Co powinna potrafić wyszukiwarka na miarę XXI wieku?
Na wstępie sprawdź jak funkcjonuje wyszukiwarka w Twoim sklepie internetowym. Teraz pomyśl, jakie mechanizmy powinna mieć wyszukiwarka XXI wieku, kiedy sztuczna inteligencja i wyszukiwanie głosowe stają się naszą codziennością? Jak możesz sprawić, że klienci dotrą do poszukiwanych produktów? Ostatecznie, czym różni się wyszukiwarka w sklepie Active Company, od wyszukiwarki w Twoim sklepie?
Z punktu widzenia przedsiębiorcy zróżnicowana oferta jest atutem, jednak bez zaawansowanych opcji wyszukiwania jej przeglądanie może być dla klienta kłopotliwe. Agnieszka Rybarczyk, Business Development Manager 2ClickShop
Wyszukiwarka w sklepie internetowym ma znaczący wpływ na konwersję w eCommerce i jest jedną z ważniejszych ścieżek zakupowych. Warto, aby mechanizm wyszukiwarki wspierał:
- uwzględnianie frazy, w której brakuje jednego lub więcej znaków,
- uwzględnianie synonimów dla wpisanej frazy,
- ignorowanie błędów ortograficznych (kóchenka = kuchenka),
- ignorowanie literówek (kchenka = kuchenka),
- ignorowanie braku znaków diakrytycznych (wlacznik = włącznik),
Nadawanie wag - pozycjonowanie wyników wyszukiwania
Szczególnie przy dużej bazie produktowej, dobrze zoptymalizowana wyszukiwarka jest kluczem do sukcesu, dlatego przy systemach B2B, które na ogół posiadają dużą bazę produktową, dopasowanie wyników wyszukiwania do fraz wpisywanych przez kontrahentów jest szczególnie ważne. Warto więc, aby wyszukiwarka oprócz wyświetlania konkretnych produktów, sortowała je w taki sposób, aby wskazywać te, które w hierarchii ustalonej przez administratora są według niego najkorzystniejsze z biznesowego punktu widzenia.
Przykład: Klient, w sklepie ze sprzętem gastronomicznym, szuka kuchenki gazowej. Wpisując hasło „piekarnik” w wyszukiwarkę, w pierwszej kolejności zobaczy najdroższe produkty, na których sprzedający ma największą marżę. Następnie wyszukiwarka ukaże mu produkty do czyszczenia piekarnika, czyli produkty związane z zapytaniem, ale mniej marżowe.
Fotografie produktowe w podpowiedziach wyszukiwarki
Dobra i nowoczesna wyszukiwarka powinna pośrednio realizować funkcję sprzedażową np. poprzez pokazywanie fotografii produktowych już z poziomu jej podpowiedzi lub wyświetlać kategorie, do których użytkownik może bezpośrednio nawigować. Jest to szczególnie skuteczne, gdy sklep posiada dużą bazę produktową przekraczającą kilka lub kilkanaście tysięcy produktów, często różniących się w nazwie jednym szczegółem. Wyobraź sobie sytuację, że poszukujesz produktu, którego nazwę pamiętasz tylko częściowo. W klasycznej wyszukiwarce po wpisaniu frazy „B. 1” otrzymałbyś takie wyniki:
Wybór produktu nie byłby trudny dla specjalisty, który jest przekonany czego poszukuje, inaczej sprawa wyglądałaby dla amatora. Dzięki fotografiom produktowym w wyszukiwarce ułatwiasz klientowi znalezienia produktu, który w części swojej nazwy ma takie same symbole.
Źródło: Zaawansowana wyszukiwarka w sklepie internetowym Alfa Elektro.
Wyszukiwarka to miejsce rozwiązywania problemów użytkowników
Ciekawym rozwiązaniem dla sklepów internetowych jest umożliwienie kupującym wyszukiwania produktów, które rozwiązują ich problemy. Dzieje się tak, jeżeli użytkownicy nie pamiętają konkretnej nazwy produktu lub gdy traktują wyszukiwarkę w sklepie niczym wyszukiwarkę Google.
Przykład: Wyszukiwarka w sklepie po wpisaniu frazy „czyszczenie pieca” wskazała wszystkie produkty, które rozwiążą problem użytkownika w tym: płyny, szczotki, środki do mycia.
Źródło: Zaawansowana wyszukiwarka w sklepie internetowym Active Company.
Wyszukiwanie po cechach produktów
Klienci poszukują produktów często po ich cechach: kolorze, materiale, rozmiarze. Szczególnym ułatwieniem dla szukających, jest wyświetlenie im wszystkich produktów z daną, szczegółową cechą. Ta funkcjonalność jest szczególnie wartościowa w przypadku branży fashion, gdzie kupujący może zobaczyć wszystkie produkty z asortymentu sklepu w danym kolorze lub rozmiarze, już z poziomu wyszukiwarki.
Przykład: Jeżeli użytkownik w wyszukiwarkę wpisze frazę „niebieski” z asortymentu sklepu wyświetlą się wszystkie produkty, których przypisaną cechą jest kolor niebieski a niekoniecznie zawiera się on w ich nazwie lub opisie.
Źródło: Zaawansowana wyszukiwarka w sklepie internetowym Active Company.
”Mocne”, „słabe”, „ciężkie”, czyli przymiotniki a wyszukiwarka
Nie każdy użytkownik jest przekonany, której marki produkt chciałby zakupić, wie natomiast jakie cechy powinien posiadać. W takiej sytuacji wyszukiwarka powinna w wynikach wyświetlić produkty, które odpowiadają na potrzebę.
Źródło: Zaawansowana wyszukiwarka w sklepie internetowym Active Company.
Wyszukiwarka w systemie B2B
W przypadku wyszukiwań w systemie B2B handlowcy używają kodów np. EAN, SKU lub wyszukują produkt po cechach produktu, jak materiał czy jego kolor. Tym samym warto, aby w pierwszej kolejności handlowcom pokazywały się produkty, które aktualnie są np. na czasie. Do tego służą wagi, które możesz w przypadku zaawansowanej wyszukiwarki, przydzielić dla danego produktu.
Przykład: W Twoim sklepie internetowym właśnie miała miejsce premiera nowych ekspresów do kawy znanej marki. Załóżmy, że ekspres nazywał się „CafeRomatica 842”. Z tego powodu wysyłasz do partnerów B2B dedykowany mailing, który informuje o tym, że właśnie teraz mogą go zakupić. Najprostszym i najszybszym rozwiązaniem dla handlowca B2B będzie wpisanie w wyszukiwarkę „842”, czyli końcówki całej nazwy. W Twoim systemie B2B jako pierwszy wynik powinien pojawić się właśnie wspomniany ekspres, a nie inne produkty, które posiadają taki kod lub w których jest on częścią nazwy.
Wyszukiwarka z cechami AI
Sztuczna inteligencja może służyć do określania kontekstu i tematyki pytania. Na tej podstawie wpisywane frazy lub zapytania nie będą już dla wyszukiwarki tylko zbiorem słów, które ma dopasować do zawartości treści kart produktów czy podstron witryny zebranych w indeksie wyszukiwania.
Na koniec, warto zaznaczyć, że optymalizacja wyszukiwarki, w tym: zakresu ignorowania błędów w zapytaniu, czy rankingu wyników wyszukiwania to nie zadanie dla programisty, a funkcja dostępna z poziomu panelu administratora.