Jak przygotować swój sklep internetowy do przedświątecznej gorączki zakupowej?
W Polsce większość klientów zaczyna myśleć o zakupie prezentów od około 2 listopada, dlatego wrzesień i październik to ostatni moment, aby przygotować sklep do wdrożenia rozwiązań szczególnie wykorzystywanych w okresie świątecznym. Poniżej znajdziesz listę pomysłów na zwiększenie sprzedaży w tym czasie, o których powinieneś pomyśleć już teraz.
Pakowanie na prezent
Ładne zapakowanie prezentu dla wielu osób stanowi duży problem. Wykorzystaj to, dając klientom opcję pakowania na prezent. Przykładem w tym zakresie, na którym można się wzorować, jest sklep z zabawkami hitcena.pl. Klienci tego sklepu mają możliwość wyboru w koszyku opcji pakowania ich zakupów jako prezentu oraz dodatkowo mogą zdecydować się na paragon w formie elektronicznej, tak aby nie dodawać go do paczki. Ciekawym rozwiązaniem w koszyku w tym sklepie jest umożliwienie kupującemu wyboru rodzaju papieru ozdobnego oraz innych dodatków “prezentowych”. Dzięki temu użytkownik ma kontrolę nad ostatecznym wyglądem i kosztem paczki.
Liczby wpływają na motywację kupujących
Szczególnie w ostatnich dniach przed Bożym Narodzeniem, coraz większe znaczenie dla klientów ma pewność, że prezent dotrze na czas. Warto więc pokazać w sklepie licznik odmierzający czas, w którym użytkownicy muszą dokonać zakupu, aby zamówienie zostało dostarczone we wskazanym terminie. Dodatkowo warto pokazać ile osób obejrzało lub kupiło dany produkt w ciągu np. ostatnich 24 godzin lub kilku dni. To poza dowodem społecznej słuszności, powoduje zwiększoną motywację do natychmiastowego działania, szczególnie wtedy, gdy użytkownik widzi, że dany produkt jest dostępny w niewielkiej ilości.
źródło: NeoNail.pl
Zestawy promocyjne
W okresie przedświątecznym klienci mają tendencję do łatwiejszego wydawania pieniędzy, wobec tego szczególnie wtedy warto stosować w sklepie techniki mające na celu zwiększenie wartości transakcji. Jedną z najbardziej skutecznych technik up-sellingu są zestawy produktowe, widoczne w karcie produktu - z jednoczesną prezentacją uzyskanego rabatu w stosunku do cen pojedynczych elementów zestawu. Inną bardzo skuteczną techniką są promocje koszykowe, pozwalające klientom uzyskiwać dodatkową “nagrodę” w zależności od wartości zamówienia. Więcej o zestawach promocyjnych i promocjach koszykowych przeczytasz tutaj.
Bony prezentowe
Dobrym pomysłem w okresie przedświątecznym jest umożliwienie klientom zakupu kart podarunkowych o określonej wartości. Klienci kupują takie bony na prezent po to, by uniknąć stresu związanego z zakupem nietrafionego prezentu i być pewnym, że obdarowany dobrze wykorzysta prezent. Aby ułatwić klientom zakup kart prezentowych, warto oferować je w formie produktów widocznych w sklepie internetowym np. w osobnej, wyróżnionej kategorii.
źródło: Sklep Lavenda.pl
Dla sklepu dodatkową korzyścią z wprowadzenia kart prezentowych jest to, że w najbardziej gorącym okresie można ograniczyć liczbę wysyłanych paczek (karty prezentowe będą realizowane przez klientów po Świętach). Ponadto dane dotyczące transakcji z wykorzystaniem kart podarunkowych pokazują, że klienci w takich sytuacjach mają tendencję do zakupów o wyższej wartości niż kwota bonu.
Zamówienia poza kolejnością
Przedświąteczna gorączka powoduje, że spora część klientów pozostawia zakup prezentów na ostatnią chwilę. W takich przypadkach, w wyniku braku pewności co do czasu dostawy i perspektywę nie otrzymania zamówionych produktów przed Wigilią, kupujący często zniechęcają się do zakupów online. W obliczu takiego problemu wielu klientów jest skłonnych dopłacić za priorytetową realizację zamówienia i tym samym za gwarancję dostarczenia go na czas. Taką możliwość: wysyłkę poza kolejnością - oferuje sklep PatiiMaks.
źródło: Sklep PatiiMaks.pl
Dzięki temu klienci sklepu wiedzą, że jeżeli dopłacą do kosztu dostawy i wybiorą opcję przesyłki poza kolejnością, ich zamówienie zostanie natychmiast przekazane do realizacji. Z punktu widzenia sklepu, proces obsługi takiego zamówienia, poza zmianą kolejności, jest identyczny, a generuje to dodatkowy przychód.
Rada: Warto przemyśleć wdrożenie dostawy typu “the same day delivery”, o której więcej przeczytasz tutaj.
Sprawdź, czy jesteś przygotowany na zwiększony ruch w sklepie
Przed rozpoczęciem akcji promocyjnych związanych z rozpoczęciem sezonu świątecznego powinieneś sprawdzić za pomocą tzw. testów obciążeniowych czy Twoje serwery są gotowe na zwiększony ruch. Szczególnie w tym okresie klienci są bardziej niecierpliwi i jeśli zauważą, że w sklepie coś nie działa jak należy lub strony ładują się wolno, to mają tendencje do bardzo łatwego porzucania sklepu i przechodzenia do kolejnego.
Rada: Odpowiednio wcześniej przygotuj całe zaplecze marketingowe potrzebne do przeprowadzenia akcji promocyjnych podczas Black Friday (23 listopad 2018) i Dnia Darmowej Dostawy (5 grudzień 2018).
Pamiętaj o obsłudze klienta
Kluczowe w tym okresie jest zapewnienie najwyższej jakości obsługi klienta, krótkiego czasu reakcji i realizacji zamówienia. Dlatego powinieneś zdefiniować standardy i cele w tym zakresie w swojej firmie i wyrywkowo testować ich realizację. Wskazane jest, abyś nie rzadziej niż raz na tydzień:
- złożył testowe zamówienie (na komputerze i smartfonie) i przyjrzał się jak jest realizowane, kiedy jest gotowe do wysyłki,
- wysłał z nowego adresu email wiadomość do swojego biura obsługi klienta, z jakimś standardowym pytaniem i zmierzył czas odpowiedzi,
- poprosił znajomego, aby przy Tobie zadzwonił na infolinię, by sprawdzić czy można się dodzwonić na infolinię i jak prowadzona jest rozmowa przez Twoich pracowników,
- jeśli wykorzystujesz chat jako jeden z kanałów komunikacyjnych, przetestuj czas i jakość odpowiedzi konsultanta.
Wysoka jakość obsługi klientów to niezwykle istotny element, który pozwala zbudować trwałe relacje z klientami, a w konsekwencji stabilny przychód w przyszłości.