12 / 05 / 2014

Od 13 czerwca 2014 klient w e-sklepie będzie mógł więcej! Zmiany prawne w e-handlu.

AKTUALIZACJA

W UE ustawa w życie wchodzi od 13 czerwca 2014 r., natomiast ze względu na opóźnienia legislacyjne w Polsce dopiero od 1 stycznia 2015 r. Jednak już dzisiaj warto być przygotowanym na zmiany. Pozwoli to uzyskać przewagę nad konkurencją i wyróżni sklep na rynku.

Już za miesiąc kupujący w internecie będą mieli więcej praw, niż konsumenci podczas zakupów w tradycyjnym sklepie. Za sprawą harmonizacji unijnego prawa zostanie wprowadzona dyrektywa o e-handlu. W ubiegły piątek Sejm przegłosował ustawę. Co to oznacza dla klientów e-sklepów?

Przepisy dotyczące e-handlu mają ujednolicić zasady prowadzenia sprzedaży w internecie w całej Unii Europejskiej. Prawo nie będzie identyczne, ale we wszystkich krajach członkowskich będzie bardzo podobne. To kolejny krok w celu harmonizacji przepisów w UE oraz pobudzenia rozwoju e-commerce. Każde z państw członkowskich ma obowiązek wprowadzić je najpóźniej do 13 czerwca tego roku. W Polsce zostanie przyjęta nowa ustawa o prawach konsumenta.

Dłuższy czas na zwrot towaru

Aktualnie konsumenci mają 10 dni na oddanie towaru bez podawania przyczyny. Co ważne – liczy się moment zawarcia umowy. Od 13 czerwca 2014 r. czas ten wydłuży się do 14 dni i liczba ta będzie liczona dopiero od chwili otrzymania towaru. Dla sprzedawców ważną informacją jest to, że będą mogli potrącić koszty tzw. amortyzacji, czyli użytkowania towaru. Nowe przepisy dużą wagę przywiązują do informowania klientów o ich prawach. Konieczne będzie m.in. zamieszczenie informacji o prawie do zwrotu towaru. Jeśli sprzedający nie poinformuje o tej możliwości, kupujący będzie miał nawet rok na zwrot towaru.  Co więcej,  w tym skrajnym przypadku będzie mógł oddać nawet przedmioty noszące ślady użytkowania lub uszkodzone. Niezbędne są więc odpowiednie zmiany w regulaminach e-sklepów.

Na piątkowym posiedzeniu Sejmu w dniu 09.05.2014 r. zostały uregulowane także kwestie kosztów transportu w przypadku zwrotu towarów. Klient zapłaci wyłącznie za odesłanie produktu.Konsument odzyska środki zapłacone za towar oraz jego dostarczenie w przypadku, kiedy wybierze najtańszy, oferowany przez sprzedającego, sposób dostawy towaru. W pozostałych przypadkach właściciel e-sklepu nie będzie musiał zwracać dodatkowych kosztów.

Nowe zasady reklamacji

Zgodnie z nowymi przepisami, klient musi znać wszelkie koszty związane z transakcją jeszcze przed jej zawarciem. Dodatkowe opłaty, które sklep ujawni już po zawarciu umowy, nie będą miały znaczenia dla kupującego. Nadprogramowe koszty poniesie właściciel sklepu. Pozwoli to uniknąć nadużyć stosowanych przez niektórych sprzedawców. Duże zmiany nastąpią także w kwestii reklamowania towarów i usług. Obecnie kupujący może reklamować produkty do 2 lat od momentu zakupu. Do wyboru ma również naprawę lub wymianę towaru na nowy. Sklep jednak nie musi się zgodzić na wymianę, jeśli koszt naprawy jest znacząco niższy. Sprzedający musi ustosunkować się do reklamacji w ciągu 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Jeśli tego nie dokona, przyjmuje się, że reklamacja została uznana. Nowe przepisy wyróżniają rękojmię – odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego, która wynika z ustawy oraz gwarancję, obejmującą głównie wady fizycznie przedmiotu. W przypadku gwarancji to producent decyduje co powinno być objęte w sprzedanym przez niego towarze gwarancją. Ta forma ochrony ustanawiana jest w drodze dobrowolnej umowy bądź oświadczenia i stanowi wyłącznie dodatkowe uprawnienie kupującego. W nowej dyrektywnie całkowicie znika pojęcia „niezgodności towaru z umową”. To sprzedawca będzie musiał udowodnić klientowi, że wada wynika z jego winy.  

Co to oznacza dla e-sprzedawców?

Nie brakuje głosów, że nowatorskie przepisy oznaczają dodatkowe obciążenia dla właścicieli sklepów internetowych. To oni będą musieli ponieść koszt wprowadzenia nowych rozwiązań oraz dodatkowych regulacji. Jednak rynek e-commerce jest na tyle konkurencyjny w stosunku do sklepów stacjonarnych, że e-biznes nadal będzie opłacalny.

- Nowa ustawa wprowadzi wiele udogodnień dla e-kupujących. Na pewno wpłynie na większy komfort zakupów i ich bezpieczeństwo. Bezpośrednim efektem wprowadzonych regulacji prawnych będzie popularyzacja zakupów internetowych oraz rosnąca dynamika sprzedaży w e-handlu – mówi Mirosław Sobieraj praktyk e-commerce oraz Członek Zarządu agencji Trol InterMedia, właściciela marki  2ClickShop. – Nastąpi także upowszechnienie transakcji zagranicznych. Konsumenci będą mieli możliwość zakupu produktów niedostępnych w kraju, a dla sprzedających otworzą się nowe rynki, na których będą mogli pozyskiwać klientów. Z drugiej strony zwiększy to koszty związane z prowadzeniem e-biznesów, co nie jest już pocieszające dla branży. – dodaje Sobieraj.

Nowe przepisy nie tylko ułatwią robienie zakupów w sklepach internetowych, ale także zwiększą ich przejrzystość. Dla konsumentów oznaczają przede wszystkim zwiększoną ochronę. Poza tym istotne jest, że Polacy będą mogli, zarówno prowadzić e-biznes, jak i dokonywać zakupów, na tych samych zasadach, co pozostali obywatele Unii Europejskiej.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej