Skuteczna wyszukiwarka w sklepie internetowym
Pierwszą funkcją, z której korzystają internetowi konsumenci jest wyszukiwarka, która ma za zadanie skrócić czas zakupu i przenieść odbiorców bezpośrednio do poszukiwanego produktu. Często zdarza się, że wyszukiwanie asortymentu za pomocą wyszukiwarki nie przynosi rezultatu, mimo że dany produkt znajduje się w ofercie e-sklepu. Z czego to wynika i jak powinna wyglądać idealna wyszukiwarka? O tym w dzisiejszym wpisie.
Sprzedawcom zależy na tym, żeby ich e-sklep był interesujący, funkcjonalny, przejrzysty. Wiele czasu i nakładów finansowych poświęcają na atrakcyjny design, profesjonalne i atrakcyjne zaprezentowanie produktów oraz ich podział na kategorie. Często zapomina się jednak o wyszukiwarce, która jest kluczowym elementem.
Czas zakupów stanowi jeden z ważniejszych elementów oceny zadowolenia klientów. Dzisiaj konsumenci, ze względu na dynamikę życia, preferują szybkie zakupy. Czas, jaki należy poświęcić na zakupy z wykorzystaniem drzewa kategorii w porównaniu z wyszukiwaniem produktów za pomocą wyszukiwarki jest zdecydowanie dłuższy i przyjemniejszy. To dlatego sprawna wyszukiwarka jest tak ważna. Szybkie zakupy to przyszłość e-handlu!
Rezygnacja z zakupów, która jest spowodowana niedopasowaniem produktu do potrzeb jest jeszcze do zaakceptowania. Konsument nie jest grupą docelową e-sklepu. Jednak nie dotarcie do produktu, który jest w ofercie, stanowi poważny problem. Może spowodować znaczną utratę klientów oraz zysku. Zrażony internauta już do tego sklepu nie wróci.
Pierwszą ważną cechą jest wyświetlanie asortymentu dostępnego w e-sklepie. Często dochodzi do sytuacji, w której konsumentowi wyświetla się produkt niedostępny w sprzedaży. Najbardziej dopasowane wyniki powinny się pojawiać na samej górze listy. Dodatkowo po zadaniu pytania wpisana fraza nie może się wymazywać. Ułatwia to dalsze zawężenie wyników przed dopisanie kolejnych zwrotów.
Poza tym istotne jest, żeby wyszukiwarka obsługiwała język polski – ortografię, gramatykę oraz przewidywała możliwość literówek. Coraz częściej wyszukiwarki sugerują odpowiedzi. Klienci docenią łatwość i wygodę zakupów, bez konieczności kontrolowania drobnych błędów.
Na powyższej grafice wyszukiwarka kontekstowa.
A tutaj wyszukiwarka z podpowiedzią kontekstową.
Kolejną istotną kwestią jest umiejscowienie wyszukiwarki – powinna być ona widoczna, znajdować się na wysokości oczu i powinna być dostępna zaraz po wejściu do sklepu internetowego. Należy unikać położenia jej w miejscu, gdzie normalnie pojawiają się reklamy, czyli po prawej stronie. To budzi negatywne skojarzenia.
Komunikat znajdujący się przy oknie wyszukiwarki musi być dokładny. Internauta powinnien wiedzieć, co ma zrobić. Odchodzi się o wyszukiwarek zbudowanych wyłącznie z okna i grafiki lupy. Bardziej funkcjonalny jest napis „szukaj” lub „wpisz czego szukasz”.
Ważne jest, żeby klient miał możliwość uwzględniania poszczególnych kryteriów produktów. W tym celu po wpisaniu odpowiedniego słowa powinno się pojawić drzewko kategorii, które pozwoli sprecyzować oczekiwania, zawęzić wyniki.
To najważniejsze cechy, którymi powinna wyróżniać się sprawna wyszukiwarka. Ułatwienie i przyspieszenie poruszania się po e-sklepie wpłynie na zmniejszenie odsetka konsumentów rezygnujących z zakupów a dalej poprawi sprzedaż, zyski.
Zależy Ci na stworzeniu profesjonalnego sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami, napisz na sales@2Click.pl.