15 / 02 / 2018
Jak wykorzystać potencjał reklam produktowych w wyszukiwarce Google?
7 min. czytania
Jedną z najbardziej skutecznych form reklamy w internecie są reklamy produktowe w wyszukiwarce Google, tzw. Product Listing Ads. Aby rozpocząć taką promocję swoich produktów, konieczne jest przesłanie szczegółowych informacji o produktach do Google Merchant Center (GMC).
Dane te przesyłamy za pomocą specjalnego pliku XML (tzw. feedu produktowego), generowanego poprzez silnik sklepu internetowego. Większość platform sklepowych posiada taką możliwość.
Zacznij od analizy własnej branży
Do przygotowania dobrej struktury pliku do GMC potrzebujemy dobrej struktury kategorii produktów i ich parametrów. Najlepszą praktyką w takiej sytuacji jest analiza sklepów konkurencji i wyciągnięcie z tej analizy wniosków co do struktury tych danych we własnym sklepie. Tutaj trzeba pamiętać też, że nie zawsze konkurencja robi wszystko idealnie i ślepe naśladownictwo nie jest wskazane.
Jeśli prowadzimy sklep internetowy np. z meblami ogrodowymi, powinniśmy użyć np. atrybutów opisujących materiał, z którego jest wykonany mebel, a także zastosowanie danych produktów (np. kategorie – zestawy mebli ogrodowych, stoły ogrodowe, krzesła ogrodowe etc.).
Inaczej wyglądać będzie ten podział w przypadku sklepu odzieżowego. W tej branży ważny będzie dokładny podział na marki, a także warianty kolorystyczne i rozmiary.
Zastanów się dokładnie, które parametry są zasadne dla Twojego biznesu i którymi będziesz chciał w przyszłości posługiwać się, gdy ilość produktów będzie coraz większa.
źródło: Google, Świat AGD
Sprawdź które parametry mogą być użyte w kampanii
Nie wszystkie parametry, które posiadamy w sklepie będą miały swoje odzwierciedlenie w pliku produktowym. System Google Merchant Center posiada własną, wewnętrzną semantykę określonych pojęć (np. Kategoria Google, Typ produktu, Etykieta Niestandardowa).
Wykorzystaj reguły pliku produktowego
Do optymalizacji pliku produktowego można wykorzystać reguły - dodatkową funkcję Google Merchant Center. Pozwala to na zaawansowaną ingerencję w plik produktowy, bez konieczności zmiany parametrów w Twoim sklepie. Dzięki regułom pliku produktowego możesz np. zamienić parametr z oryginalnego pliku na zupełnie inną wartość.
Przykład
Wiesz, że Twoje oprogramowanie sklepu nie pozwala na uzupełnienie parametru „kolor”, natomiast możesz przypisywać do produktu dodatkowe atrybuty, które pojawią się w pliku XML jako „etykieta niestandardowa”. Wtedy do tego dodatkowego atrybutu wystarczy wpisać odpowiednią wartość koloru i w GMC w regule pliku produktowego ustawić atrybut „kolor” jako „etykieta niestandardowa” i voila! Dzięki kilku kliknięciom zdecydowanie polepszyłeś jakość feedu produktowego, a co za tym idzie – widoczność swojej reklamy.
Innym zastosowaniem reguł pliku produktowego jest np. rozbicie pliku XML w taki sposób, by wyodrębnić 3 grupy cenowe. Mając świadomość, że w sklepie znajdują się produkty z przedziału cenowego od 0 zł – 300 zł, od 300 zł – 1000 zł oraz od 1000 zł - 2000 zł, chcesz wyodrębnić je w taki sposób, by widzieć jaka jest skuteczność tych przedziałów. Dzięki regułom pliku produktowego określasz warunki przynależności do określonej grupy i przypisujesz etykietę „niska cena”, „średnia cena” i „wysoka cena” dla każdej z grup. Dzięki temu uzyskujesz możliwość zarządzania produktami w Google AdWords, której nie miałeś do tej pory.
Testowanie
Możesz również wykonać test, przypisując parametry tylko do jednego produktu i sprawdzić jak wyświetla się w wynikach Google. Testowanie i eksperymentowanie w dłuższej perspektywie z pewnością się opłaci. Dobra struktura pliku produktowego pozwoli Twoim produktom wyświetlać się o wiele częściej, a to przełoży się na kliknięcia i sprzedaż.