Anita Żuber
Anita Żuber

Jak wykorzystać storytelling w sklepie internetowym?

9 min. czytania
Załóżmy, że zastanawiasz się nad sprzedażą auta. O swoim pomyśle rozmawiasz ze znajomym, a ten mówi, że swój samochód próbuje sprzedać od kilku miesięcy, opowiada o spotkaniach z potencjalnymi kupującymi, które nie kończą się sprzedażą, a następnego dnia ma spotkać się z osobą szczególnie zainteresowaną autem. Z racji Twoich potrzeb jesteś zainteresowany końcem tej historii: czy auto się sprzedało? Czy nie wystąpiły komplikacje? Jeżeli zostało sprzedane, to czy za cenę zadowalającą Twojego przyjaciela? Ta historia dotyka Twojego problemu i wobec tego wzbudziła w Tobie emocje...

Takie właśnie emocje musisz wyzwolić w swoim sklepie internetowym, tyle że głównym bohaterem historii powinien być Twój produkt.

Nic tak nie angażuje odbiorcy jak dobra historia, która buduje w nim emocje. Taki czytelnik wczuwa się w historię, utożsamia się z bohaterem, a sama historia aktywizuje różne obszary jego mózgu. Jak wykorzystać storytelling (z j.ang. opowiadanie historii) w swoim sklepie internetowym i jak za jego pomocą sprzedać produkt?
 

Czym jest storytelling?

 
Storytelling to wpływanie na emocje i wyobraźnię jedynie poprzez dobrze dobrane słowa i obrazy, które tworzą angażującą historię. Idealna historia, którą zamierzasz przekazać powinna opierać się na 4 elementach: opis sytuacji, moment zwrotny, bodziec do zmiany, a na końcu rozwiązanie sytuacji.
 
W przypadku samego e-commerce, pomysłów na wykorzystanie storytellingu jest wiele m.in. opisy produktów, wpisy blogowe, inspiracje, porady, strony dotyczące danej marki, czy linii produktowej.
  

O czym musisz pamiętać tworząc historie dla Twojego e-commerce?

 
  •  Myśl o różnych potrzebach różnych typów odwiedzających Twój sklep internetowy i pod nie konstruuj takie historie, które ich zaciekawią,
  • Skup się na opowiedzeniu jak Twój produkt rozwiązał problem konkretnego użytkownika;
  • Podkreśl wyjątkowość i unikalność cech produktu, o którym jest historia i jak to wpłynęło na rozwiązanie określonych problemów lub potrzeb,
  • Nie przesadzaj z fantazyjnymi opisami i dowcipnością - to nie spowoduje one raczej, że Twój przekaz jest wiarygodny, a to przełoży się zapewne negatywnie na chęć zakupu w Twoim sklepie,
  • Zastanów się dla których produktów warto robić takie rozbudowane opisy produktów - zapewne ma to sens dla produktów premium lub droższych niż u konkurencji.
 

Storytelling w opisach produktów

 
Kiedy wspomnisz wygląd opisów produktowych sprzed kilku lat, pierwsze co przychodzi Ci na myśl to prosta kilkuzdaniowa charakterystyka produktu, najczęściej składająca się z tekstu pisanego “ciurkiem” lub w najlepszym przypadku z wytłuszczeniami lub myślnikami. I chociaż te czasy minęły, nadal większość właścicieli e-commerce traktuje swoje opisy w iście urzędniczy sposób, co przekłada się na chłodny i techniczny opis. Suchy przekaz nie wpływa na wyobraźnię klienta i nie buduje żadnych emocji, co przekłada się na brak kreowania chęci zakupowej u klienta. A przecież dzisiaj w czasach dużej konkurencji, Twój produkt o ile nie jest unikalny, musi się czymś wyróżnić od innych często bardzo podobnych produktów, które oferuje Twoja konkurencja.
Dopiero wtedy gdy zadbałeś o dobre poinformowanie użytkownika o ważnych parametrach produktu, możesz skupić się na opowiedzeniu historii.
Świetnie sposób ukazania produktu wykorzystała sklep isprzet.pl, który w swojej ofercie posiada sprzęt przeznaczony dla budownictwa, geodezji i innych w większości profesjonalnych zastosowań. Oprócz danych technicznych, które są bardzo ważne szczególnie dla tych branż, w samej karcie produktowej możemy znaleźć piękne fotografie, które pokazują sam produkt, ale także jego użycie. Na stronie produktu znajduje się lista korzyści, które uzyska użytkownik jeżeli zakupi ten właśnie sprzęt.
 
źródło: Karta produktu w serwisie isprzet.pl.
 

Dedykowany landing page opowiadający historię powstania kolekcji

 
Jeżeli uważasz, że karta produktowa nie jest w stanie oddać całej historii, możesz zdecydować się na osobny landing page (z j.ang. strona docelowa). Z takiego rozwiązania skorzystała marka Gabriella, która wykorzystała to rozwiązanie dla  kolekcji specjalnej jaką są “rajtuzy lokalne”. Na takim landing page’u znajdują się: opis powodu dla którego została stworzona kolekcja, komplikacje, które wystąpiły przy jej tworzeniu i “kafelki” z produktami z tej kolekcji.
 źródło: Rajtuzy lokalne w serwisie Gabriella.
 

Przykład sklepu opartego o storytelling

 
Sklepem internetowym, który poprzez całą ścieżkę zakupową klienta opowiada pewną historię i zwraca uwagę na problem, aby wreszcie ukazać wyjątkowy i indywidualny charakter produktu, jest z pewnością sklep marki Luctra . Użytkownik wchodząc do serwisu dowiaduje się jak ważne jest dostosowanie oświetlenia do normalnego trybu funkcjonowania człowieka. Opowiada jakie problemy powoduje źle dobrane światło do pory dnia, aby ostatecznie ukazać sam produkt, który rozwiązuje ten problem. W samej karcie produktu możemy obejrzeć wideo, które szczególnie pozwala zbudować emocje i ukazać zastosowanie produktu .
 

 źródło: Sklep internetowy marki Luctra 
  
Najlepsze marki na świecie nie mówią klientowi jak wyjątkowy produkt mają, te marki pokazują jak ich produkt może rozwiązać jego problem. Jeżeli w swojej historii wskażesz jak Twój produkt ubogaci życie Twojego klienta, zainteresujesz go historią, która wskaże konkretną wartość jaką otrzyma, to jego pozytywne emocje przełożą się na wzrost Twojej sprzedaży.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej