25 / 04 / 2012

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Masz świetny pomysł na biznes, wybrałeś najlepsze oprogramowanie, ustaliłeś i nabyłeś asortyment? Nie zapomniałeś o profesjonalnych zdjęciach i opisach produktów oraz atrakcyjnym wyglądzie e-sklepu i myślisz, że pamiętałeś o wszystkim?

Jest jeszcze coś, bez czego e-sklep nie będzie sprawnie funkcjonować w Internecie, coś co stanowi podstawę Twojego biznesu – regulamin. Jak go napisać, co w nim koniecznie umieścić i czym grożą nam zawarte w nim nielegalne klauzule?

Czy regulamin w sklepie internetowym jest obowiązkowy?

Przepisy dotyczące prowadzenia działalności e-commerce uregulowane zostały Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dn. 18 lipca 2002 roku. Szukając w niej informacji na temat obowiązku zamieszczenia regulaminu w e-sklepie, natkniesz się na artykuł 8., który mówi, że „usługodawca określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną”. Czy zapis ten dotyczy sprzedawców internetowych? Przecież w e-sklepach nie są sprzedawane usługi, a jedynie towary.

Z przytoczonego artykułu wynika, że regulamin w sklepach internetowych nie jest obowiązkowy. Dlaczego zatem zdecydowana większość e-sklepów regulamin taki posiada? Jest to bowiem idealne miejsce do ustalenia reguł panujących na stronie internetowej. Regulamin określa też warunki zawieranych umów, są w nim wszystkie dane, wymagane przez prawo do prowadzenia określonej działalności oraz informacje, z którymi klient powinien móc się zapoznać przed dokonaniem zakupów.

Jak stworzyć regulamin idealny?

Mamy dla Was kilka wskazówek, którymi warto kierować się pisząc własny regulamin. Postępujcie zgodnie z poniższymi punktami, żeby nie zapomnieć o żadnym istotnym elemencie.

        1. Tworząc regulamin e-sklepu korzystaj z szablonów dostępnych w Internecie. Zawierają one podstawowe punkty, które możesz rozbudowywać na potrzeby własnego biznesu. Przydatne wzorce tekstowe znajdziesz w podręczniku wydanym przez serwis trustedshops.pl, który otrzymasz po zapisaniu się do newslettera na ich stronie www. Nie kopiuj przykładowych punktów „na ślepo”, bo mogą się one okazać niedopasowane do charakteru Twojej działalności.
        2. Upewnij się, czy wpisałeś do regulaminu wszystkie dane swojej firmy, które powinny być dostępne dla klientów. Każdy konsument powinien ostać poinformowany o: imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany.
        3. W sklepie internetowym ofertą handlową są opisy i zdjęcia produktów zamieszczone na stronie. W regulaminie należy poinformować klientów o tym, w jakiej walucie zostały podane ceny artykułów, czy zawierają one podatek, w jaki sposób można dokonać zapłaty po zawarciu umowy, kto ponosi koszta wysyłki i jaka jest ich wysokość. Konsument powinien też wiedzieć o: prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, miejscu i sposobie składania reklamacji, prawie wypowiedzenia umowy.
        4. Przedstaw wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z usług e-sklepu, chodzi tu m.in. o określenie przeglądarek obsługujących daną stronę. Jest to punkt, którego najczęściej brakuje w kontrolowanych przez UOKiK e-sklepach.
        5. Zapoznaj się z listą tzw. klauzul niedozwolonych, czyli zapisów w umowach zawieranych z konsumentem, które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy. Skutkiem uznania danego postanowienia za niedozwolone jest to, że konsument nie jest nim związany. Pełną listę niedozwolonych klauzul znajdziesz na stronie http://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php. Zaglądaj na nią regularnie, bo rejestr jest aktualizowany średnio 2 razy w miesiącu.
        6. W postanowieniach końcowych regulamin powinieneś także określić warunki jego zmiany, zasady rozstrzygania sporów oraz przepisy regulujące kwestie, które nie zostały w nim ustalone.
        7. Na koniec upewnij się, czy Twój regulamin ma format łatwy do zapisania i czy możliwe będzie jego wydrukowanie (szerokość strony). Jeśli wymogi te nie zostaną spełnione, klient nie będzie związany postanowieniami regulaminu.
        8. Pamiętaj, że wszystkie niejednoznaczne zapisy zawsze rozstrzygane są na korzyść klienta, dlatego regulamin powinien być napisany prostym i zrozumiałym dla wszystkich językiem.

Jeśli już udało Ci się stworzyć regulamin, ale ciągle masz wątpliwości, czy jest on kompletny i zgodny z obowiązującym prawem, zaczerpnij porady eksperta, skonsultuj się z prawnikiem, który rozwieje Twoje wątpliwości. Raz stworzony regulamin z późniejszymi aktualizacjami będzie służył Tobie i Twoim klientom przez wiele lat, więc warto postarać się, by był on doskonały ;)

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej