Same day delivery. Szybkość dostawy, czyli kto pierwszy ten lepszy?
5 min. czytania
Wyobraź sobie sytuację: zamawiasz przedmiot w sklepie internetowym, a paczkę otrzymujesz w ciągu godziny. Brzmi jak science fiction? Nic bardziej mylnego, tak szybka dostawa jest już możliwa.
Wolę online, muszę offline.
Jak zauważyliśmy w artykule, nie tylko cena jest dla współczesnego konsumenta powodem, dla którego wybierze Twój e-sklep. Kiedy jesteś doświadczonym kupującym w Internecie, przy wyborze e-sklepu kierujesz się wieloma czynnikami. Usługi dodatkowe w tym jakość obsługi, czy personalizowana oferta, mogą zdziałać więcej niż niska cena. Pomyśl o sytuacji, kiedy potrzebowałeś wybranego produktu natychmiast. Mimo tego, że w Internecie cena była niższa, byłeś zmuszony kupić produkt stacjonarnie, bo nie mogłeś czekać kilku dni na dostawę. A co jeżeli klient jest z miasta, gdzie dana firma nie ma swojego sklepu stacjonarnego? Jest wtedy duża szansa, że chciałby dopłacić za natychmiastową dostawę, a Ty zyskałbyś zadowolonego klienta.
Dobry wizerunek firmy, a problemy z dostawą.
Jako sprzedawca, wiesz dobrze, że Twój dobry wizerunek może nadszarpnąć sama dostawa produktu, czyli coś na co masz nikły wpływ. W związku z rosnącymi oczekiwaniami klientów co do czasu dostawy, całkiem niedawno niektóre sklepy wprowadziły opcję ekspresowej dostawy, zwaną potocznie “Same Day Delivery”. Zapewnienie otrzymania produktu tego samego dnia, praktycznie eliminuje barierę w handlu elektronicznym, jaką jest długi czas oczekiwania na dostarczenie zakupu. Według badania, aż 72% respondentów jest skłonnych kupować więcej, jeżeli sklep oferuje dostawę tego samego dnia. Tym samym ekspresowa dostawa staje się jednym z kluczowych powodów dla których konsument wybierze konkretny e-sklep.
Jak to robi Amazon?
Amazon usługę Same Day Delivery wprowadził już w 2009 roku i nadal zamierza pozostać liderem w najszybszych dostawach. Aktualnie oferuje możliwość dowozu zakupów już w 2 godziny dla klientów, którzy wykupili opcję Prime Now. O pomyśle z dronami i dostarczaniem paczek przy ich udziale, mówiło się dużo. Aktualnie Amazon, jest w zaawansowanej fazie testów takiego sposobu doręczania produktów. Jeżeli projekt się powiedzie, dostarczanie małych przesyłek byłoby możliwe, nawet w kilka minut.
Uber wykorzystuje swój potencjał dostępu do floty samochodowej, przez to może wspierać mniejszych przedsiębiorców w błyskawicznym dostarczaniu ich produktów do klientów..
Uber Rush ma być “brakującym ogniwem”, którym jest szybka dostawa paczek, dla których odbiorca i nadawca znajdują się w tym samym mieście. Z usług kierowców Ubera korzystają nie tylko restauracje, czy drobni przedsiębiorcy. Walmart w czerwcu 2016 roku rozpoczął testy dowozów do klienta za ich pośrednictwem. Aktualnie Uber Rush działa w Chicago, San Francisco i Nowym Jorku.
Na polskim rynku coraz więcej firm wprowadza opcję dostaw tego samego dnia. Pionierem takiego rozwiązania w Polsce był sklep internetowy www.sugarfree.pl, który w 2014 r. na terenie Warszawy przy współpracy z firmą kurierską, jako pierwszy dostarczał zakupy tego samego dnia. Coraz więcej firm z różnych branż zaczyna oferować tego typu rozwiązania.
Dla przykładu w Digital24.pl - sklepie oferującym asortyment Foto - Wideo, klient może zamówić produkt aż do godziny 17:00 i nadal posiadać gwarancję, że kurier odwiedzi go tego samego dnia. Digital24.pl korzysta z pełnej automatyzacji procesu wysyłkowego, system został zintegrowany z operatorami usługi the same day delivery, “X-press couriers” i “Błyskawica”. Administrator sklepu może automatycznie wygenerować listy przewozowe dla wybranych zamówień o określonym statusie. Numer listu jest wysyłany również do klienta w informacji o zmianie statusu zamówienia. Dzięki tym udogodnieniom proces logistyczny zostaje skrócony do minimum, co przekłada się na zadowolenie klientów.
Jak ułatwić klientom, wybór tej formy dostawy?
Aby wdrożenie funkcji same day delivery, zakończyło się pełnym sukcesem, oprócz odpowiedniego przygotowania firmy pod kątem organizacyjnym i logistycznym, należy zwrócić uwagę na użyteczność prezentacji tej usługi w sklepie. Tak jak w przypadku Digital24.pl, gdzie formularz wyboru czasu dostawy, w przejrzysty sposób informuje o powiązaniu godziny złożenia zamówienia z dostępnymi przedziałami czasu dostawy.
Przykład: Inny sposób przedstawienia tej funkcjonalności w www.e-sano.pl
Inną funkcjonalnością, która przyspiesza złożenie zamówienia i wybór tej opcji dostawy jest interaktywna i intuicyjna mapa lokalizacji dostawy. Z tej możliwości mogą korzystać klienci firmy e-sano.pl, która jest siecią supermarketów w województwie zachodniopomorskim. Klienci wpisując kod pocztowy mają możliwość w prosty sposób sprawdzić, czy opcja szybkiej dostawy jest dostępna w ich miejscu zamieszkania.
Klienci oczekują dzisiaj od e-sklepów darmowych dostaw, zwrotów i szybkiej przesyłki. Możliwe, że w niedalekiej przyszłości model dopłacania za ekspresowe doręczenie, zostanie wyparty na rzecz niższej ceny produktu dla tych klientów, którzy zechcą poczekać dłużej na przesyłkę. Niższa marża ze sprzedaży takiego produktu mogłaby wynikać z kalkulacji związanej z obniżeniem kosztów całej gospodarki magazynowej firmy i w konsekwencji posiadania na stanie tylko produktów, które sprzedają się w opcji Same Day Delivery.
Jeżeli większość firm zdecyduje się na wprowadzenie funkcji ekspresowej dostawy do swoich e-sklepów, jest duża szansa, że jedna z największych barier zakupów online, czyli czas realizacji dostawy, odejdzie w zapomnienie.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.