicy
.
żródło: Pinterest marki Gabriella
Jeśli nie jesteś pewien, od której z platform zacząć nasze działania sprawdź, jak radzi sobie tam konkurencja.
Jakie działania powinieneś rozważyć przy tworzeniu strategii komunikacji w social media skierowanych do sektora B2B:
- Case study (studium przypadku) – to skuteczne narzędzie generowania leadów. To właśnie w nich jesteś w stanie pokazać, że oferowany produkt lub usługa są skutecznym wyborem i rozwiązaniem. Dodatkowo case study pokazuje szczegóły i możliwości Twojej firmy, tym samym ukazując w pełni Twój potencjał.
- Webinar – rodzaj internetowego seminarium, które jest coraz częściej wykorzystywane, ale też jest chętnie przyjmowanym przez klientów narzędziem służącym do promocji usług i produktów firm. Świetnie służy jako narzędzie szkoleniowe lub marketingowe, dzięki czemu zbudujesz wizerunek eksperta i lidera w branży.
- Landing page (strona docelowa np. specjalnie przygotowana strona na temat danego produktu) – to na tę stronę powinien być kierowany ruch z naszych mediów społecznościowych. Może być to element naszej witryny lub specjalnie dedykowana do tego celu strona. Najprościej mówiąc to miejsce styku klienta z produktem lub usługą, gdzie w skondensowany sposób przedstawiamy je.
Twoją konkurencją nie są media społecznościowe kierowane do rynku B2C. Tym razem duża ilość osób followujących nasze media nie musi mieć przełożenia na skuteczność działań. W rynku B2B szczególnie liczy się jakość naszej publiczności. Lepiej mieć kilkuset faktycznie zainteresowanych naszą działalnością i produktami, niż wielką społeczność będącą przez przypadek i na chwilę.