Prawo autorskie, a treści publikowane w sklepie internetowym
Założenie sklepu internetowego wymaga sporych nakładów pracy i czasu. Wystawienie setek, czy tysięcy produktów na sprzedaż nie jest zadaniem prostym. Do każdego oferowanego towaru trzeba bowiem dołączyć opis tekstowy i zdjęcie, a to wymaga kreatywności i przede wszystkim czasu.
Wiele sklepów wybiera drogę na skróty i wszystkie opisy kopiuje z katalogów producenta, czy dostawcy artykułów. Jest to błąd co najmniej z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest ryzyko naruszenia praw autorskich, a drugim, równie istotnym, obniżenie rankingu strony w wynikach wyszukiwania.
Unikalne treści są premiowane przez wyszukiwarki
Wyszukiwarki lubią teksty oryginalne, niepowtarzalne. Przepisując opisy zamieszczone na innych stronach, zmniejszamy szansę naszego sklepu na wysoką pozycję w wyszukiwarce Google. A jeśli pozycjonowanie nie przynosi efektów, to liczba klientów, którzy trafiają do nas „z zewnątrz” spada. Co za tym idzie, zmniejszają się też dochody e-sklepu. Warto poświęcić również dodatkową uwagę skróconym opisom produktów. Dobrze sformułowane zajawki nie tylko ułatwią klientom poruszanie się po witrynie i wybór artykułów, ale także wesprą pozycjonowanie, ponieważ link wewnętrzny jest otoczony treścią pokrewną z produktem.
Przepisy regulujące kwestie ochrony prawnoautorskiej
Decydując się na wykorzystanie treści, które nie są naszego autorstwa musimy być szczególnie ostrożni. Bez zgody na ich publikację, wydanej przez osobę uprawnioną, dopuścimy się bowiem naruszenia praw autorskich. Jest to sankcjonowane karnie i może sprowadzić na naszą firmę ogromne wydatki w postaci zasądzonego odszkodowania. Przepisy związane z tym zagadnieniem określone są w ustawie o Prawie autorskim, a także wynikają z niektórych przepisów Kodeksu karnego oraz Kodeksu cywilnego.
Kogo chronią prawa autorskie?
Przede wszystkim, należy zaznaczyć, że ochrona prawa powstaje z mocy ustawy, a nie w wyniku zastrzeżenia. Brak informacji typu "Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści bez zgody autora jest zabronione" nie oznacza, że treści z danej witryny internetowej mogą być dowolnie kopiowane. Prawo autorskie chroni każdą własność intelektualną domyślnie, bez potrzeby spełniania jakichkolwiek wymagań formalnych. Ustawa mówi, że przedmiotami prawa autorskiego są wszystkie przejawy działalności twórczej, niezależnie od ich szacowanej wartości oraz od przeznaczenia i formy, czy sposobu wyrażenia. Wszystkie przedmioty prawa autorskiego nazywane są utworami, są nimi również opisy produktów i ich zdjęcia zamieszczane w sklepie internetowym.
Co należy zrobić, by swobodnie korzystać z materiałów znalezionych w Internecie?
Z cudzych utworów możemy korzystać tylko na własny użytek, ich wykorzystanie do celów komercyjnych, bez zgody autora, jest niedopuszczalne. Sklep internetowy jest nastawiony na osiągnięcie zysków, dlatego jeśli chce korzystać z już istniejących w sieci treści, musi zapytać ich właściciela o zgodę. Najlepiej, gdy zgoda wyrażona zostanie w formie pisemnej, bo w razie jakichkolwiek problemów, np. procesu sądowego, stanowi niepodważalny dowód i chroni nas przed płaceniem ogromnych kar finansowych.
Podsumowując, najlepiej jeśli opisy i zdjęcia produktów umieszczane w naszym sklepie są unikalne, nie kopiowane z innych stron. Jeśli jednak zdecydujemy się wykorzystać powszechnie dostępne treści, choćby do czerpania z nich inspiracji, pamiętajmy o zasadzie „przezorny zawsze ubezpieczony”. Lepiej zapytać o zgodę na publikację materiałów nawet w sytuacji, gdy wydaje nam się, że nie jest ona konieczna, niż później, w przypadku jakichkolwiek problemów, żałować, że się tego nie zrobiło.
Źródła: 1. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. nr 24 poz. 83, z późn. zm.) 2. http://www.sklepy-internetowe.pl/