27 / 10 / 2011

Service design - projektowanie usług

Nikogo nie dziwi pojęcie projektowania w kontekście tworzenia produktów, interfejsów czy grafiki, według wcześniej zaplanowanych schematów i wytycznych. Niemniej jednak warto pamiętać o tym, że projektowanie nie powinno ograniczać się jedynie do pracy nad produktem.

Musi ono w równym stopniu obejmować cały proces komunikacji z klientem, do którego produkt czy oferta zostały skierowane. Jeśli weźmie się pod uwagę całkowity czas, w którym klient ma styczność z firmą i konieczność odpowiedniego zarządzania tym procesem, można nazwać te działania projektowaniem usług, czyli service design.

Od użyteczności do dobrego designu

Projektowanie interfejsów użytkownika (w zakresie serwisów i aplikacji internetowych – interaction design) opierało się początkowo na projektowaniu przede wszystkim takich produktów, które będą jednocześnie atrakcyjne i użyteczne. Równą wagę przykładano do tego, by spełniały cele biznesowe, jak również pozwalały osiągnąć cele jego użytkownikom.

Z biegiem czasu, więcej uwagi zaczęto poświęcać doświadczeniom użytkowników oraz ich odczuciom związanym z korzystania z produktu (user experience). Zadaniem projektantów stało się stworzenie takich produktów, które nie tylko będą ergonomiczne, ale również będą posiadały dobry design. Dzięki takim rozwiązaniom użytkownicy odczuwają większą satysfakcję z korzystania z takiego produktu. Najlepszym przykładem są produkty firmy Apple, które posiadają prosty, intuicyjny interface, jak i również bardzo dobry design, który dla wielu firm jest inspiracją do projektowania swoich urządzeń.

Mimo szerokiego znaczenia takich pojęć jak interaction design czy też user experience, powszechnie przyjęło się że odnoszą się one do branży internetowej. Niemniej jednak, wraz z rozwojem usług marketingowych, czy też oczekiwań klientów względem wyższego poziomu obsługi, te terminy nabierają także innego znaczenia.

Projektuj z punktu widzenia klienta

Podstawą projektowania usług jest zrozumienie zachowań i potrzeb klientów, zaplanowanie odpowiednich działań, dobra organizacja pracy, infrastruktury oraz komunikacji. Ma to na celu poprawę jakości interakcji pomiędzy dostawcą usług a klientem. Istotny jest aktywny udział klientów – dzięki nim firma funkcjonuje – podkreśla on potrzebę odpowiedniego zaprojektowania, a tym samym planowania sekwencji zdarzeń oraz przepływu informacji.

Udział klientów, którzy notabene nie posiadają najczęściej wiedzy technicznej, wymaga przeprowadzenia analizy nie tylko z perspektywy funkcjonalności (w celu optymalizacji przepływów, informacji i skrócenia czasu operacji), ale również z perspektywy emocji (user experience). Aby zapewnić klientowi jak najwyższą jakość obsługi w całym procesie jego kontaktów z firmą i jej produktami, konieczne jest właśnie optymalne zaprojektowanie usługi, którą mu proponujemy (service design). Należy przeprowadzić analizę z punktu widzenia klienta i zlokalizować oraz wyeliminować obszary problemowe.

Dla przykładu, firma, działająca w obszarze handlu internetowego, powinna skupić się na wszystkich etapach styczności z klientem (touchpoints), nie pomijając żadnego z nich. W tym celu należy zoptymalizować i umiejętnie połączyć wszelkie działania online (odpowiednia architektura informacji, procesy interakcji) i offline (obsługa telefoniczna i na miejscu sprzedaży). Istotne jest, że na końcowy efekt ma wpływ połączenie wszelkich elementów. Mają one zapewnić pozytywne doświadczenie i końcową dobrą ocenę e-sklepu, na którą nie składa się jedynie dobry produkt, czy strona www.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej