Jak wykorzystać Instagram do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym?
Instagram to dzisiaj jedna z najbardziej popularnych aplikacji na smartphona na świecie. W czerwcu 2018 roku Instagram zanotował 1 miliard użytkowników, którzy dziennie publikują nawet 95 milionów zdjęć. Jak wykorzystać potencjał Instagrama w sprzedaży? Przeczytaj naszą poradę i dowiedz się jak możesz zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie internetowym przy pomocy Instagrama!
Media społecznościowe to dzisiaj nie tylko miejsca, w których musi istnieć Twój brand. Kluczem do sukcesu w social media jest zaangażowanie odbiorców, a na Instagramie użytkownicy w porównaniu do Facebooka generują aż 15 razy więcej reakcji.
Insta-commerce
Instagram pozwala oznaczać produkty charakterystyczną ikoną torebki zakupowej, która już z poziomu posta informuje klienta o nazwie produktu i jego cenie. Użytkownik po kliknięciu w “dymek” produktu zostaje automatycznie przeniesiony do witryny sklepowej, gdzie może dokonać zakupu.
źródło: Marka Gabriella w serwisie Instagram
Sprzedawcy chcący korzystać z tej funkcji muszą spełnić kilka założeń:
“Aby firma mogła zostać zakwalifikowana do korzystania z funkcji zakupów na Instagramie, jej konto musi zostać skonfigurowane zgodnie z poniższymi wymaganiami: Firma musi sprzedawać towary fizyczne, które są zgodne z umową handlową i zasadami handlowymi. Konto na Instagramie musi być przekształcone w profil firmowy.
źródło: https://help.instagram.com/1627591223954487?helpref=faq_conte
Wysokiej jakości fotografie
Instagram bazuje na fotografiach i nie trudno zauważyć, że zdjęcia wysokiej jakości, zrobione w wyjątkowym miejscu zyskują duże zaangażowanie fanów. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na jakość zdjęć i ich kompozycji. Użytkownicy Instagrama przyzwyczajeni są do jego estetyki: jasnych, czystych przestrzeni, czy symetrycznych kształtów. Należy też pamiętać, że ten kanał komunikacji powinien być spójny wizualnie z innymi kanałami komunikacji firmy, w tym z jej kolorystyką, rodziną fontów itd.
Moc hasztagów
Pomyśl o tym, aby wymyślić własny hashtag, który będzie “spinał” wszystkie zdjęcia Twoich fanów i Twoje. Dodatkowo, dobrze dobrany hashtag pozwala na oznaczanie, czyli tzw. tagowanie tematyki zdjęć. Jeśli taki hashtag, opisujący kategorię produktów znajdzie się pod każdym zdjęciem, to klient będzie w stanie jednym kliknięciem przejść do wszystkich zdjęć z tej kategorii, które kiedykolwiek pokazywałeś w Instagramie.
Repost, czyli udostępniaj user generated content
Po ustaleniu hashtagów, które mogą używać klienci do oznaczania zdjęć z Twoimi produktami, będziesz miał możliwość łatwego udostępniania tych zdjęć na firmowym profilu. Działa to motywująco na innych użytkowników, którzy możliwe, że zechcą oznaczać swoje zdjęcia Twoim hashtagiem w nadziei, że zauważysz ich aktywność. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik którego zdjęcie udostępnisz, podzieli się tym ze swoimi znajomymi, a Ty zyskasz nowych klientów.
Rada: Do udostępniania postów klientów, warto wykorzystać aplikację Repost. Przedtem należy zapytać użytkownika czy wyraża zgodę na udostępnienie zdjęcia na Twojej tablicy.
Kreuj
Wykorzystanie atrakcyjnych fotografii to tylko jeden z elementów, które składają się całość możliwości komunikacji na Instagramie. Warto do dopełnienia komunikacji wykorzystać historię, z którą będą się utożsamiać Twoi klienci i dzięki temu zaangażować odbiorców w wspólne prowadzenie działań w mediach społecznościowych. Wykorzystanie historii, a wraz z nią wykreowanie uczucia przynależności do grupy, sprawdziło się znakomicie w marce BIZUU, która swoją ofertę kieruje szczególnie do młodych indywidualistek. Marka, aby zaktywizować swoje klientki i zbudować społeczność, stworzyła specjalną linię produktów #BIZUUGIRL. Tym samym wszystkie klientki, które utożsamiają się z narracją związaną z #BIZUGIRL, mogą stać się częścią tej społeczności. Hashtag, który występuje na ubraniach wykorzystywany jest w serwisie Instagram do tagowania zdjęć, na których występują klientki ubrane w odzież z tej linii produktowej.
