Które 6 funkcjonalności Google Analytics powinieneś wykorzystywać w Twoim sklepie internetowym?
Zdarza się, że robiąc zakupy w sklepie stacjonarnym wziąłeś produkt z półki i włożyłeś do swojego koszyka, jednak ostatecznie nie kupujesz produktu. Może to być spowodowane wieloma czynnikami - chociażby innym produktem z tej samej kategorii, ale w niższej cenie, czy kolejką do przymierzalni. Podobnie jest ze sklepem internetowym, w którym użytkownik może na wielu etapach zrezygnować z zakupu. Ale na którym etapie Ty tracisz najwięcej okazji sprzedażowych?
Odpowiedź między innymi właśnie na to pytanie, jak i wiele innych związanych z Twoim sklepem internetowym, możesz znaleźć w danych analitycznych gromadzonych za pośrednictwem Google Analytics.
Google Analytics, to darmowe narzędzie udostępnione przez firmę Google, które pozwoli Ci przeanalizować ruch i sprzedaż w Twoim sklepie. Wiedzę, która z tego wynika możesz wykorzystać do podejmowania ważnych decyzji biznesowych.
Co możesz zyskać dzięki Google Analytics?
Analiza statystyk pozwala na zdobycie odpowiedzi na pytania m.in:
- Skąd przychodzą moi klienci? (źródło ruchu)
- Które z produktów cieszą się największą popularnością?
- Która z form promocji, jakie stosuję jest najbardziej rentowna?
- Ilu użytkowników porzuca koszyki?
- Czego klienci poszukują w moim e-sklepie?
Poniżej znajdziesz opis funkcjonalności oferowanych przez Google Analytics, które będą szczególnie wartościowe dla właścicieli sklepów internetowych.
1. Monitoruj współczynnik odrzuceń
Współczynnik odrzuceń to wartość generowana przez użytkowników, którzy weszli jedynie na jedną ze stron w Twoim sklepie. Oznacza to sytuację, kiedy użytkownik nie wykazał żadnej akcji po wejściu na Twoją witrynę. Twój współczynnik odrzuceń jest optymalny jeśli nie przekracza 40%. Wynik powyżej jest sygnałem do zastosowania zmian w sklepie lub przeanalizowania źródeł ruchu, które generują najwyższy współczynnik odrzuceń. Najprostszym sposobem jest poproszenie Twoich znajomych, którzy kupują online o audyt Twojego sklepu. Może design sklepu nie wzbudza zaufania albo strona ładuje się za wolno. Innym powodem wysokiego współczynnika odrzuceń może być błąd w działaniach promocyjnych sklepu, co może skutkować pozyskaniem odwiedzin od osób niezainteresowanych ofertą sklepu.
Więcej o współczynniku odrzuceń na stronie Google.
2. Badaj wyszukiwarkę wewnętrzną
To bardzo ważna część Twoich statystyk. Dzięki analizie tego, co poszukują Twoi klienci, możesz poszerzyć ofertę produktową o produkty, których poszukują, lub lepiej wyeksponować te, które posiadasz, ale dla klientów szybszym sposobem dotarcia do nich okazuje się właśnie wyszukiwarka. Dlaczego to takie ważne? Statystyki podają, że z wyszukiwarki w sklepach korzysta od 4-15% odwiedzających. Oznacza to tyle, że nawet jedna osoba na 10 odwiedzających Twój sklep, może z niej korzystać. Jeżeli zaobserwujesz w statystykach, że w sklepie internetowym ten współczynnik jest znacznie wyższy, może to oznaczać, że serwisie występuje problem z nawigacją, drzewem kategorii lub filtrowaniem. Jeżeli mimo optymalizacji strony nadal użytkownicy chętnie wyszukują produkty (np. z powodu ich dużej liczby) może warto zainwestować w wyszukiwarkę z systemem podpowiedzi, potrafiącą obsługiwać błędy ortograficzne i literowe oraz z fotografiami produktowymi wyświetlanymi już w momencie wpisywania frazy do pola wyszukiwarki.
Więcej na temat śledzenia wyszukiwania na stronie Google
3. Śledź zdarzenia
W swoim sklepie, oprócz klikalności produktów, warto zainteresować się mierzeniem innych zdarzeń tj. zapis do newslettera, kliknięcia w film, który masz na swojej stronie lub chociażby wpisanie czegokolwiek w formularz na stronie. Co możesz zyskać poprzez taką obserwację? Jeżeli użytkownicy chcieli się z Tobą skontaktować poprzez zakładkę “kontakt” jednak nie wypełnili formularza, może to oznaczać, że jest on za długi i zbyt szczegółowy. Jeżeli większość kupujących, którzy powiększyli zdjęcie produktu, nie dokonali zakupu może to oznaczać, że zdjęcia są kiepskiej jakości. Z drugiej strony, jeżeli ci użytkownicy, którzy poszukiwali opinii i kliknęli w specjalnie zaprojektowaną do tego zakładkę i w konsekwencji lepiej konwertowali (więcej z nich stało się kupującymi), to należy zastanowić się jak skuteczniej wyeksponować taką zakładkę.
Więcej o śledzeniu zdarzeń na stronie Google
4. Wyklucz ruch wewnętrzny
Aby nie zakłócić statystyk GA powinieneś wykluczyć z nich odwiedziny, które pochodzą od Ciebie lub Twoich pracowników. Możesz tego dokonać poprzez predefiniowany filtr wykluczenia adresu IP. Warto wykluczyć swoje IP nie tylko w miejscu pracy, ale także w domu jeżeli tam także zdarza Ci się pracować. Pamiętaj jednak, że zadziała to tylko wtedy, gdy IP nie jest zmieniane dynamicznie. Drugą opcją, aby dane nie zostały wysłane do Google Analytics jest zainstalowanie dodatku do przeglądarki, który blokuje kod JavaScript Google Analytics.
Więcej o wykluczaniu ruchu wewnętrznego na stronie Google
5. Włącz moduł e-commerce
W przypadku sklepu internetowego prawidłowo skonfigurowany moduł e-commerce w Google Analytics to konieczność. Dzięki temu dowiesz się ile Twój sklep generuje przychodu z konkretnych źródeł ruchu, działań promocyjnych, jakie produkty odwiedzający oglądają a jakie kupują. Dodatkowo właśnie dzięki modułowi e-commerce dane o sprzedaży będą dostępne w innych modułach Google Analytics i np. w module Odbiorcy/Dane geograficzne/Lokalizacja będziesz mógł zobaczyć w jakich województwach, czy miastach masz najbardziej dochodowych klientów.
Jeszcze większe możliwości głębokiego analizowania danych o sprzedaży daje implementacja w sklepie tzw. ulepszonego e-commerce. Dzięki temu w statystykach można uwzględnić dane o zwrotach oraz marżach na produktach - co pozwala dowiedzieć się faktycznie jaki jest zysk ze sprzedaży. Dodatkowo istnieje możliwość prześledzenia całej ścieżki zakupowej co pozwoli na znalezienie potencjalnych problemów oraz na jej optymalizację.
Więcej mierzeniu konwersji i module e-commerce na stronie Google
Rada: Zainstaluj w swoim smartphonie aplikację Google Analytics, dzięki czemu będziesz na bieżąco z najważniejszymi dla Ciebie danymi.
6. Ustaw raporty Google Analytics mimo, że jest darmowe, oferuje ogrom możliwości analizy danych. Z jednej strony to dobrze, a z drugiej strony może to powodować, że właściciel sklepu internetowego z racji codziennych obowiązków związanych z prowadzeniem firmy, zagląda tu rzadko “bo za dużo trzeba klikać by zobaczyć interesujące mnie dane”.
Rozwiązaniem tego problemu jest:
- utworzenie własnego panelu informacyjnego w GA agregującego na jednej stronie przegląd najbardziej istotnych danych. Dla ułatwienia można skorzystać z gotowego szablonu - aby to zrobić należy wejść w menu Dostosowanie/Panele informacyjne. Następnie należy kliknąć “Utwórz” i “importuj z galerii”, po czym wybrać z listy szablon “Ecommerce Dashboard” lub “All-in-one Ecommerce Dashboard”. Panel zostanie na stałe zapisane w koncie GA i wobec tego można jego adres url zapisać sobie jako ulubioną stronę w przeglądarce, by łatwo do niego powracać.
- automatyczne wysyłanie raportu na e-mail. Każdy panel jak i raport w GA można ustawić tak, by wysyłał się automatycznie na e-mail raz na jakiś czas. Opcję tę znajdziesz u góry każdej strony w GA pod linkiem “udostępnij” lub “wyślij e-mailem”
Aby robić jeszcze bardziej zaawansowane i dostosowane do potrzeb raporty, integrujące dane nie tylko z GA, można wykorzystać dodatkowe narzędzie dotarczane przez Google- Studio Danych
Wiedza daje przewagę w biznesie
Google Analytics to narzędzie z którego można wyciągnąć wiele ciekawych informacji, które będą podstawą do podejmowania decyzji np. o bazie produktowej, promocjach, czy strukturze sklepu. Należy jednak pamiętać, że jest to narzędzie ilościowe, a nie jakościowe. Tak więc w GA znajdziesz odpowiedź na pytania zaczynające się od “ile”, ale nie znajdziesz odpowiedzi na pytania “dlaczego” i “jak”. Jeśli chcemy poznać odpowiedzi na te dodatkowe pytania, należy skorzystać z narzędzi do ankiet, obserwacji map cieplnych, nagrywania sesji, jak np. Hotjar lub Yandex.Metrika. Przy odpowiednio dużym ruchu można wynikające z tych narzędzi hipotezy zweryfikować eksperymentami - tzw. testami A/B.
Rada: Jeśli nie potrafisz skonfigurować samodzielnie swojego konta i raportów w Google Analytics, warto poprosić o pomoc specjalistę, np. na grupie “Google Analytics Polska” na Facebooku