Jak przygotować swój sklep internetowy do przedświątecznej gorączki zakupowej? cz.2
Przygotowanie sklepu internetowego do okresu świątecznego, to nie tylko dodatkowe funkcjonalności, które możesz wdrożyć, żeby więcej i lepiej sprzedawać. To także optymalizacja komunikacji i działania firmy oraz czas wzmożonej kreatywności, tak aby odróżnić się od konkurencji. Przeczytajcie drugą część naszej porady mówiącą o przygotowaniu sklepu internetowego do przedświątecznej gorączki zakupowej!
Zadbaj o świąteczną atmosferę
Nie bez przyczyny sklepy stacjonarne w okresie przedświątecznym przyozdabiają swoje wnętrza w elementy kojarzące się z Bożym Narodzeniem. Dzieje się tak, ponieważ klienci pod wpływem atmosfery Świąt są skłonni wydawać dużo więcej pieniędzy niż zwykle. Dlatego warto, aby ten nastrój oddać także w sklepie internetowym. Dzięki temu użytkownicy po wejściu na stronę sklepu otrzymują komunikat, że właśnie w tym miejscu mogą “ustrzelić” okazję na ciekawy prezent. Nie zapomnij, aby na ten czas zmienić wygląd newslettera oraz o zmianie sposobu komunikacji np. “Zobacz najczęściej kupowane prezenty”.
Sprawdź statystyki z poprzednich lat
Przygotowując strategię sprzedaży na okres świąteczny, weź pod uwagę statystyki z Google Analytics z ubiegłego roku, najlepiej w odniesieniu do danych z modułu e-commerce, m.in.
- Jakie produkty były najczęściej kupowane,
- Jaka była średnia wartość zamówienia,
- Jakie kategorie były najczęściej przeglądane,
- Które strony produktów i strony statyczne były najczęściej oglądane,
- Jakie frazy były wpisywane w wewnętrzną wyszukiwarkę.
Wiedza ta pozwoli Ci wyciągnąć pewne wnioski i hipotezy w zakresie promocji kategorii, produktów, up-sellingu itd., które możesz wykorzystać w tym roku.
RADA: Ciekawym pomysłem jest wykorzystanie tradycji kalendarza adwentowego, który przypomina klientom dzieciństwo i codzienne otwieranie kolejnych okienek ze smakołykami. W Twoim sklepie, możesz każdego dnia zaproponować rabat na inny produkt lub grupę produktów, który ujawniany jest wyłącznie w codziennym newsletterze. Odpowiednia zachęta do tej akcji na stronach sklepu, pozwoli Ci szybko zwiększyć bazę odbiorców newslettera.
Przygotuj pracowników obsługi klienta
Warto przygotować swoją firmę i pracowników na zwiększone tempo pracy, liczba wiadomości i telefonów, a także możliwe problemy które mogą się pojawić w tym okresie, mowa tutaj o np. o zagubionej lub zniszczonej przesyłce, opóźnieniu w realizacji zamówienia, nagłej nieobecności jednego z kluczowych pracowników. Warto odpowiednio wcześniej przygotować przynajmniej wytyczne opisujące sposób postępowania w takich sytuacjach. Jest teraz jeszcze czas na to, by przeszkolić pracowników z obsługi tzw. trudnego klienta. Warto razem z działem obsługi klienta przygotować kilka przykładowych odpowiedzi i scenariuszy.
Monitoruj
Szczególnie w ostatnim okresie przed Świętami monitoruj firmy kurierskie i w przypadku powtarzających się sygnałów o przedłużającym się czasie dostarczenia zamówień, informuj klientów o realnym czasie dostarczenia paczki np. w miejscu wyboru rodzaju dostawy. Nie zapomnij wyrywkowo kontrolować czasu odpowiedzi Twoich pracowników na e-maile i telefony klientów - im krótszy czas reakcji, tym większe szanse na zawarcie transakcji.
RADA: Rozważ stworzenie specjalnej, dobrze widocznej zakładki lub kategorii, która skupia produkty, które mogą być dobrym pomysłem na prezent. Dla klientów będzie to dodatkowa inspiracja.
Inspiruj przez bloga
Znalezienie ciekawego, nietuzinkowego prezentu dla bliskiej osoby to niejednokrotnie spory problem. Aby pomóc w tym Twoim klientom, przygotuj odpowiednio wcześniej wpisy blogowe np: “TOP 10 prezentów dla babci”, “Najlepsze rowerowe prezenty” itd. związane z Twoją branżą i asortymentem sklepu. Dobrze zatytułowane wpisy blogowe z treścią zoptymalizowaną pod SEO, spowodują że Twój blog znajdzie się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwarki Google. Jeżeli taki wpis nie będzie widoczny na pierwszych stronach wyników wyszukiwania, to bardzo dobrą strategią jest przeznaczenie odpowiedniego budżetu na promocję tych artykułów poprzez Google Ads (dawniej AdWords). Pamiętaj, aby z artykułu bezpośrednio linkować do produktów w sklepie, co ułatwi użytkownikom zakup.
Zaproponuj przyjazną politykę zwrotów
Wielu klientów obawia się, że zakupi nietrafiony prezent. W takim przypadku warto umożliwić zwrot zakupionych produktów w wydłużonym niż standardowo terminie. Rozważ też wprowadzenie zwrotów za darmo. Zero ryzyka i więcej czasu, który dajesz swoim klientom na możliwość oddania produktu może przekonać ich do zakupu.
Media społecznościowe to często pierwsza linia kontaktu klienta ze sklepem.
Fanpage Twojego sklepu w tym okresie może być traktowany zamiennie z infolinią. Jeżeli więc w firmie znajduje się osoba, która prowadzi Twoje media społecznościowe, musi ona być bardzo dobrze poinformowana o ofercie produktowej. Podobnie, jeżeli Twój fanpage prowadzony jest przez firmę zewnętrzną, powinieneś oddelegować jedną osobę z obsługi klienta, która będzie opiekunem tej firmy i będzie natychmiast udzielała odpowiedzi na jej pytania.Zwróć uwagę, aby właśnie w tym czasie Twój fanpage działał szczególnie prężnie, aby znalazły się w nim inspiracje, rabaty na potencjalne upominki oraz informacje o np. wydłużonym czasie wysyłki. Możliwe, że dzięki temu zlikwidujesz większość pytań klientów i już z tego miejsca przekonasz ich do złożenia zamówienia.
Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy
Black Friday (23.11.), Cyber Monday (26.11.) i Dzień Darmowej Dostawy (5.12.), to okazje, które z jednej strony pozwolą na zwiększenie sprzedaży, a z drugiej - na przesunięcie pewnej liczby zamówień z ostatnich dni przed Bożym Narodzeniem na okres wcześniejszy.
Dobrym pomysłem jest, aby przypomnieć wcześniej klientom o funkcji listy życzeń, możesz wykorzystać do tego np. newsletter. Dzięki temu klienci będą mieli okazję przygotować swoje potencjalne zamówienie, a w momencie kiedy produkty zostaną przecenione, łatwo wrzucić je do koszyka.
W pierwszej części artykułu Jak przygotować swój sklep internetowy do przedświątecznej gorączki zakupowej? znajdziesz porady o m.in. funkcji pakowania na prezent, zestawach promocyjnych, bonach upominkowych, zamówień poza kolejnością. Sprawdź teraz!