Quick Commerce - kwitnący trend w polskim e-handlu
Podczas porannej toalety zabrakło ulubionego kosmetyku, a może gotujesz posiłek, do którego brakuję kilku składników w lodówce? Każdy z nas znalazł się wielokrotnie w podobnej sytuacji, a rozwiązanie jest bardzo proste - szybkie dostawy, które w ostatnich latach zyskują na popularności również w Polsce. Q-Commerce (ang. quick commerce) to rodzaj e-Commerce, w którym nacisk kładzie się na szybkie dostawy, zazwyczaj w kilkanaście minut.
Nasilenie się trendu Q-Commerce w Polsce
Trend szybkich zakupów w e-Commerce zaczął zyskiwać na popularności w ostatnich latach. Głównym czynnikiem, który przyspieszył jego intensyfikację w Polsce, była pandemia. Mając ograniczone możliwości poruszania się wywołane np. lockdownem, polacy szukali rozwiązania na dokonanie szybkich i kompleksowych zakupów bez wychodzenia z domu. Na odpowiedź producentów i dystrybutorów nie trzeba było długo czekać. To właśnie podczas pandemii wielu przedsiębiorców postanowiło przenieść swoją sprzedaż do internetu. Nawet ci, którzy dotychczas z dystansem podchodzili do tematu e-handlu, uznali słuszność platform sprzedażowych, odnotowując nawet kilkukrotny wzrost konwersji ze wsparciem platform e-Commerce. Rynek napędzany nowo powstałymi sklepami internetowymi i przenoszeniem elementów życia codziennego do wirtualnej rzeczywistości, wpłynął też na wzrost zainteresowania zakupami online wśród Silversów (tj. osób powyżej 50 roku życia), otwierając tym samym nowe perspektyw dla sprzedających.
Wszystko to przyczyniło się m.in. do rozkwitu segmentu dostaw ekspresowych. Proponowane wcześniej przez firmy przewozowe “Next Day Delivery” (dostawa następnego dnia) czy “Express Delivery” (dostawa w ciągu kilku godzin) przestały wystarczać, dlatego coraz więcej firm kurierskich postawiło na jeszcze szybsze dostawy w zaledwie kilkanaście minut. MACIEJ SYNORADZKI, SENIOR KEY ACCOUNT MANAGER 2clickShop Cloud
Warto wspomnieć, że szybkie zakupy nie są nowym rozwiązaniem na światowym rynku e-handlu. Głównym potentatem tego rozwiązania był Amazon, który szybkie dostawy wprowadził na rynku amerykańskim w 2009 roku w ramach usługi Amazon Prime. Jeff Bezos swoim rozwiązaniem rozpoczął trend Q-Commerce, który stopniowo rozprzestrzeniał się na okoliczne rynki, aż dotarł do Polski, gdzie podczas kryzysu pandemicznego zyskał uznanie wśród kupujących i sprzedających w sieci.
Zalety i wady dostaw Q-Commerce z perspektywy właściciela sklepu e-Commerce i klienta
Chociaż mogłoby się wydawać, że proponowany system dowozu w zaledwie kilkanaście minut nie ma żadnych wad, w rzeczywistości trzeba mieć na uwadze kilka aspektów, które mogą negatywnie wpływać na doświadczenia zakupowe.
Firmy decydujące się na sprzedaż internetową w myśl idei Q-Commerce, najczęściej borykają się z problemem sprawnego kompletowania zamówień. Szybka dostawa wymaga sprawnego przygotowania produktu, a tym samym dobrego systemu zarządzania produktami. System e-Commerce jest podstawowym narzędziem sprzedaży internetowej, dlatego warto zadbać, aby posiadał wszystkie niezbędne funkjonalności pozwalające na kompleksową obsługę klienta już we wstępnej fazie zakupów - na poziomie wyboru produktu. Istotnym elementem jest też integracja z systemem ERP, który sprosta zakładanym wyzwaniom sprzedażowym. O istocie dostosowania platformy sprzedażowej i profitach z korzystania ze skalowalnego rozwiązania w chmurze od 2ClickShop wspominaliśmy już szerzej w artykule na naszym blogu. Zaletą platformy e-Commerce B2B/B2C od 2ClickShop jest m.in.:
-
niepowtarzalny design oraz przejrzyste i intuicyjne UI/UX, aby klient bez problemu mógł poruszać się po sklepie
-
zaawansowana wyszukiwarka zoptymalizowana dla dużych baz produktowych i wysokowolumenowego ruchu
-
moduł sprzedaży przez inspiracje
i wiele innych wspierających sprzedaż B2B/B2C modułów…
Na prowadzenie w rankingu wad, tym razem z perspektywy kupujących, wysuwa się wzrost cen wysyłki. Segment ekspresowych dostaw i dostaw Q-Commerce jest najszybszą, ale jednocześnie najdroższą formą dostawy. Jeżeli ktoś rezygnuje z szybkiej dostawy, to prawdopodobnie z tego powodu.
Wcześniej wspomniane szybkie przygotowywanie produktów do wysyłki, może wiązać się z kolejnym problemem - istnieje większe prawdopodobieństwo, że otrzymany produkt nie zostanie odpowiednio sprawdzony przed wysyłką, a zamówienie dotrze niekompletne lub z wadami. Jeżeli kupujący decyduje się na zamówienie produktów spożywczych z szybką dostawą, nie ma również pewności co do świeżości dostarczonych produktów.
