Maciej Synoradzki
Maciej Synoradzki
30 / 11 / 2017

Same day delivery. Szybkość dostawy, czyli kto pierwszy ten lepszy?

5 min. czytania
Wyobraź sobie sytuację: zamawiasz przedmiot w sklepie internetowym, a paczkę otrzymujesz w ciągu godziny. Brzmi jak science fiction? Nic bardziej mylnego, tak szybka dostawa jest już możliwa.

Wolę online, muszę offline.

Jak zauważyliśmy w artykule, nie tylko cena jest dla współczesnego konsumenta powodem, dla którego wybierze Twój e-sklep. Kiedy jesteś doświadczonym kupującym w Internecie, przy wyborze e-sklepu kierujesz się wieloma czynnikami.
Usługi dodatkowe w tym jakość obsługi, czy personalizowana oferta, mogą zdziałać więcej niż niska cena.
Pomyśl o sytuacji, kiedy potrzebowałeś wybranego produktu natychmiast. Mimo tego, że w Internecie cena była niższa, byłeś zmuszony kupić produkt stacjonarnie, bo nie mogłeś czekać kilku dni na dostawę.
A co jeżeli klient jest z miasta, gdzie dana firma nie ma swojego sklepu stacjonarnego? Jest wtedy duża szansa, że chciałby dopłacić za natychmiastową dostawę, a Ty zyskałbyś zadowolonego klienta.

Dobry wizerunek firmy, a problemy z dostawą.

Jako sprzedawca, wiesz dobrze, że Twój dobry wizerunek może nadszarpnąć sama dostawa produktu, czyli coś na co masz nikły wpływ. W związku z rosnącymi oczekiwaniami klientów co do czasu dostawy, całkiem niedawno niektóre sklepy wprowadziły opcję ekspresowej dostawy, zwaną potocznie “Same Day Delivery”. Zapewnienie otrzymania produktu tego samego dnia, praktycznie eliminuje barierę w handlu elektronicznym, jaką jest długi czas oczekiwania na dostarczenie zakupu. Według badania, aż 72% respondentów jest skłonnych kupować więcej, jeżeli sklep oferuje dostawę tego samego dnia. Tym samym ekspresowa dostawa staje się jednym z kluczowych powodów dla których konsument wybierze konkretny e-sklep.

Jak to robi Amazon?

Amazon usługę Same Day Delivery wprowadził już w 2009 roku i nadal zamierza pozostać liderem w najszybszych dostawach. Aktualnie oferuje możliwość dowozu zakupów już w 2 godziny dla klientów, którzy wykupili opcję Prime Now. O pomyśle z dronami i dostarczaniem paczek przy ich udziale, mówiło się dużo. Aktualnie Amazon, jest w zaawansowanej fazie testów takiego sposobu doręczania produktów. Jeżeli projekt się powiedzie, dostarczanie małych przesyłek byłoby możliwe, nawet w kilka minut.
 

 

Uber Rush, aplikacja dla Twojej firmy.

Uber wykorzystuje swój potencjał dostępu do floty samochodowej, przez to może wspierać mniejszych przedsiębiorców w błyskawicznym dostarczaniu ich produktów do klientów..
Uber Rush ma być “brakującym ogniwem”, którym jest szybka dostawa paczek, dla których odbiorca i nadawca znajdują się w tym samym mieście. Z usług kierowców Ubera korzystają nie tylko restauracje, czy drobni przedsiębiorcy. Walmart w czerwcu 2016 roku rozpoczął testy dowozów do klienta za ich pośrednictwem. Aktualnie Uber Rush działa w Chicago, San Francisco i Nowym Jorku.

 

[embed]https://youtu.be/_qVYfX91pdc[/embed]  

A w Polsce A.D. 2017

Na polskim rynku coraz więcej firm wprowadza opcję dostaw tego samego dnia. Pionierem takiego rozwiązania w Polsce był sklep internetowy www.sugarfree.pl, który w 2014 r. na terenie Warszawy przy współpracy z firmą kurierską, jako pierwszy dostarczał zakupy tego samego dnia. Coraz więcej firm z różnych branż zaczyna oferować tego typu rozwiązania.
Dla przykładu w Digital24.pl - sklepie oferującym asortyment Foto - Wideo, klient może zamówić produkt aż do godziny 17:00 i nadal posiadać gwarancję, że kurier odwiedzi go tego samego dnia. Digital24.pl korzysta z pełnej automatyzacji procesu wysyłkowego, system został zintegrowany z operatorami usługi the same day delivery, “X-press couriers” i “Błyskawica”. Administrator sklepu może automatycznie wygenerować listy przewozowe dla wybranych zamówień o określonym statusie. Numer listu jest wysyłany również do klienta w informacji o zmianie statusu zamówienia. Dzięki tym udogodnieniom proces logistyczny zostaje skrócony do minimum, co przekłada się na zadowolenie klientów.

 

Jak ułatwić klientom, wybór tej formy dostawy?

Aby wdrożenie funkcji same day delivery, zakończyło się pełnym sukcesem, oprócz odpowiedniego przygotowania firmy pod kątem organizacyjnym i logistycznym, należy zwrócić uwagę na użyteczność prezentacji tej usługi w sklepie. Tak jak w przypadku Digital24.pl, gdzie formularz wyboru czasu dostawy, w przejrzysty sposób informuje o powiązaniu godziny złożenia zamówienia z dostępnymi przedziałami czasu dostawy.
 
Przykład: Widok formularza wyboru czasu dostawy w https://digital24.pl
 e-sano
Przykład: Inny sposób przedstawienia tej funkcjonalności w www.e-sano.pl
 
Inną funkcjonalnością, która przyspiesza złożenie zamówienia i wybór tej opcji dostawy jest interaktywna i intuicyjna mapa lokalizacji dostawy. Z tej możliwości mogą korzystać klienci firmy e-sano.pl, która jest siecią supermarketów w województwie zachodniopomorskim. Klienci wpisując kod pocztowy mają możliwość w prosty sposób sprawdzić, czy opcja szybkiej dostawy jest dostępna w ich miejscu zamieszkania.
 
Przykład: Interaktywna mapa dostaw w www.e-sano.pl

Co nas czeka?

Klienci oczekują dzisiaj od e-sklepów darmowych dostaw, zwrotów i szybkiej przesyłki. Możliwe, że w niedalekiej przyszłości model dopłacania za ekspresowe doręczenie, zostanie wyparty na rzecz niższej ceny produktu dla tych klientów, którzy zechcą poczekać dłużej na przesyłkę. Niższa marża ze sprzedaży takiego produktu mogłaby wynikać z kalkulacji związanej z obniżeniem kosztów całej gospodarki magazynowej firmy i w konsekwencji posiadania na stanie tylko produktów, które sprzedają się w opcji Same Day Delivery.
Jeżeli większość firm zdecyduje się na wprowadzenie funkcji ekspresowej dostawy do swoich e-sklepów, jest duża szansa, że jedna z największych barier zakupów online, czyli czas realizacji dostawy, odejdzie w zapomnienie.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej