Bartosz Szwak
Bartosz Szwak

Jak wygląda analiza przedwdrożeniowa (audyt) w systemach e-Commerce 2ClickShop?

10 min. czytania

Audyt potrzeb i wymagań klienta, jego branży i konkurencji, to kluczowy element wdrożenia każdej platformy e-Commerce. Dzięki temu przebieg prac i proces implementacji platformy B2B odbywa się płynnie. Jakie korzyści wynikają z przeprowadzenia analizy i jak wygląda analiza przedwdrożeniowa w 2ClickShop Cloud?

Aby wdrożyć wydajną i efektywną platformę e-Commerce B2B, ważnym krokiem jest przeprowadzenie analizy przedwdrożeniowej z udziałem specjalistów po stronie dostawcy i zespołu odpowiedzialnego za wdrożenie po stronie klienta. Analiza to proces, który pozwala na dokładne zrozumienie potrzeb i wymagań klienta wobec nowej platformy. To również ustalenie strategii i planu działania przed przystąpieniem do projektowania i implementacji systemu. W przypadku platformy e-Commerce B2B od 2ClickShop Cloud, analiza przedwdrożeniowa jest jednym z pierwszych kroków, który determinuje przebieg dalszych prac nad systemem.

Kiedy wybrać analizę przedwdrożeniową, a kiedy specyfikację techniczną? 

Wybór między analizą przedwdrożeniową a specyfikacją techniczną zależy głównie od potrzeb i celów klienta. W przypadku edycji wdrożeniowej Professional, analiza przedwdrożeniowa jest obligatoryjna, ponieważ pozwala dokładnie zrozumieć wymagania i oczekiwania klienta oraz dostosować system do konkretnych potrzeb i specyfiki branży. Dzięki analizie możliwe jest ustalenie kluczowych procesów, funkcjonalności i integracji, co przekłada się na skuteczne wdrożenie i optymalne działanie systemu. Natomiast w przypadku wersji Essential, klienci często wybierają specyfikację techniczną. Zapewnia ona szczegółowe informacje na temat funkcjonalności systemu i jego parametrów technicznych. Niemniej jednak, istnieją przykłady klientów, którzy wybierając edycję Essential decydują się na analizę przedwdrożeniową. Dzieje się tak, gdy klienci chcą poznać obszary mniej znane dla nich w e-Commerce i lepiej zrozumieć procesy w swojej firmie. W takich przypadkach, analiza przedwdrożeniowa staje się cennym narzędziem do lepszego poukładania procesów i zapewnienia efektywnego działania systemu. 

Jak przygotować się do analizy przedwdrożeniowej?

Przed przystąpieniem do analizy przedwdrożeniowej, warto uporządkować procesy zachodzące w firmie i ustalić funkcjonalności niezbędne do realizacji postawionych celów przed nową platformą B2B i ponowne zastanowienić się nad kształtem i porządkiem oferty produktowej. Dzięki temu można dowiedzieć się, co należy jeszcze udoskonalić i które z procesów wymagają uporządkowania. Pozwoli to ustalić, jakie trendy sprzedażowe, funkcjonalności i moduły wykorzystywane są w codziennej pracy, w które powinien być wyposażony Twój nowy system. Jest to szczególnie istotne przy bardzo złożonych i unikalnych rozwiązaniach. Dzięki temu firma wdrożeniowa będzie w stanie przygotować precyzyjną wycenę projektu wraz z określeniem czasu realizacji i modelu abonamentowego. 

Jednym z najważniejszych elementów przed analizą, jest ustalenie, kto będzie w niej uczestniczył oraz wyznaczenie konkretnych ról w zespołach po obu stronach, zarówno klienta, jak i firmy wdrożeniowej. Taki zespół powinien składać się z komitetu sterującego, w którego skład wchodzą osoby decydujące - dyrektorzy/kierownicy projektu, ale również osoby z kluczowych działów w strukturze firmy np. marketingowcy, handlowcy czy logistycy, którzy na co dzień będą korzystać z możliwości nowej platformy e-Commerce B2B. Ważne, aby kierownik/dyrektor projektu po stronie klienta był osobą decyzyjną lub mógł zagwarantować firmie analizującej możliwość konsultacji z wyznaczonym reprezentantem inwestora na poziomie zarządu, w sytuacjach wymagających podjęcia strategicznych decyzji projektowych. Dobrze przedstawia to poniższy wykres:


Po stronie wykonawcy, również zostaje powołany zespół, na czele którego stoi dyrektor projektu, a następnie project manager wraz z podległym mu zespołem.

Przebieg analizy przedwdrożeniowej w metodologii 2Click Thinking Design

Analiza przedwdrożeniowa w 2ClickShop odbywa się w trybie warsztatowym 2Click Thinking Design. Są to warsztaty analityczno-rekomendacyjnych, w których uczestniczą eksperci e-Commerce oraz przedstawiciele różnych działów firmy. Dlatego tak ważne jest ww. zaangażowanie osób z różnych dziedzin, w tym reprezentantów różnych działów i sektorów w firmie inwestora, obecnych użytkowników systemu oraz ekspertów z zakresu e-Commerce. Dzięki temu uczestnicy mogą stale wymieniać się wiedzą ekspercką, co gwarantuje wysoką jakość transferu wiedzy i najlepsze efekty projektu.

Doskonale zdajemy sobie sprawę, jak bardzo ważny, w przypadku analizy przedwdrożeniowej i warsztatów projektowych, jest dobór osób, które biorą w nich udział. Odpowiednie przedprojektowe wytyczenie osób odpowiedzialnych za projekt i nadanie im ról, jest gwarantem sukcesu każdego wdrożenia. Przekłada się to 100% wdrożeń systemów e-commerce B2B zakończonych sukcesem Maciej synoradzki, SENIOR KEY ACCOUNT MANAGER 2CLICKSHOP

Jakie obszary porusza analiza przedwdrożeniowa?

Podczas analizy przedwdrożeniowej należy dokładnie przeanalizować obszar związany z klientami, gdyż to oni są głównymi odbiorcami systemu e-Commerce B2B. Kluczowe segmenty, na które należy zwrócić uwagę to:

  • Cel – jakie potrzeby chcą zrealizować klienci poprzez zakup usługi?

  • Bariery – co odwodzi lub zachęca klientów do zakupu usługi?

  • Szanse – co zwiększa zainteresowanie usługą?

  • Wpływ – w jaki sposób wpłynąć na klientów, aby skorzystali oni z usługi?

Tak kluczowych informacji dostarczają nam osoby, które na co dzień współpracują bezpośrednio z klientami. Na podstawie wszystkich wcześniej zebranych informacji, przygotowana jest dokładna charakterystyka klientów. Równie ważne jest przeanalizowanie potrzeb użytkowników systemu np. handlowców, pracowników biura obsługi klienta, marketingu itp. oraz ich oczekiwań względem nowego systemu. 

Pełen audyt 2ClickShop obejmuje ponad 20 obszarów. Podczas analizy przedwdrożeniowej, poruszone zostaną m.in. tematy:

Do najważniejszych celów i korzyści wynikających z przeprowadzenia analizy przedwdrożeniowej należy:

  • Poznanie potrzeb klientów – analiza przedwdrożeniowa pozwala na dokładne poznanie potrzeb i oczekiwań klientów, co umożliwia odpowiednie dopasowanie funkcjonalności sklepu i platformy B2B do ich wymagań. Dzięki temu platforma staje się bardziej intuicyjna i łatwiejsza w obsłudze, co zwiększa zadowolenie klientów i wpływa na poprawę sprzedaży.

  • Planowanie procesu wdrożenia – analiza przedwdrożeniowa pozwala na dokładne określenie harmonogramu wdrożenia, co umożliwia uniknięcie opóźnień i przyspieszenie procesu wdrożenia. Przekłada się to na najkrótszy Time to Market platform e-Commerce w Polsce. Edycja Essential systemu od 2ClickShop Cloud możliwa jest do uruchomienia już w 6 dni.

  • Identyfikacja potencjalnych problemów – umożliwia identyfikację potencjalnych problemów, takich jak brak integracji z istniejącymi systemami, trudności w obsłudze lub problem z wydajnością, a to pozwala na ich rozwiązanie jeszcze przed rozpoczęciem procesu wdrożenia.

Raport z analizy przedwdrożeniowej

Po zebraniu wszystkich informacji z warsztatów i analiz powstaje ostateczny raport, który zawiera informacje na temat profilu działalności firmy, celów projektu, klientów wewnętrznych i zewnętrznych, zakresu wdrożenia, procesów systemowych. Raport zawiera również zalecane rozwiązania dla funkcjonalności, modułów i koncepcji wdrożenia i wymiany danych między systemami działającymi w obszarze projektu.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym rozwiązaniu? Masz pytania dotyczące analizy przedwdrożeniowej? - Skontaktuj się z nami już teraz!

Formularz kontaktowy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej