Jak przygotować sklep e-Commerce B2B na Black Friday?
Już 25 listopada rozpocznie się Black Friday, który poprzez obniżone ceny produktów ściąga do sklepów internetowych setki, a nawet tysiące, potencjalnych klientów. Utarło się przekonanie, że głównie sklepy B2C korzystają z sezonowych promocji - czy na pewno? - O ewolucji handlu, pojęciu sprzedaży sezonowej e-Commerce B2B w Polsce i rozwiązaniu 2ClickShop Cloud dla sektora sprzedaży B2B.
Ewolucja e-handlu - droga do sprzedaży sezonowej B2B
W ostatnich latach można zaobserwować, że różnice w e-Commerce B2B i B2C nieustannie ewoluują. Wynika to z tego, że coraz więcej procesów sprzedażowych B2B dąży do pełnej automatyzacji i przenoszone są, w coraz to większej skali, w stronę samoobsługi cyfrowej. Badania “B2B Pulse” pokazują, że już 2/3 klientów biznesowych preferuje cyfrowe lub zdalne interakcje. W badaniu jako powód przyspieszenia ewolucji e-handlu wskazano wydarzenia z początku 2020 roku, kiedy pojawił się COVID-19.
Po wybuchu pandemii, zachowania klientów dynamicznie ulegały zmianie. Zamiast klasycznych spotkań offline, gdzie przedstawiciel handlowy odwiedza klienta w siedzibie zbierając zamówienie, faworyzowane stały się wideokonferencje. Zmusiło to sektor sprzedaży biznesowej do podjęcia szybkich kroków i przebrnięcia sprawnie przez etap cyfryzacji - nie tylko z biznesowego punktu widzenia, ale też wewnątrz firmy. Ponadto po raz kolejny do łask wrócił omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa.
Tym samym nieodwracalnie zmieniła się sprzedaż internetowa. Skupienie firm na utrzymaniu poziomu realizowanych zamówień i nacisk na spersonalizowane doświadczenia zakupowe sprawiły, że droga klienta B2B do kupna produktu niewiele różni się od drogi, którą przebywa klient B2C. Toteż wydarzenia sezonowe, jak np. Czarny Piątek, tradycyjnie wydarzenie dla klienta detalicznego, są możliwe do zrealizowania również dla klienta B2B. Jako przykład można podać klientów 2ClickShop Cloud, którzy przy pomocy skalowalnej platformy e-Commerce B2B, uczestniczą w tym największym święcie sprzedażowym na świecie.
W ciągu ostatniego roku globalny rynek B2B wzrósł aż o 18%. Trendu tego, wbrew początkowym obawom, nie zatrzymała pandemia COVID-19. Wprost przeciwnie, zmiany przyspieszyły. Aż 83% firm w krajach rozwiniętych skupiających się na współpracy B2B sprzedaje online. Przyzwyczajenia, jakie wynosimy z rynku B2C, coraz częściej przenosimy także na relacje firmowe. Tu również oczekujemy wygody, prostoty i spersonalizowanej obsługi 24/7.Deloitte Digital “Raport B2B e-commerce”
Moduły marketingowe wspierające Black Friday
Jak przed każdym wydarzeniem sprzedażowym np. Black Friday czy Cyber Monday, warto informować klientów o jego nadejściu odpowiednio wcześniej. Jeżeli w Twojej platformie e-Commerce B2B zaimplementowany jest blog, możesz zakomunikować promocję poprzez dedykowany artykuł opisujący jej zasady. Dopełnieniem będzie przyciągający uwagę slider i/lub pop’up informujący o zbliżającej się akcji. Niektórzy z naszych klientów B2B wykorzystują do tego odpowiednio wyróżnione (najczęściej kolorem lub umiejscowieniem w menu) podstrony. Bez względu, na którą formę promocji wydarzenia się zdecydujesz, najistotniejszy będzie przekaz. Dobrze skonstruowane wydarzenie promocyjne z jasnymi zasadami to podstawa sukcesu. Jego idee możesz w łatwy sposób rozpromować poprzez wykorzystanie modułu newslettera i rozesłanie wiadomości mail do wybranej bazy wysyłkowej.
Podczas sprzedaży sezonowej B2B musisz poinformować swoich klientów o zaistniałej promocji. Aby wybrać odpowiedni kanał komunikacji, wykorzystaj wszystkie dane, które posiadasz o swoich klientach, a następnie przystąp do działań marketingowych skierowanych do określonej grupy docelowej. Możesz wykorzystać do tego maile zebrane w konkretnej bazie kontaktowej i rozesłać spersonalizowane wiadomości lub zupełnie odwrotnie - rozesłać biuletyn informacyjny do określonego środowiska B2B. Pamiętaj również o mediach społecznościowych. Dla firm B2B media społecznościowe to często komunikacja korporacyjna, ale Twój marketing to też oferty, pakiety i oferty specjalne. W ramach kampanii Black Friday możesz również pomyśleć o płatnej reklamie. Aby utrzymać inwestycję w ryzach, skonfiguruj grupę docelową kampanii, ustaw dokładny dzienny oraz całkowity budżet. Anita Żuber, Marketing & PR Specialist w 2ClickShop Cloud
Często wykorzystywanym elementem podczas sprzedaży sezonowej, który ma uzasadnienie w psychologii sprzedaży, jest odmierzacz czasu, w którym użytkownicy muszą dokonać zakupu, aby zamówienie zostało dostarczone we wskazanym terminie (najczęściej następnego dnia - czyt. Quick Commerce - kwitnący trend w polskim e-handlu).
Kompleksowe podejście i pełne wykorzystanie potencjału platformy e-Commerce B2B od 2ClickShop Cloud gwarantuje dotarcie do dużego grona odbiorców i wzrost konwersji. Moduły marketingowe stworzone są właśnie do tego, aby wspierać Twoje działania w sieci - również podczas Black Friday!
Promocje dedykowane sprzedaży sezonowej
Jesteś hurtownikiem? Przeanalizuj najlepiej sprzedające się rodukty w poprzednim roku, zbierz najpopularniejsze koszyki i utwórz z nich swoją kampanię na Czarny Piątek. Prawdopodobnie informacje o Twojej promocji szybko się rozejdą, a przy odrobinie szczęścia nie tylko zaobserwujesz wysoką sprzedaż, ale także zdobędziesz nowych klientów. Jeżeli podzieiłeś swoich klientów na określone grupy, skorzystaj z ich preferencji, aby stworzyć spersonalizowane rabaty, które będą dokładnie odpowiadały na ich potrzeby.
Zarządzanie promocjami jest bardzo ważne. Za pomocą panelu administracyjnego platformy e-Commerce B2B od 2ClickShop Cloud, możesz zaplanować swoje promocje na kilka sposobów. Przede wszystkim w kilku kliknięciach dodasz promocje dedykowane konkretnej grupie produktów, dzięki czemu zachowasz pełną kontrolę nad przecenionymi produktami i bez problemu będziesz mógł nimi zarządzać. Ciekawym dodatkiem, z którego najczęściej korzystają nasi klienci zajmujący się sprzedażą B2B, jest moduł promocji koszykowych, który m.in. pozwala na dodanie gratisowych produktów w zależności od wielkości złożonego zamówienia. Jeżeli chcesz, możesz zarządzać również dostawami - zmniejszyć ich koszty lub zapewnić darmowy dowóz.
Każda akcja ma ustaloną strukturę i opcje. Konfiguracja jest niezwykle łatwa i polega na dodaniu reguły. Następnie w jej obrębie możesz określić warunki i wynikający z nich benefit. Reguł może powstać kilka w obrębie jednej akcji promocyjnej - robi się to, aby zróżnicować benefity dla coraz to wyższych progów zakupowych. Co istotne, nie musisz określać warunków. Wtedy zostaje określona prosta akcja promocyjna, która wyznaczona jest np. na dany termin, dzień, godzinę i obejmuje rabat na dany asortyment lub darmową dostawę.
Przygotuj się na obsługę pików sprzedażowych
Bez względu na jaką formę promocji i benefity się zdecydujesz, najistotniejsze jest, aby zadbać odpowiednio o zaplecze - serwery. Koniec roku, szczególnie okres przedświąteczny i promocje spowodowane Black Friday, są próbą dla każdego systemu e-Commerce i wskaźnikiem jego niezawodności. Podczas pików sprzedażowych, wzmożonego ruchu, często zmieniających się cen produktów i setek zamówień jednocześnie, warto poinformować dostawcę platformy e-Commerce B2B/B2C o planowanym wydarzeniu sezonowym i poprosić o wzmożoną kontrolę techniczną. Nagły wzrost zainteresowania i liczby odwiedzin strony, jeżeli nie są poprawnie obsłużone przez system, mogą zablokować sprzedaż i zniechęcić kupców do finalizacji zamówienia. Konsumenci przyzwyczajeni są do ekspresowych doświadczeń zakupowych. Każdy czynnik, który pogarsza jakość tego procesu, może oddalać potencjalnego klienta od finalizacji zamówienia. Wolne ładowanie się strony, problemy z rejestracją i płatnościami, a nawet nieprzejrzyste UI/UX wpływa negatywnie na doświadczenia zakupowe (czyt. Skalowalna platforma e-Commerce B2B od 2ClickShop jako odpowiedź na potrzeby klienta biznesowego).
Możliwość obsługi stale rosnącego ruchu czy nagłych jego wzrostów jest bardzo istotne. Posiadanie witryny, która nie skaluje się dobrze, oznacza, że wszyscy potencjalni klienci napotkają problemy z jej działaniem. Warto poinformować dostawcę, aby w okresie sprzedaży sezonowej wzmożył kontrolę techniczną, aby zagwarantować nieprzerwanie jak najlepsze doświadczenia sprzedażowe. W 2ClickShop Cloud korzystamy z Data Center Beyond, które jest pierwszym w Unii Europejskiej i jedynym w Centralnej Europie Data Center z certyfikatem Rated 4 ANSI/TIA-942, które przygotowane jest do obsługi dużej mocy IT, bo aż do 20 kW/rack. Dlatego nasi klienci nie muszą obawiać się przeciążenia serwerów nawet podczas tak dużych wydarzeń sprzedażowych jak Black Friday.MIROSŁAW SOBIERAJ, CEO 2CLICKSHOP CLOUD
Nie czekaj - wyprzedź konkurencję
Doświadczenia zakupowe oraz potrzeby klientów B2B i B2C nie różnią się od siebie. Tym samym wydarzenia jak np. Czarny Piątek, Cyfrowy Poniedziałek czy Czarny Tydzień możliwe są do realizacji zarówno w e-Commerce B2B, jak i B2C. Jedyną różnicą może być sposób i kanały komunikacji wydarzenia, sposób przydzielania promocji koszykowych czy sam benefit przydzielany podczas promocji. Sprzedaże sezonowe to trend, który nie jest jeszcze szeroko wykorzystywany w sprzedaży biznesowej w Polsce. Tym samym jest to idealna okazja, aby wziąć udział w Black Friday i wyprzedzić swoją konkurencję, stając się liderem na rynku e-handlu B2B.
Skontaktuj się z nami i dołącz do grona liderów korzystających z rozwiązania od 2ClickShop Cloud