Wyprzedaże – jak uniknąć porzuconych koszyków
Trwa czas wyprzedaży i promocji – zachęceni banerami, reklamami na Facebooku i innych portalach potencjalni klienci wchodzą do sklepów internetowych, przeglądają produkty i dodają je do koszyka… Wszystko jest na dobrej drodze do zakupu, jednak po pewnym czasie zauważasz nietypową prawidłowość – klienci porzucają koszyki. Dlaczego?
Przeczytaj poniższe kilka porad i sprawdź czy nie popełniłeś podstawowych błędów w konstrukcji swojego e-sklepu!
Wiarygodność
Pierwsze na co klient zwraca uwagę, jeszcze przed złożeniem zamówienia, to wiarygodność sklepu – istotne jest zwłaszcza to, czy podając swoje dane może mieć pewność, że będą one bezpieczne. Transakcji z przekonaniem dokonuje jedynie wtedy, kiedy na stronie widzi certyfikaty jakości, z łatwością znajdzie takie dane jak kontakt mailowy i telefoniczny, pełne dane rejestracyjne firmy oraz opinie – nie wszystkie jednak muszą być pozytywne, bowiem nawet największym sklepom zdarzają się pomyłki. Tak czy inaczej, wiarygodność jest tutaj czynnikiem kluczowym.
Proces
Kolejną bardzo ważną sprawą jest proces zamówienia – jeżeli jeszcze przed możliwością przejrzenia asortymentu na stronie wymagana jest rejestracja czy podanie maila, lub gdy podczas przeglądania podstron wyskakują liczne formularze, to zniecierpliwieni klienci najczęściej rezygnują z zakupów.
Rejestracja
Dajmy konsumentom wybór, czy chcą zostawić swoje dane w naszym sklepie. Jeśli tak, zaoferujmy kody rabatowe za dodanie maila do newslettera. Pozwólmy także zdecydować, czy transakcja ma odbyć się szybko, czy trochę wydłużyć cały proces, dodając możliwość zarejestrowania konta za kod zniżkowy – nie narzucajmy skomplikowanego formularza i obligatoryjnej rejestracji!
Konstrukcja koszyka
Podczas wyprzedaży, ogarnięci szaleństwem zakupów klienci często po złożeniu wstępnego zamówienia zmieniają zawartość koszyka, dodając kolejne produkty do pełnej kwoty lub rezygnują z pojedynczych produktów po obliczeniu łącznej kwoty zamówienia. Dlatego też zoptymalizujmy proces tak, aby był nie tylko prosty i intuicyjny – dajmy również możliwość powrotu do pełnego asortymentu w każdym momencie zamówienia i edycji wstępnej wersji zawartości koszyka.
Dostawa
Jeśli na wybrany produkt czas oczekiwania jest dłuższy, niż na pozostałe, to należy o tym poinformować już na etapie oferty. Jeśli klient dowiaduje się, że proces będzie dłużysz niż wstępnie oczekiwał, to wówczas może zrezygnować z zakupu tylko dlatego, że poczuje się oszukany. W okresie wyprzedaży klient jest przygotowany na wydłużony okres dostawy, ale nikt nie lubi być negatywnie zaskakiwany. Dodatkowo, bardzo ważnym czynnikiem jest kwota dostawy – informujmy na bieżąco od jakiej kwoty przesyłka jest za darmo, nie zaskakujmy wygórowaną cena na ostatnim etapie zakupu – to zawsze pozostawi niesmak. Jeśli przesyłka jest droga, to należałoby dodać możliwość uzyskania rabatu albo okazję do jednorazowej zniżki w sklepie.
Layout
To bardzo ważne – wejdź na swoja stronę i sprawdź jej układ. Ikony muszą być czytelne, kolorystyka nie może być pstrokata, a typografia powinna być odpowiednio dopasowana – layout ma znaczenie! Przejrzysta prezentacja informacji, jasne i czytelne komunikaty to klucz do sukcesu każdego e-sklepu.