źródło: Instagram hashtag #bizzugirl
InstaStory
InstaStory, czyli obrazy i filmy znikające po 24 godzinach od publikacji, to kolejne miejsce, w którym możesz zaangażować swoich fanów, tzw. followersów. Po pierwsze, InstaStory jest miejscem, które skupia uwagę użytkowników na wyświetlanym obrazie, czyli jest wolne od zbędnych “rozpraszaczy”. Dzieje się tak dlatego, że InstaStories wyświetlają się na całej wielkości ekranu smartphona. A co ważne z tego poziomu, użytkownicy mogą przenieść się do strony z produktem już jednym ruchem palca. Rada: Dodanie hiperłącza do relacji jest możliwe przy zdobyciu 10 tys. followersów. W takim przypadku pojawia się ikona hiperłącza. Po jej naciśnięciu, pojawi się miejsce do wpisania docelowego adresu www.
Link w BIO
To aktualnie jeden z nielicznych sposobów, aby przekierować użytkowników do strony zewnętrznej (innym sposobem jest posiadanie dostatecznej ilości fanów i przekierowanie ich poprzez InstaStory). Dlatego pamiętaj, aby pod każdym zdjęciem umieszczonym na portalu podać informację, że link do wspomnianego produktu znajduje się w BIO.
Jak dodać link w BIO?Wybierz opcję “‘edytuj profil’ a link który ma kierować do docelowego miejsca wpisz w rubryce “Strona Internetowa”.
Instagram w sklepie internetowym
Pośrednim sposobem wykorzystania Instagrama do zwiększenia sprzedaży jest osadzenie sekcji z tzw. feedem Instagrama, w widocznym miejscu w sklepie, która automatycznie będzie pobierać z Instagrama ostatnie zdjęcia z profilu firmowego. Realizuje to dwa cele: -pokazuje klientom sklepu, że jest grono zadowolonych klientów, którzy aktywnie “współpracują” z marką. To tzw. społeczny dowód słuszności, który umacnia ich w przekonaniu, że firma jest wiarygodna, a produkty warte swojej ceny, -pokazuje odwiedzającym (którzy wcześniej nie widzieli profilu marki na Instagramie) miejsce, w którym mogą zobaczyć inspirujące zdjęcia związane z marką, co w konsekwencji ma zachęcić ich do śledzenia profilu marki.
źródło: Sklep internetowy www.e-kaskada.pl
Postaw na Influencerów
Influencerzy to osoby, które w mediach społecznościowych mają dużo followersów i reakcji na swoje posty. Dzięki współpracy z nimi możemy wpływać na zasięg działań marketingowych, co przekłada się na zwiększenie liczby własnych obserwatorów, a co za tym idzie potencjalnych klientów. Należy pamiętać, że nie jest po powiązane wprost proporcjonalnie ze wzrostem sprzedaży, co ma miejsce w przypadku świadomości marki. Alternatywą do wysokich kosztów współpracy ze znanymi influencerami - celebrytami jest znalezienie szerokiego grona mikroinfluencerów z mniejszą ilością fanów, którzy niejednokrotnie godzą się podjąć współpracę w zamian za przekazanie im do użytkowania produktów Twojej marki.
Facebook, czy Instagram?
Z uwagi na specyfikę Instagrama, czyli operowanie atrakcyjnymi fotografiami, wielu sprzedawców traktuje to medium społecznościowe jako narzędzie wyłącznie wizerunkowe. Warto jednak zauważyć, że przy obniżaniu organicznych zasięgów (tj. dotarcia postów do szerokiego grona odbiorców) przez Facebooka, Instagram może stać się lepszym kanałem do sprzedaży Twoich produktów. Sam możesz to sprawdzić ustawiając reklamę na konkretny produkt na Facebooku, a z poziomu menedżera reklam, wyrazić zgodę, aby ta sama reklama wyświetlała się także na Instagramie. Następnie sprawdź wyniki i wyciągnij wnioski, na którym z dostępnych portali są Twoi klienci i gdzie lepiej reagują. Powodzenia!