Jaką platformę wybrać dla mojego sklepu internetowego?
Co należy wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji o wyborze odpowiedniej platformy e-commerce dla Twojego biznesu? W niniejszej poradzie znajdziesz kilka wskazówek, które pozwolą Ci oddzielić emocje od faktów.
Każde rozwiązanie jest dobre, ale nie każde jest dla Ciebie.
Etap rozwoju Twojego e-commerce, wymagania dotyczące funkcjonalności, czy integracji z systemami zewnętrznymi, skala biznesu i jego cele, wielkość ruchu i bazy produktowej to kluczowe czynniki wpływające na podjęcie właściwej decyzji o wyborze platformy e-commerce.
Poznaj rodzaje platform e-commerce
SaaS (Software as a Service = oprogramowanie jako usługa) - to oprogramowanie rozwijane i hostowane przez twórców platformy i udostępniane w formie dzierżawy, najczęściej w postaci miesięcznej opłaty. Sklepy tego typu najczęściej bazują na gotowych szablonach graficznych, które można dostosować do własnych potrzeb. To częstokroć najtańszy i najszybszy sposób na rozpoczęcie sprzedaży w internecie.
Sklep autorski instalowalny (zwany też self hosted) - oprogramowanie e-sklepu wspierane najczęściej tylko przez jego producenta, bez możliwości wprowadzania własnych modyfikacji w kodzie. Jest to oprogramowanie, znane z wersji SaaS, ale możliwe do samodzielnego hostowania.
Open Source - oprogramowanie dostępne na zasadach otwartej licencji Open Source, umożliwiającej wprowadzanie modyfikacji w kodzie platformy. Wdrożenia sklepów opartych o Open Source najczęściej wykonywane są przez firmy specjalizujące się w danej platformie. Platforma umożliwia wdrożenie dostosowanych funkcjonalności do potrzeb biznesowych zamawiającego np. poprzez instalację wtyczek dostarczanych z reguły przez firmy trzecie.
Sklep dedykowany - autorskie oprogramowanie sklepu dostępne na zasadzie zamkniętej licencji. Rozwiązanie to umożliwia wdrożenie dopasowane do potrzeb biznesowych zamawiającego. Niektórzy dostawcy dedykowanych rozwiązań (w tym 2ClickShop) dostarczają zamawiającemu dostęp do kodu po zakończeniu okresu gwarancyjnego.
Co jeszcze należy wziąć pod uwagę?
Możliwości
W przypadku oprogramowania typu SaaS i autorskich sklepów instalowalnych, funkcjonalności dostępne w ramach platformy, czy też użyteczność głównych elementów samego e-sklepu (frontend) i panelu administracyjnego (backend) jest jedna dla wszystkich klientów takiej platformy. Co do zasady nie można więc zmienić sposobu działania koszyka, czy też ukryć w panelu funkcje, których nie używasz w sklepie. Z kolei Open Source i platformy dedykowane, umożliwiają tworzenie rozbudowanych serwisów, nie tylko skierowanych do klientów indywidualnych, ale również biznesowych. W tym drugim przypadku rozwiązanie e-commerce można zintegrować z dowolnym systemem zewnętrznym (np. księgowość, ERP, WMS) i w pełni dostosować system do procesów biznesowych zachodzących w firmie i pomiędzy firmą a jej klientami.
Ruch przychodzący i wielkość bazy produktowej
Dla startujących e-sklepów z małym asortymentem najlepszym rozwiązaniem będzie wybór platformy SaaS. Jeśli natomiast wiemy, że ruch na stronie może być duży, a co więcej - sklep może mieć duże piki oglądalności - w takim przypadku należy rozważyć rozwiązanie dedykowane lub oparte o wydajną platformę Open Source. Zakres oferowanego asortymentu powinien również być czynnikiem, który będzie wpływał na wybór platformy, dlatego weź pod uwagę zakładaną liczbę produktów. Jeśli będzie ich więcej niż kilka tysięcy to zarządzanie nimi w SaaS może okazać się kłopotliwe. Zastanów się jak będziesz je opracowywać i czy nie potrzebujesz czegoś w rodzaju systemu PIM (Product Information Management), który umożliwi Ci publikowanie informacji o produktach w wielu sklepach, czy też udostępnianie ich odbiorcom hurtowym. Ponadto, wielkość bazy produktowej i specyfika branży sklepu mają wpływ na wyszukiwanie produktów. Może się więc okazać, że standardowa wyszukiwarka dostarczana w platformie SaaS lub w autorskim sklepie instalowalnym będzie niewystarczająca i wtedy jedynym wyborem jest zastosowanie komercyjnych rozwiązań, które można wdrożyć na platformie Open Source i dedykowanej.
SEO i narzędzia do marketingu
Jeśli priorytetem jest dla Ciebie pozycja w wynikach wyszukiwania, to weź pod uwagę, że sklep w modelu SaaSowym nie pozwala na optymalizację samego sklepu (tzw. optymalizacja on-site) pod kątem SEO, tak jak w przypadku sklepu dedykowanego. Co więcej, tylko zaawansowane dedykowane platformy i bardzo nieliczne rozwiązania Open Source pozwalają na głęboką optymalizację pod kątem szybkości ładowania stron, co ma wpływ nie tylko na zadowolenie użytkowników sklepu (i w konsekwencji na niższy współczynnik odrzuceń i wyższą konwersję), ale również na pozycję w Google.
Pomyśl też, które z narzędzi do marketingu będziesz potrzebował i która z rozważanych przez Ciebie platform takie posiada. Nie chodzi tu bynajmniej o narzędzia zewnętrze, które można zintegrować ze sklepem, ale o narzędzia do zarządzania promocjami, kodami promocyjnymi, bannerami, zestawami, inspiracjami, blogiem, powiązaniami produktów i miejscem ich prezentacji, wystawianiem plików xml dla firm trzecich, itd..
Wsparcie techniczne i rozwój
Decyzja o wyborze platformy, a przede wszystkim firmy, która wykona na bazie tej platformy sklep internetowy lub system B2B ma ogromny wpływ na Twój biznes. Wskazane jest by wybierać firmę, która:
- ma doświadczenie w Twojej branży,
- ma stabilny i odpowiednio duży zespół,
- ma wdrożone rozwiązania, które zapewniają pełną kontrolę nad wersjami oprogramowania i wdrożone najlepsze praktyki zapewniające bezpieczeństwo i ciągłość,
- zapewnia wysoki poziom obsługi i szybki czas reakcji na zgłoszenia.
Z kolei przy wyborze samej platformy trzeba wziąć pod uwagę na ile standardowe funkcjonalności platformy są wystarczające do tego by realizować sprzedaż przez internet. Warto więc poprosić firmę oferującą dane rozwiązanie o przedstawienie wdrożeń jakie zrealizowali dla Twojej lub podobnej branży. Dzięki temu będzie można zobaczyć rozwiązania, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka (np. funkcjonalności B2B dostępne po zalogowaniu, elementy związane z marketingiem wewnątrz sklepu, itd.), a które niejednokrotnie są podstawą sukcesu w e-commerce.