Igor Czajkowski
Igor Czajkowski

Jak przygotować swój sklep internetowy do przedświątecznej gorączki zakupowej? cz.2

5 min. czytania

Przygotowanie sklepu internetowego do okresu świątecznego, to nie tylko dodatkowe funkcjonalności, które możesz wdrożyć, żeby więcej i lepiej sprzedawać. To także optymalizacja komunikacji i działania firmy oraz czas wzmożonej kreatywności, tak aby odróżnić się od konkurencji. Przeczytajcie drugą część naszej porady mówiącą o przygotowaniu sklepu internetowego do przedświątecznej gorączki zakupowej!

Zadbaj o świąteczną atmosferę

Nie bez przyczyny sklepy stacjonarne w okresie przedświątecznym przyozdabiają swoje wnętrza w elementy kojarzące się z Bożym Narodzeniem. Dzieje się tak, ponieważ klienci pod wpływem atmosfery Świąt są skłonni wydawać dużo więcej pieniędzy niż zwykle. Dlatego warto, aby ten nastrój oddać także w sklepie internetowym. Dzięki temu użytkownicy po wejściu na stronę sklepu otrzymują komunikat, że właśnie w tym miejscu mogą “ustrzelić” okazję na ciekawy prezent. Nie zapomnij, aby na ten czas zmienić wygląd newslettera oraz o  zmianie sposobu komunikacji np. “Zobacz najczęściej kupowane prezenty”.  

Sprawdź statystyki z poprzednich lat

Przygotowując strategię sprzedaży na okres świąteczny, weź pod uwagę statystyki z Google Analytics z ubiegłego roku, najlepiej w odniesieniu do danych z modułu e-commerce, m.in.

  • Jakie produkty były najczęściej kupowane,
  • Jaka była średnia wartość zamówienia,
  • Jakie kategorie były najczęściej przeglądane,
  • Które strony produktów i strony statyczne były najczęściej oglądane,
  • Jakie frazy były wpisywane w wewnętrzną wyszukiwarkę.

Wiedza ta pozwoli Ci wyciągnąć pewne wnioski i hipotezy w zakresie promocji kategorii, produktów, up-sellingu itd., które możesz wykorzystać w tym roku.

 

RADA: Ciekawym pomysłem jest wykorzystanie tradycji kalendarza adwentowego, który przypomina klientom dzieciństwo i codzienne otwieranie kolejnych okienek ze smakołykami. W Twoim sklepie, możesz każdego dnia zaproponować rabat na inny produkt lub grupę produktów, który ujawniany jest wyłącznie w codziennym newsletterze. Odpowiednia zachęta do tej akcji na stronach sklepu, pozwoli Ci szybko zwiększyć bazę odbiorców newslettera.

 

Przygotuj pracowników obsługi klienta

Warto przygotować swoją firmę i pracowników na zwiększone tempo pracy, liczba wiadomości i telefonów, a także możliwe problemy które mogą się pojawić w tym okresie, mowa tutaj o np. o zagubionej lub zniszczonej przesyłce, opóźnieniu w realizacji zamówienia, nagłej nieobecności jednego z kluczowych pracowników. Warto odpowiednio wcześniej przygotować przynajmniej wytyczne opisujące sposób postępowania w takich sytuacjach.  Jest teraz jeszcze czas na to, by przeszkolić pracowników z obsługi tzw. trudnego klienta. Warto razem z działem obsługi klienta przygotować kilka przykładowych odpowiedzi i scenariuszy.  

Monitoruj

Szczególnie w ostatnim okresie przed Świętami monitoruj firmy kurierskie i w przypadku powtarzających się sygnałów o przedłużającym się czasie dostarczenia zamówień, informuj klientów o realnym czasie dostarczenia paczki np. w miejscu wyboru rodzaju dostawy. Nie zapomnij wyrywkowo kontrolować czasu odpowiedzi Twoich pracowników na e-maile i telefony klientów - im krótszy czas reakcji, tym większe szanse na zawarcie transakcji. 

 

RADA: Rozważ stworzenie specjalnej, dobrze widocznej zakładki lub kategorii, która skupia produkty, które mogą być dobrym pomysłem na prezent. Dla klientów będzie to dodatkowa inspiracja.

 

Inspiruj przez bloga

Znalezienie ciekawego, nietuzinkowego prezentu dla bliskiej osoby to niejednokrotnie spory problem. Aby pomóc w tym Twoim klientom, przygotuj odpowiednio wcześniej wpisy blogowe np: “TOP 10 prezentów dla babci”, “Najlepsze rowerowe prezenty” itd. związane z Twoją branżą i asortymentem sklepu. Dobrze zatytułowane wpisy blogowe z treścią zoptymalizowaną pod SEO, spowodują że Twój blog znajdzie się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwarki Google. Jeżeli taki wpis nie będzie widoczny na pierwszych stronach wyników wyszukiwania, to bardzo dobrą strategią jest przeznaczenie odpowiedniego budżetu na promocję tych artykułów poprzez Google Ads (dawniej AdWords).  Pamiętaj, aby z artykułu bezpośrednio linkować do produktów w sklepie, co ułatwi użytkownikom zakup.  

Zaproponuj przyjazną politykę zwrotów

Wielu klientów obawia się, że zakupi nietrafiony prezent. W takim przypadku warto umożliwić zwrot zakupionych produktów w wydłużonym niż standardowo terminie. Rozważ też wprowadzenie zwrotów za darmo. Zero ryzyka i więcej czasu, który dajesz swoim klientom na możliwość oddania produktu może przekonać ich do zakupu.  

Media społecznościowe to często pierwsza linia kontaktu klienta ze sklepem.

Fanpage Twojego sklepu w tym okresie może być traktowany zamiennie z infolinią. Jeżeli więc w firmie znajduje się osoba, która prowadzi Twoje media społecznościowe, musi ona być bardzo dobrze poinformowana o ofercie produktowej. Podobnie, jeżeli Twój fanpage prowadzony jest przez firmę zewnętrzną, powinieneś oddelegować jedną osobę z obsługi klienta, która będzie opiekunem tej firmy i będzie natychmiast udzielała odpowiedzi na jej pytania.Zwróć uwagę, aby właśnie w tym czasie Twój fanpage działał szczególnie prężnie, aby znalazły się w nim inspiracje, rabaty na potencjalne upominki oraz informacje o np. wydłużonym czasie wysyłki. Możliwe, że dzięki temu zlikwidujesz większość pytań klientów i już z tego miejsca przekonasz ich do złożenia zamówienia.  

Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy

Black Friday (23.11.), Cyber Monday (26.11.) i Dzień Darmowej Dostawy (5.12.),  to okazje, które z jednej strony pozwolą na zwiększenie sprzedaży, a z drugiej - na przesunięcie pewnej liczby zamówień z ostatnich dni przed Bożym Narodzeniem na okres wcześniejszy. 
Dobrym pomysłem jest, aby przypomnieć wcześniej klientom o funkcji listy życzeń, możesz wykorzystać do tego np. newsletter. Dzięki temu klienci będą mieli okazję przygotować swoje potencjalne zamówienie, a w momencie kiedy produkty zostaną przecenione, łatwo wrzucić je do koszyka.

 


W pierwszej części artykułu Jak przygotować swój sklep internetowy do przedświątecznej gorączki zakupowej?  znajdziesz porady o m.in. funkcji pakowania na prezent, zestawach promocyjnych, bonach upominkowych, zamówień poza kolejnością. Sprawdź teraz!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej