Igor Czajkowski
Igor Czajkowski
14 / 09 / 2018

Jak przygotować swój sklep internetowy do przedświątecznej gorączki zakupowej?

5 min. czytania

W Polsce większość klientów zaczyna myśleć o zakupie prezentów od około 2 listopada, dlatego wrzesień i październik to ostatni moment, aby przygotować sklep do wdrożenia rozwiązań szczególnie wykorzystywanych w okresie świątecznym. Poniżej znajdziesz listę pomysłów na zwiększenie sprzedaży w tym czasie, o których powinieneś pomyśleć już teraz.

Pakowanie na prezent

Ładne zapakowanie prezentu dla wielu osób stanowi duży problem. Wykorzystaj to, dając klientom opcję pakowania na prezent. Przykładem w tym zakresie, na którym można się wzorować, jest sklep z zabawkami hitcena.pl. Klienci tego sklepu mają możliwość wyboru w koszyku opcji pakowania ich zakupów jako prezentu oraz dodatkowo mogą zdecydować się na paragon w formie elektronicznej, tak aby nie dodawać go do paczki. Ciekawym rozwiązaniem w koszyku w tym sklepie jest umożliwienie kupującemu wyboru rodzaju papieru ozdobnego oraz innych dodatków “prezentowych”. Dzięki temu użytkownik ma kontrolę nad ostatecznym wyglądem i kosztem paczki.


Źródło: Sklep hitcena.pl

 

Liczby wpływają na motywację kupujących  

Szczególnie w ostatnich dniach przed Bożym Narodzeniem, coraz większe znaczenie dla klientów ma pewność, że prezent dotrze na czas.  Warto więc pokazać w sklepie licznik odmierzający czas, w którym użytkownicy muszą dokonać zakupu, aby zamówienie zostało dostarczone we wskazanym terminie. Dodatkowo warto pokazać ile osób obejrzało lub kupiło dany produkt w ciągu np. ostatnich 24 godzin lub kilku dni. To poza dowodem społecznej słuszności, powoduje zwiększoną motywację do natychmiastowego działania, szczególnie wtedy, gdy użytkownik widzi, że dany produkt jest dostępny w niewielkiej ilości.

 

                                                                              

źródło: NeoNail.pl

Zestawy promocyjne

W okresie przedświątecznym klienci mają tendencję do łatwiejszego wydawania pieniędzy, wobec tego szczególnie wtedy warto stosować w sklepie techniki mające na celu zwiększenie wartości transakcji. Jedną z najbardziej skutecznych technik up-sellingu są zestawy produktowe, widoczne w karcie produktu - z jednoczesną prezentacją uzyskanego rabatu w stosunku do cen pojedynczych elementów zestawu. Inną bardzo skuteczną techniką są promocje koszykowe, pozwalające klientom uzyskiwać dodatkową “nagrodę” w zależności od wartości zamówienia. Więcej o zestawach promocyjnych i promocjach koszykowych przeczytasz tutaj

Bony prezentowe

Dobrym pomysłem w okresie przedświątecznym jest umożliwienie klientom zakupu kart podarunkowych o określonej wartości. Klienci kupują takie bony na prezent po to, by uniknąć stresu związanego z zakupem nietrafionego prezentu i być pewnym, że obdarowany dobrze wykorzysta prezent. Aby ułatwić klientom zakup kart prezentowych, warto oferować je w formie produktów widocznych w sklepie internetowym np. w osobnej, wyróżnionej kategorii.

źródło: Sklep Lavenda.pl

Dla sklepu dodatkową korzyścią z wprowadzenia kart prezentowych jest to, że w najbardziej gorącym okresie można ograniczyć liczbę wysyłanych paczek (karty prezentowe będą realizowane przez klientów po Świętach). Ponadto dane dotyczące transakcji z wykorzystaniem kart podarunkowych pokazują, że klienci w takich sytuacjach mają tendencję do zakupów o wyższej wartości niż kwota bonu.

Zamówienia poza kolejnością

Przedświąteczna gorączka powoduje, że spora część klientów pozostawia zakup prezentów na ostatnią chwilę. W takich przypadkach, w wyniku braku pewności co do czasu dostawy i perspektywę nie otrzymania zamówionych produktów przed Wigilią, kupujący często zniechęcają się do zakupów online. W obliczu takiego problemu wielu klientów jest skłonnych dopłacić za priorytetową realizację zamówienia i tym samym za gwarancję dostarczenia go na czas. Taką możliwość: wysyłkę poza kolejnością - oferuje sklep PatiiMaks.  

źródło: Sklep PatiiMaks.pl

Dzięki temu klienci sklepu wiedzą, że jeżeli dopłacą do kosztu dostawy i wybiorą opcję przesyłki poza kolejnością, ich zamówienie zostanie natychmiast przekazane do realizacji. Z punktu widzenia sklepu, proces obsługi takiego zamówienia, poza zmianą kolejności, jest identyczny, a generuje to dodatkowy przychód.  

 
Rada: Warto przemyśleć wdrożenie dostawy typu “the same day delivery”, o której więcej przeczytasz tutaj.

 

Sprawdź, czy jesteś przygotowany na zwiększony ruch w sklepie

Przed rozpoczęciem akcji promocyjnych związanych z rozpoczęciem sezonu świątecznego powinieneś sprawdzić za pomocą tzw. testów obciążeniowych czy Twoje serwery są gotowe na zwiększony ruch. Szczególnie w tym okresie klienci są bardziej niecierpliwi i jeśli zauważą, że w sklepie coś nie działa jak należy lub strony ładują się wolno, to mają tendencje do bardzo łatwego porzucania sklepu i przechodzenia do kolejnego.

 
Rada: Odpowiednio wcześniej przygotuj całe zaplecze marketingowe potrzebne do przeprowadzenia akcji promocyjnych podczas Black Friday (23 listopad 2018) i Dnia Darmowej Dostawy (5 grudzień 2018).

 

Pamiętaj o obsłudze klienta

Kluczowe w tym okresie jest zapewnienie najwyższej jakości obsługi klienta, krótkiego czasu reakcji i realizacji zamówienia. Dlatego powinieneś zdefiniować standardy i cele w tym zakresie w swojej firmie i wyrywkowo testować ich realizację. Wskazane jest, abyś nie rzadziej niż raz na tydzień:

  • złożył testowe zamówienie (na komputerze i smartfonie) i przyjrzał się jak jest realizowane, kiedy jest gotowe do wysyłki,
  • wysłał z nowego adresu email wiadomość do swojego biura obsługi klienta, z jakimś standardowym pytaniem i zmierzył czas odpowiedzi,
  • poprosił znajomego, aby przy Tobie zadzwonił na infolinię, by sprawdzić czy można się dodzwonić na infolinię i jak prowadzona jest rozmowa przez Twoich pracowników,
  • jeśli wykorzystujesz chat jako jeden z kanałów komunikacyjnych, przetestuj czas i jakość odpowiedzi konsultanta.

Wysoka jakość obsługi klientów to niezwykle istotny element, który pozwala zbudować trwałe relacje z klientami, a w konsekwencji stabilny przychód w przyszłości.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej