Systemy PIM – efektywnie zarządzaj produktami w swoim e-Commerce!
Rosnący asortyment sklepu powiązany z wieloma kanałami sprzedaży może doprowadzić do zawrotu głowy nawet doświadczonych sprzedawców. Z pomocą przychodzą wtedy systemy PIM, szeroko wykorzystywane nie tylko w branży e-Commerce, które usprawniają pracę, ale również wprowadzają szereg udogodnień dla samych konsumentów.
Systemy PIM (ang. Product Information Management) są bardzo istotnym ogniwem każdego e-Commerce. Wspierają one sprzedawców w zarządzaniu sklepem, a ich głównym zadaniem jest przechowywanie i porządkowanie wszystkich danych produktowych. Systemy PIM pozwalają na łatwe wyszukiwanie i filtrowanie potrzebnych informacji, ich weryfikację i masową aktualizację. Jest to jeden z kluczowych systemów wspomagających każdy szybko rozwijający się e-Commerce B2B/B2C.
Jak działa PIM?
Każda zmiana wprowadzana w bazie danych PIM następuje w czasie rzeczywistym z możliwością automatycznego eksportu danych na różne kanały sprzedażowe – modyfikując opisy, obrazy, parametry oraz specyfikacje poszczególnych produktów, zmiany są aplikowane jednocześnie na stronie sklepu, platformie B2B, w cyfrowych katalogach produktów, a także porównywarkach cen czy marketplace’ach. Jednocześnie za pomocą systemu PIM można sprawnie importować dane z wielu źródeł, w tym z systemów ERP, WMS, czy innych plików bazodanowych. Takie rozwiązanie umożliwia standaryzowanie danych, które dalej mogą być propagowane na wszystkie kanały sprzedażowe firmy oraz partnerów dropshippingowych, zaledwie kilkoma kliknięciami.
W jaki sposób PIM wspomaga pracę?
Poprzez szybki rozwój strategii Omnichannel na świecie, firmy coraz częściej korzystają z możliwości sprzedaży wielokanałowej. Dobry system PIM centralizuje i integruje pracę całej firmy, a tym samym pozwala na płynną wymianę danych między działami w jej strukturze, co w rezultacie usprawnia, standaryzuje i przyspiesza pracę. PIM ułatwia też proces glokalizacji, czyli dostosowanie do lokalnych uwarunkowań, a tym samym wspiera proces ekspansji na nowe rynki. Narzędzie to pozwala na solidne zarządzanie informacjami produktowymi oraz wspomaga dostosowanie komunikacji do wielu kanałów, języków, środowisk, uwarunkowań społecznych, kulturowych i religijnych.
Na rynku jest wiele systemów PIM, z których każdy odpowiada na inne potrzeby. Najpopularniejsze to Akeneo oraz Pimcore. Dobór konkretnych narzędzi zdeterminowany jest potrzebami projektu i danej organizacji, którego przy wdrożeniach e-Commerce B2B/B2C wspiera zespół specjalistów 2ClickShop.
Jakie są zalety zastosowania PIM?
Nowoczesna, wielokanałowa sprzedaż internetowa to działanie na wielu płaszczyznach. Jeżeli zauważasz problemy z aktualizowaniem oferty, zauważasz błędy w opisach produktowych i dostrzegasz, że zaczyna brakować między nimi spójności, to prawdopodobnie Product Information Management jest rozwiązaniem dla Ciebie.
Zastosowanie PIM w Twoim biznesie przełoży się na:
-
Wzrost zaufania klientów do Twoich produktów. – Spójne i kompletne informacje o produkcie wpływają na wzrost zaufania klienta i pozytywny wizerunek firmy. Korzystając z PIM, łatwo dodasz lub zaktualizujesz treść na wszystkich kanałach sprzedażowych. Dzięki spójnym informacjom o produkcie zmniejszy się też liczba zwrotów oraz wzrośnie współczynnik konwersji.
-
Optymalizację czasu. – Jeżeli asortyment Twojego sklepu jest bardzo rozbudowany, ręczne wprowadzanie zmian jest czasochłonne. Korzystając z systemu PIM, zarządzasz wszystkimi niezbędnymi informacjami o produkcie z jednego miejsca.
-
Obniżenie kosztów. – Wykorzystując w pracy system PIM, znacznie obniżysz koszty związane z modyfikowaniem ofert oraz utrzymania baz danych.
-
Łatwą ekspansję na kolejne kanały sprzedaży. – PIM działa jak repozytorium, dzięki czemu wygodnie i szybko możesz zarządzać sprzedażą wielokanałową i wprowadzać nowe kategorie produktowe z odpowiednią standaryzacją.
Warto wspomnieć, że korzystając z usług 2ClickShop, dostarczone rozwiązanie tak samo może wykorzystywać wewnętrzny PIM platformy, jak i zostać zintegrowane z zewnętrznym systemem dostępnym na rynku.
Czy PIM sprawdzi się w Twoim e-Commerce?
Dobrze dobrany system PIM potrafi obsłuży ogromne ilości danych i informacji o Twoich produktach, a następnie pomoże w uporządkowaniu ich w taki sposób, aby intuicyjnie zarządzać nimi na każdym kanale sprzedaży. Zautomatyzowane i zsynchronizowane działania są istotnym rozwiązaniem w każdej firmie, która zmierza w kierunku transformacji cyfrowej. Product Information Management nie tylko pomoże zaoszczędzić czas, ale również wpłynie pozytywnie na komunikację produktową. To jedno z wielu narzędzi oferowanych w ramach wsparcia sprzedaży B2B/B2C, które nie tylko ułatwia i automatyzuje część pracy, ale też realnie zmniejsza koszty eksploatacyjne i otwiera kolejne perspektywy na podbój nowych rynków.