Jeżeli są wady, muszą też być zalety. - Czy jest coś cenniejszego niż czas? - Dzięki szybkiej dostawie kupujący może zaoszczędzić czas, który poświęciłby na samodzielne zakupy i wybór produktów stacjonarnie, a następnie poświęcić go na inne czynności. Wiąże się to również z dużą wygodą, ponieważ zamówienie można wykonać z każdego miejsca i urządzenia z dostępem do internetu. Poza tym nie trzeba martwić się dostępnością danego produktu, ponieważ na stronie WWW widnieje aktualny stan magazynowy. Podgląd stanów magazynowych to również ogromne wsparcie dla sprzedających.
Możliwość dokonania zakupów z niemalże każdego miejsca i o każdej porze, to ogromny atut dla właścicieli sklepów e-Commerce. Całodobowa sprzedaż internetowa, czy też ekspresowe zakupy dostarczane w kilkanaście minut, połączone z solidną platformą e-Commerce, która może obsłużyć wielu klientów jednocześnie, znacząco może przyczynić się do wzrostu rentowności firmy. MACIEJ SYNORADZKI, Senior KEY ACCOUNT MANAGER
Ekspresowa dostawa sprawdzi się znakomicie podczas kryzysowych sytuacji konsumenta, o których wspominaliśmy we wstępie, gdy zabraknie odpowiednich produktów potrzebnych w danym momencie. W tym przypadku zakupy w sklepie stacjonarnym, szczególnie w dużych miastach i godzinach szczytu, mogą okazać się dużym wyzwaniem. W ten sposób nie tylko oszczędza się czas, ale też pieniądze na dojazd do wyznaczonego sklepu. Szybkie dostawy to idealne rozwiązanie również dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się i osób starszych. Skorzystają też na tym osoby pracujące do późnych godzin, które zwyczajnie nie mają czasu lub sił robić zakupów po pracy.
Aktualnie coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie ekspresowych dostaw. Pomimo, że ten segment rynku nie został jeszcze aż tak spopularyzowany, to już można dostrzec pierwsze działania konkurencyjne.
Perspektywa rozwoju Q-Commerce
W Polsce królują dwa rodzaje szybkich dostaw - Next Day Delivery i Express Delivery. Quick Commerce, pomimo że coraz częściej zauważalny i doceniany, nadal odstrasza kosztami dostawy. Poza tym niewielu producentów i przewoźników gotowych jest, aby zagwarantować dostawę produktu w kilkanaście minut. Szybkie dostawy w ramach Q-Commerce powszechne są zwykle w dużych miastach i obejmują głównie branżę gastronomiczną i e-grocery, patrz np. Glovo, Stokrotka.
Kalendarz dostaw w sklepie Stokrotka
Quick Commerce jest młodym trendem e-Commerce w Polsce, który ciągle się rozwija. Według najnowszych danych z raportu E-Izby “W Kryzysie do e-Commerce”, w związku z inflacją i obawą przed rozwijającym się kryzysem, coraz więcej Polaków wdraża w życie nowe zasady robienia zakupów:
Najważniejsze strategie zakupowe, jakie powstały w odpowiedzi na niepewność ekonomiczną, to: e-zakupy, czyli przenoszenie większości sprawunków do internetu, promo-hunting, czyli zakupy tanie i okazyjne, quality shopping, czyli z możliwościa łatwego zwrotu i możliwie jak najdłużej bez angażu finansowanego, zaciskanie pasa, czyli zakupy wyłącznie niezbędnych produktów i usług oraz ASAP shopping - czyli jak najszybszy zakup, aby “wyprzedzić” wzrost cen.
Szczególnie dane dotyczące pierwszej strategii, dotyczące przenoszenia zakupów do internetu, wskazują, że rozwój e-Commerce nadal będzie postępował, a nacisk na szybkie i kompleksowe zakupy razem z nim. Aby sprostać rozwojowi tego sektora, już dziś warto uzbroić się w skalowalne narzędzia od 2ClickShop Cloud wspomagające rozwój firmy.
[...] Badania wskazują, że kupując w Internecie, można łatwiej porównać oferty, a tym samym lepiej przemyśleć zakup i dokonywać bardziej racjonalnych wyborów. Z tym stwierdzeniem zgadza się 64% badanych konsumentów. 72% z kolei uważa, że kupując w sieci można lepiej kontrolować wydatki, bo jest łatwy dostęp do historii zakupowej i historii wydatków z konta. [...] Wprost o tym, że e-zakupy to najlepsza możliwa strategia na czas kryzysu mówi 31% badanych.
2ClickShop Cloud - W pełni skalowalna platforma e-Commerce B2B/B2C dla rozwijających się przedsiębiorstw
Podążając za wymaganiami stawianymi przez rynek, sieć Stokrotka postanowiła wdrożyć nowoczesny i skalowalny system e-Commerce w modelu dostaw click&collect, dzięki któremu klienci mogą zamówione produkty online, odebrać osobiście, w sklepie stacjonarnym. Szczególnym wyzwaniem projektowym był krótki czas realizacji, związany z aktualną sytuacją w Polsce (COVID-19) i wzmożonym zainteresowaniem zakupami online w kategorii e-grocery. BRYGIDA PONICKA-KĄKOL, PROJECT MANAGER