Jak poprzez działania w social media wpłynąć na sprzedaż w sklepie internetowym?
Mimo, że Twoja marka istnieje w mediach społecznościowych to całkiem możliwe, że nie wykorzystujesz pełni potencjału tego kanału do wspierania sprzedaży Twojego e-commerce. Jak szybko odnaleźć się w tym obszarze i dzięki social mediom zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie?
Zacznij od stworzenia strategii wizerunku
Na początku postaw sobie pytanie jak chcesz, aby postrzegano Twoją markę, czym powinna wyróżniać się na tle konkurencji, do jakiej grupy odbiorców chcemy dotrzeć i co im zaoferować? Ustalenie grupy docelowej do jakiej będziesz kierował swój przekaz ma kluczowe znaczenie dla doboru sposobu komunikacji w sieci.
Przy promocji bardzo istotna jest spójna komunikacja. Nasze działania offline powinny być ściśle związane z onlinem i tworzyć spójny komunikat nie tylko pod względem treści, ale także pod względem graficznym. Jeżeli więc posiadasz sklep stacjonarny, musi on być utrzymany w tej samej kolorystyce i “duchu” jak sklep internetowy.
Aby właściwie i obiektywnie dobrać kreację do oczekiwań grupy docelowej, warto rozważyć przeprowadzenie ankiety na próbce minimum 100 osób z tej grupy. W takim badaniu ankietowani wybierają, spośród 2-3 opcji szablonów graficznych, ten który najbardziej się im podoba.
Targetuj swoje działania
Dzięki możliwościom jakie daje nam Facebook, jesteśmy w stanie skierować konkretne treści do określonej przez nas grupy odbiorców. W przypadku sklepu z kosmetykami dla młodzieży, możemy targetować treści m.in. do konkretnej grupy wiekowej, płci, lokalizacji na terenie Polski czy za granicą. Dodatkowo możemy tworzyć komunikat do osób, które interesują się np. makijażem, pielęgnacją lub uczą się na kierunkach związanych z kosmetologią i wizażem.
Przykład
Producent wyrobów pończoszniczych Gabriella kierował niektóre swoje reklamy produktowe do kobiet planujących ślub ( kobiety, których wydarzeniem z życia były zaręczyny) oraz do matek ( targetowanie na kobiety mające dzieci w określonym wieku). Dzięki temu, komunikat był odpowiednio dopasowany do odbiorców, co doprowadziło do zwiększenia konwersji na wybraną kategorię produktów.
Źródło: https://www.facebook.com/GabriellaPoland/
Buduj społeczność
Na początku naszych działań w social media, celem jest pozyskanie jak największej ilości fanów. Możemy to osiągnąć organizując różnego rodzaju konkursy i tworząc treści nakłaniające do interakcji np. porównanie dwóch produktów, czy podawanie przez fanów w komentarzach odpowiedzi na zagadkę czy rebus.
Źródło: https://www.facebook.com/swiatagd.poznan/
Aktualnie Facebook umożliwia zapraszanie do polubienia fanpage'a osoby, które zareagowały na konkretny post na profilu. Dzięki temu możesz praktycznie za darmo pozyskiwać nowych fanów, a dzięki temu że weszli oni wcześniej w interakcję z Twoim komunikatem, chętniej przyjmą to zaproszenie.
Sprzedawaj
Gdy zbudujesz już zaangażowaną społeczność, możesz zacząć sprzedawać swoje produkty. Dzięki takim narzędziom Facebooka jak np. posty linkowe, z łatwością przekierujemy użytkownika do strony głównej sklepu lub do konkretnego produktu.
Źródło: https://www.facebook.com/Savpol-Mistrzowie-dobrego-smaku-175266799151525/
Dodatkowo przez oznaczanie produktów w poście, umożliwisz użytkownikowi facebooka dokonanie zakupu w samym portalu lub łatwe przekierowanie go do sklepu internetowego, gdzie dokończy zakup. Oprócz tworzenia konkretnych postów produktowych ważne jest, aby doceniać naszą społeczność. Sprawdzają się tutaj oferty specjalnie skierowane jedynie do naszych fanów np. kody promocyjne do sklepu online.
Jedną z najbardziej skutecznych form promocji produktów na Facebooku jest karuzela. Badania na dużej liczbie kont potwierdzają, że reklamy z użyciem karuzeli mogą być nawet 10 razy skuteczniejsze niż post sponsorowany. Natomiast inne źródło wskazuje, że reklama w formie kolekcji jest zdecydowanie bardziej efektywna niż wideo.
A może Instagram?
Kolejnym kanałem, który może uzupełnić sprzedaż w sklepie online jest Instagram. Często niedoceniany, stanowi ogromną szansę sprzedażową. Dzięki ciekawym kreacjom jesteśmy w stanie przekonać odbiorcę do zakupu. Nie tylko dzięki odesłaniu go do linku w BIO ( opisie użytkownika) do naszego sklepu, ale także dzięki specjalnym dodatkowym narzędziom, które mogą dzięki jednemu kliknięciu przenieść użytkownika do landing page’a z naszymi produktami, a następnie do naszego sklepu internetowego. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że w przypadku np. marek beauty czy fashion, zmysł wzroku odgrywa pierwszorzędną rolę.
Aktualnie Instagram pozwala na bezpośrednie przekierowanie do konkretnej strony poprzez przycisk "zobacz więcej", który uruchamia się poprzez przeciągnięcie palcem przez użytkownika w InstaStory.
Źródło: https://www.instagram.com/stories/harpersbazaarus/?hl=pl
Postaw na Influencerów
W ostatnim czasie na znaczeniu przybiera influencer marketing, czyli dziedzina marketingu opierająca się na rozpoznawalności i opinii osób działających aktywnie w internecie. Do Influencerów możemy zaliczyć blogerów, vlogerów, właścicieli popularnych w social media profili czy specjalistów w danej dziedzinie w tym np. dziennikarzy. Dzięki współpracy ze znanymi osobami możemy chociażby wpływać na zasięg, co przekłada się na zwiększenie liczby fanów naszego Facebooka, a co za tym idzie potencjalnych klientów zainteresowanych naszymi produktami. Trzeba jednak przyznać, że nie ma w takim przypadku pewności co do wzrostu sprzedaży, ale z pewnością nastąpi wzrost znajomości marki. Jest także szansa, że taka współpraca nie załamie Twojego budżetu. Wystarczy postawić na mniejszych Influencerów, którzy podejmą współpracę w zamian za Twoje produkty.
Działania promocyjne marki wspierane przez kanały mediów społecznościowych mają na celu przede wszystkim budowanie rozpoznawalności marki w sieci, jak i przekierowywaniu potencjalnych klientów do naszego sklepu online. Warto pamiętać, że social media mogą wygenerować ruch w Twoim sklepie, przy jednym z najniższych budżetów, który możesz wydać na promocję w internecie.