Mirosław Sobieraj
Mirosław Sobieraj

Jak wykorzystać persony do projektowania użyteczności w serwisie e-commerce?

8 min. czytania
Jeżeli Twoja firma sprzedaje online zarówno klientom indywidualnym, jak i hurtowym - wiesz, że obsługa tych dwóch grup odbywa się w inny sposób. Podział ten wynika z różnicy potrzeb klientów B2C i B2B. Kluczem do sukcesu jest analiza i opisanie grup docelowych użytkowników Twojego sklepu lub platformy B2B.

Persony punktem wyjścia do zrozumienia potrzeb klienta

Persona to opis konkretnej osoby, która odzwierciedla cechy jednej, wybranej grupy klientów. Ma swoje imię, nazwisko, wiek i inne cechy, które pozwalają zwizualizować tę hipotetyczną osobę. Brzmi skomplikowanie, a chodzi jedynie o wstępne podzielenie Twoich klientów na grupy, mające jakiś wspólny mianownik, a później wyobrażenie sobie przedstawiciela każdej z tych grup - osoby z krwi i kości. Twoi klienci to przecież konkretni ludzie, którzy mają określoną płeć, wiek, zainteresowania, cele oraz potrzeby. I to właśnie na tych potrzebach pośrednio i bezpośrednio związanych z Twoją ofertą powinieneś się skupić w końcowym etapie tworzenia person.
 

Jak zacząć?

Dla ułatwienia zacznij od dwóch, trzech person. Opisz każdą z nich, zaczynając od cech ogólnych, stopniowo dochodząc do szczegółowego opisu konkretnych zachowań i potrzeb związanych z interakcją z Twoją stroną www, ofertą i firmą. Im bardziej zagłębisz się w analizę motywów (sprowadzając je do potrzeb podstawowych) jakimi kieruje się persona w odniesieniu do Twojej firmy, tym łatwiej będzie znaleźć sposoby jak Twoja firma powinna odpowiedzieć (oferta, sposób prezentacji, użyteczność sklepu, itd.) na potrzeby danej grupy klientów. Końcowym etapem tworzenia persony musi być więc zapisanie wniosków jakie wynikają z analizy jej potrzeb.
 
Rada:
Najlepiej opis persony opatrzyć zdjęciem, które pobudzi Twoją wyobraźnię i urealni postać.
 

Przykład persony - potencjalnej klientki sklepu z fototapetami:
 

  • pracuje jako kierownik w korporacji,
  • ma mieszkanie 3-pokojowe, w mieszkaniu są nowoczesne meble,
  • lubi porządek, lubi otaczać się ładnymi przedmiotami - często drogimi, lubi podróże,
  • ma konto na Facebook i Pinterest i szuka tam inspiracji, często kupuje w internecie,
  • ma wielu znajomych i podświadomie chce im pokazywać, że jest kobietą sukcesu;
  • chciałaby, aby salon w jej mieszkaniu wywoływał u gości efekt wow,
  • rozważa zakup fototapety do salonu
 

Sposoby odpowiedzi Twojej firmy na potrzeby Marii Nowak:

     
  • pokazanie wizualizacji salonu - umożliwienie wyboru typu pomieszczenia,
  • pokazanie inspiracji,
  • umożliwienie szybkiego wyboru tematyki fototapety,
  • ...
 

Klienci B2B vs B2C

Klienci B2C w zdecydowanej większości dokonują zakupów pod wpływem emocji. Wydawać by się mogło, że zupełnie na odwrót zachowują się klienci B2B. Jednak nic bardziej mylnego - to również ludzie, wobec czego mają konkretne potrzeby i emocje. Analizując persony klientów B2B możemy zobaczyć, że wśród nich będą osoby, które dokładnie wiedzą co chcą zamówić i chcą złożyć zamówienie jak najszybciej, ale są też tacy, którzy potrzebują utwierdzenia się w tym, że dokonują słusznego wyboru. Są też tacy klienci, którzy czekają na okazje i z chęcią podzielą się ze swoim przełożonym takim “znaleziskiem”, po to aby zostać przez niego docenionym. Dlatego ważne jest, aby w procesie projektowania rozwiązania B2B wziąć pod uwagę potrzeby tych grup klientów i odpowiedzieć sobie na pytanie: jak oferta Twojej firmy i marketing w kanale B2B powinien odpowiadać na te potrzeby? Analiza ta może wskazywać, że karta produktu musi zostać specjalnie zaprojektowana tak, aby ułatwić klientom szybkie zamawianie dużej ilości produktów wielowariantowych. Przykładem takiego rozwiązania jest strona produktu dedykowana klientom B2B w Gabiella.pl.
 
 
rys. Karta produktu dla klienta B2B w Gabriella.pl w porównaniu do poprzednio używanego rozwiązania
 
Rada:
Dla obniżenia kosztów i skrócenia czasu wdrożenia, przy projektowaniu funkcjonalności systemu B2B skup się tylko na wybranych personach, które reprezentują grupy klientów generujące największe przychody. W kolejnych etapach rozwoju platformy będzie można dodać funkcjonalności potrzebne pozostałym klientom.
 
Analiza person pozwala na stworzenie spersonalizowanej komunikacji marketingowej, z którą następnie klient ma styczność podczas całego procesu zakupowego. Zrozumienie potrzeb klientów i stojących za nimi motywacji, pozwala w racjonalny sposób podejść do zaprojektowania funkcjonalności sklepu internetowego lub systemu B2B. Dzięki temu następuje uproszczenie procesu zakupowego, a szczególnie w platformach B2B, przekłada się na zmniejszenie oporu klientów i handlowców przed zmianą, co w dalszej konsekwencji wpływa na sukces całego projektu.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej