Igor Czajkowski
Igor Czajkowski

Transformacja cyfrowa - nowy trend, czy niezbędny element budowania przewagi biznesowej

8 min. czytania

Cyfryzacja, digitalizacja - tego typu sformułowania pojawiają się podczas rozmów o transformacji cyfrowej. Wszystko to sprowadza się do wspólnego mianownika, czyli przekształcania procesów zachodzących w organizacjach, a w szczególności w firmach - ze świata analogowego i czynności manualnych - do formy cyfrowej, zautomatyzowanej, czy nawet zrobotyzowanej.

Cyfryzacja - nowy trend?

Jak wiele dotychczasowych idei np. sprzedaż wielokanałowa całkiem niedawno nazwana omnichannel, także i digitalizacja otrzymała miano transformacji cyfrowej, mimo że niezależnie od terminologii, zaczęła się ona już jakieś 25 lat temu. Kilka lat później, w 2002 roku wdrożyliśmy pierwszy w Polsce system e-commerce B2B. Był to system opracowany dla producenta zniczy. System do sprzedaży hurtowej był wtedy dla wielu sprzedawców przełomem w zakresie automatyzacji procesów, digitalizacji sposobu prezentacji oferty, aż do indywidualnych poziomów cenowych i zamówień online.

Oszczędność czasu w wielu operacjach związanych z prowadzeniem e-biznesu, a w konsekwencji skrócenie czasu realizacji zamówień, zmniejszenie liczby błędów i redukcja kosztów związanych z obsługą szybko rosnącej liczby zamówień, w znaczącym stopniu wpłynęły na zwiększenie zadowolenia klientów i zyskowności biznesu, a w konsekwencji pozwoliły utrzymać klientowi pozycję lidera w branży. 

Dzisiaj systemy B2B drugiej generacji mają dużo więcej funkcji niż na początku XXI wieku i są użytecznościowo zbliżone do sklepów internetowych. A na tym nie koniec optymalizacji cyfrowej, czego przykładem jest digitalizacja działów serwisowych w oparciu o rozwiązania IoT (Internet of Things), które pozwalają zautomatyzować procesy serwisowania i napraw urządzeń oraz w połączeniu z CRM-em na odpowiednią komunikację z klientami, co przekłada się na zmniejszenie awaryjności i liczby reklamacji. IoT zaczyna też mieć swój udział w automatyzacji kontroli zapotrzebowania i generowania automatycznych zamówień brakujących towarów.

Kiedy zacząć transformację?

Na bazie doświadczenia, naszego i naszych klientów, wiemy, że cyfryzacja jest jedną z najbardziej efektywnych ścieżek zbudowania przewagi konkurencyjnej. Dlatego jeżeli jeszcze nie rozpocząłeś procesu cyfryzacji w Twojej firmie, wiedz że jest to ostatni moment. 

Odbiorcą końcowym transformacji jest klient, który dzisiaj oczekuje pełnego i natychmiastowego dostępu do danych o produktach, błyskawicznej realizacji zamówień i ułatwień w interakcji z firmą, takich jak m.in. możliwość podglądu statusu zamówień, wysyłki, reklamacji, czy zgłoszeń serwisowych, a w przypadku systemów B2B - negocjowania cen online, pobierania informacji o aktualnych stanach magazynowych, fakturach, rozliczeniach, itd. 

Odbiorcą końcowym jest również klient wewnętrzny m.in. przedstawiciel handlowy, pracownik działu sprzedaży, działu obsługi klienta, działu serwisowego, itd., czyli każdy pracownik firmy, który bezpośrednio będzie korzystał z dobrodziejstw wdrożonych rozwiązań cyfrowych. W takim przypadku transformacja cyfrowa przejawia się przede wszystkim w zmianie sposobu działania pracowników tych działów, którzy odchodzą od pasywnego przyjmowania zamówień przez telefon lub e-mail, do aktywnego pozyskiwania klientów, wpływania na nich i budowania z nimi relacji - tak stało się np. w gabriella.pl, którego całe kulisy wdrożenia opisujemy w Case Study Marki Gabriella.


Główne bariery cyfryzacji

Poza oczywistymi barierami jak budżet na zakup nowych rozwiązań technologicznych, z naszych analiz wynika, że częstokroć większą barierą jest brak świadomości zarządzających firmami w tym zakresie. Wiedza o możliwościach jakie daje wykorzystanie cyfryzacji jest niezbędna przy budowaniu jej przewagi konkurencyjnej i optymalizacji. Szczególnie identyfikujemy ten problem w firmach z długoletnią historią, nastawionych na tradycyjną sprzedaż i dystrybucję. Takie firmy potrzebują bodźca do poszukiwań rozwiązania. Z reguły takim bodźcem są rosnące koszty zatrudnienia pracowników i problem z ich dostępnością, ale również iskrą do działania jest niejednokrotnie konkurencja “obsadzona” młodą kadrą, która ma świadomość możliwości jakie daje obecnie technologia. Takie firmy potrzebują inspiracji, aby zobaczyć na konkretnych przykładach, że wizja przyszłości jest na wyciągnięcie ręki.

Przykładem takiej transformacji jest producent i dystrybutor drzew i krzewów Nowacki.pl, dotychczas funkcjonujący w tradycyjnym modelu sprzedaży B2B offline, który zainspirowany naszymi realizacjami, zdecydował się wdrożyć platformę sprzedaży i kontraktacji online. Poza standardowym procesem składania zamówień w systemie e-commerce, platforma pozwala również na błyskawiczne dodawanie produktów do zamówienia, za pomocą QR kodów. Ten proces z wykorzystaniem kodów QR odbywa się podczas wizyty klienta w magazynach firmy lub na stoiskach Szkółki Nowacki w trakcie targów branżowych.



Wykorzystanie kodów QR w platformie B2B nowacki.pl

Jaka jest recepta na sukces cyfryzacji?

Nie ma jednej uniwersalnej drogi do digitalizacji przedsiębiorstwa, można zaryzykować stwierdzenie, że niemożliwe jest osiągnięcie 100% w tym aspekcie. Tutaj nasuwa się natychmiast analogia do wdrażania w firmach idei turkusowej organizacji - zarówno w “turkusie” i transformacji cyfrowej, każda firma musi określić jakie obszary i procesy chce przekształcić i jak bardzo chce dążyć do tego celu. Bez wątpienia najlepszym sposobem, by przejść tę drogę jest znalezienie odpowiedniego partnera. Tacy eksperci, którzy na bazie własnego doświadczenia w tego typu transformacjach zainspirują, wskażą przykłady rozwiązań wdrożonych na rynku i doprowadzą do pomyślnego wdrożenia. Na tym oczywiście transformacja cyfrowa się nie kończy, partner również musi mieć wizję i potencjał do dalszego rozwoju wdrożonych rozwiązań. 

Jednym z przykładów sukcesu cyfryzacji jest sieć 36 hurtowni elektrycznych Nowaelektro, która przy współpracy z nami, w oparciu o platformę 2ClickShop przeprowadziła digitalizację sprzedaży B2B/B2C, którą szczegółowo opisujemy w Case Study kompleksowej realizacji i rozwoju platformy e-commerce Nowa Elektro.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej