E-Commerce 4.0: Platformy e-Commerce B2B/B2C w erze handlu i dystrybucji online
Na przestrzeni ostatnich lat, zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0, sprzedaż internetowa przeszła znaczną ewolucję. Coraz więcej firm otwiera się na e-Commerce, zarówno w przypadku sprzedaży detalicznej, jak i biznesowej, lokalnie i transgranicznie…
E-commerce 4.0 czym jest i co nam przyniesie? Pojęcie odnosi się do najnowszych trendów i innowacji w handlu online - pozostaje więc pytanie, jaki wpływ na rozwój sprzedaży online mają skalowalne platformy e-Commerce B2B/B2C?
Co to jest e-Commerce 4.0?
E-Commerce 4.0 to określenie, które odnosi się do nowej ery handlu elektronicznego, w której technologia odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu doświadczeń zakupowych online. Obejmuje ona wykorzystanie zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, analiza danych, automatyzacja procesów i IoT (Internet of Things) w celu usprawnienia operacji e-Commerce:
E-Commerce B2B
Wzrost handlu elektronicznego B2B jest niezwykle widoczny w ostatnich latach. Wg raportu Firmy Gartner z 2022 roku, e-Commerce B2B bardzo szybko rośnie, a wartość tego sektora osiągnęła już ponad 10 bilionów dolarów w 2021 roku. Przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z platform B2B do realizacji swoich transakcji i dostaw, co automatyzuje procesy sprzedażowe, zwiększa dotarcie do potencjalnych klientów i pozwala na obsługę wielu rynków z jednego miejsca.
Dostawcy platform e-Commerce B2B również stale się rozwijają, dostarczając coraz to bardziej precyzyjne narzędzia do obsługi sprzedaży, mierzenia jej efektów i ustalania kolejnych celów biznesowych. Większość firm poszukuje kompleksowego rozwiązania oferującego zaawansowane funkcje, takie jak personalizowane ceny, zarządzanie magazynem, integracje z systemami ERP oraz narzędzia do analizy danych, co pozwala na efektywniejszą obsługę klientów i systematyzację procesu sprzedażowego.
E-Commerce B2C
Wg danych opublikowanych w raporcie Statista, wartość globalnego rynku e-Commerce B2C wyniosła około 3,9 biliona dolarów w 2021 roku, a dotychczasowe dane opublikowane w raporcie Gartnera mówią o wzroście przychodów na rynku platform handlu cyfrowego w 2022 r. o 11,2%, czyli o połowę więcej niż w 2021 r. Klienci indywidualni coraz częściej korzystają z platform e-Commerce do zakupów, zarówno w miastach, jak i na obszarach wiejskich. Przyczyniła się do tego automatyzacja logistyki w e-Commerce oraz rozwój Quick Commerce. Szczególnie warto zwrócić tutaj uwagę na upowszechnienie maszyn paczkowych, tj. paczkomatów, które już dzisiaj znajdują się na “każdym rogu”, oferując sprawne zarządzanie dostawami i przewyższają klasyczne usługi kurierskie.
Rola zaawansowanych technologii
Jednym z głównych czynników napędzających e-Commerce 4.0 są zaawansowane technologie. Sztuczna inteligencja (SI) i uczenie maszynowe (ML) pozwalają na personalizację ofert produktowych oraz rekomendacje, które dostosowane są do indywidualnych preferencji klienta. Ponadto, automatyzacja procesów logistycznych i obsługi klienta przyczynia się do efektywności operacji handlowych.
Operacje handlowe i marketingowe wspierają również platformy e-Commerce 2ClickShop Cloud. Poprzez szereg modułów automatyzujących i usprawniających pracę poszczególnych działów w firmie (takich jak np. Panel Handlowca, Ofertownik czy Koszykowe Akcje Promocyjne), dostawcy, handlowcy i resellerzy mogą skuteczniej zarządzać sprzedażą i bardziej świadomie wpływać na doświadczenia, a tym samym decyzje, zakupowe swoich klientów. Ponadto wykorzystanie sztucznej inteligencj do tworzenia np. treści SEO na bloga, znacząco odciąża dział marketingu w codziennej pracy.
2ClickShop Cloud 4.0
W kontekście e-Commerce 4.0 warto wspomnieć o istocie platform, które oferują zaawansowane rozwiązania zarówno dla sektora B2B, jak i B2C - takich jak platformy e-Commerce B2B/B2C 2ClickShop Cloud.
2ClickShop oferuje zaawansowane narzędzia do personalizacji ofert, automatyzacji procesów sprzedaży oraz zapewnia integrację z większością dostępnych na rynku systemów handlowo-magazynowych. Usługa dostarczana jest w modelu SaaS w elastycznej usłudze abonamentowej. Oznacza to, że platforma jest dostępna online, a klienci nie muszą martwić się o infrastrukturę IT czy aktualizacje oprogramowania. Wszystkie te aspekty są zarządzane przez dostawcę, co pozwala firmom skupić się na swoich głównych działaniach i celach.
Więcej o korzyściach rozwiązania chmurowego w modelu SaaS przeczytasz TUTAJ.
Co można zautomatyzować za pomocą platformy e-Commerce od 2ClickShop?
Automatyzację za pomocą narzędzi platformy e-Commerce B2B/B2C od 2ClickShop Cloud można wprowadzić w wielu obszarach - zaczynając od czynności administracyjnych i technicznych, aż po działania, które mają bezpośredni wpływ na Twoich klientów:
-
pracę działów sprzedaży i marketingu;
-
masowe aktualizowanie i ustalanie cen produktów
-
aktualizowanie stanów magazynowych
-
integracja z hurtowniami
-
usprawnienie obsługi klienta i wzrost zadowolenia kupujących
-
kampanie marketingowe
-
wysyłka newsletterów
Ponadto, platforma e-Commerce od 2ClickShop oferuje zarządzanie zarówno sprzedażą B2B i B2C z poziomu jednego panelu administracyjnego, tym samym stając się kompleksowym centrum sprzedaży i obsługi klienta.
Kluczowe moduły wspierające e-handel
W kontekście platform e-Commerce od 2ClickShop warto wyróżnić dwa kluczowe moduły: Panel Handlowca i Ofertownik.
Ofertownik to niezbędne narzędzie, które skutecznie automatyzuje i wspiera codzienną pracę handlowców i resellerów. Umożliwia on sprawne generowanie ofert w oparciu o indywidualny szablon dla klienta na podstawie bazy produktowej i warunków handlowych użytkownika w systemie B2B.
-
Sprawne generowanie ofert - zdecydowanie skraca czas tworzenia profesjonalnie wyglądającej oferty handlowej, a w konsekwencji okres oczekiwania na nią przez klientów.
-
Personalizacja - umożliwia dodanie do szablonu oferty elementów własnej identyfikacji wizualnej. Pozwala na ustalenie sposobu dostawy, terminu zapłaty i ostateczną datę obowiązywania oferty.
-
Przekształcanie archiwalnych ofert - w przypadku cykliczności zamówień, umożliwia on przekształcenie archiwalnych ofert w aktualne zamówienia dla tych samych lub innych klientów.
Panel Handlowca, zwany również Pulpitem Handlowca, to ogromne wsparcie pracy osób zajmujących się sprzedażą. Jest to źródło informacji o klientach, które umożliwia przeglądanie rozliczeń i złożenie zamówień w imieniu klienta. Panel umożliwia analizowanie zakupów i podgląd wcześniejszych transakcji, a nawet ewidencjonowanie zalegających płatności. Pulpit Handlowca, który dostarczany jest w usłudze chmurowej (SaaS), pozwala na kompleksową obsługę z dowolnego miejsca na świecie z dostępem do internetu (dlatego sprawdzi się również dla handlowców pracujących w terenie).
-
Mobilne centrum zarządzania - zawiera najważniejsze informacje m.in. o klientach, rozliczeniach, czy złożonych zamówieniach, a to wszystko z dowolnego urządzenia z dostępem do internetu.
-
Analityka - pozwala na analizowanie dokonywanych przez klientów zakupów, ale również na wgląd do wcześniejszych transakcji i ewidencjonowania zaległych płatności.
-
Zawsze na czas - dzięki danym wprowadzonym do systemu w czasie rzeczywistym, unikniesz opóźnień wynikających z konieczności manualnego zbierania i ewidencjonowania danych.
Co najważniejsze, każda edycja wdrożeniowa gwarantuje pełen zestaw 80+ modułów wspierających sprzedaż B2B, B2C i działania marketingowe. Pełna lista funkcjonalności znajduje się TUTAJ.
E-Commerce 4.0 przekształca krajobraz handlu online. Zainteresowanie e-Commerce coraz mocniej trenduje, zarówno w sektorze B2B, gdzie platformy automatyzują procesy i usprawniają obsługę klienta, jak i w segmencie B2C, dzięki rosnącym oczekiwaniom klientów i dostępnym innowacjom. Kluczową rolę odgrywają w tym zaawansowane technologie, które idą w parze z platformami służącymi sprzedaży online, takimi jak platformy e-Commerce B2B/B2C od 2ClickShop. Elastyczne rozwiązanie, skalujące się wraz z rozwojem firmy, dostępne w bezpiecznej i niezawodnej usłudze chmurowej w SaaS, to kierunek rozwoju, który wybierają wszystkie prężnie rozwijające się firmy. To era e-Commerce 4.0, gdzie technologia i innowacje kształtują przyszłość handlu i dystrybucji online.