Direct To Consumer (D2C) - naturalny kierunek ewolucji e-handlu?
Sprzedaż bezpośrednia D2C (Direct To Consumer), czyli sprzedaż realizowana z pominięciem pośredników między producentem a konsumentem, nie jest nowym zjawiskiem w sprzedaży detalicznej. Niemniej sprzedaż internetowa w modelu D2C rozwinęła się stosunkowo niedawno, a głównym czynnikiem była pandemia, która wymusiła na sprzedawcach dostosowanie trendów sprzedażowych do potrzeb klientów.
Konfrontując dane statystyczne z wielu źródeł, możemy dojść do wniosku, że blisko 60% klientów woli kupować bezpośrednio od producenta, bez pośrednictwa sprzedawców detalicznych. Ogromny wzrost bezpośredniej sprzedaży detalicznej spowodował, że nieunikniona była adaptacja D2C również przez branżę e-Commerce. Sprzedawcy, jeżeli chcą utrzymać pozycję lidera lub rozwinąć biznes na danym rynku, muszą dostosowywać kanały sprzedaży i komunikacji online do ich potrzeb
W 2020 roku liczba osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej w całej branży [sprzedaży bezpośredniej] wzrosła o 6% w porównaniu z rokiem 2019 – obecnie jest to 987 tysięcy osób. W tej liczbie zdecydowaną większość stanowią kobiety – 82%, mężczyźni – 18%.Dane PSSB za rok 2020
B2C czy D2C?
Pośrednicy w swojej ofercie posiadają wiele produktów, wielu producentów. Oznacza to, że producent, który dostarcza swoje produkty sprzedawcy B2C, traci kontrolę nad przedstawieniem swojego asortymentu, jego promocją a nawet zbyt wygórowaną marżą narzuconą przez sprzedawcę. Może to wpłynąć na postrzeganie marki producenta oraz łączy się z oddaniem części zarobków, które producent mógłby zyskać gdyby pominąć pośrednika. Warto też pamiętać, że bezpośredni kontakt z klientem (D2C) pozwala kontrolować sposób komunikacji i pozycjonowania oferty. Ponadto producent ma wpływ na budowanie pozytywnego doświadczenia klienta, zaufania i wiarygodności marki.
Wybór modelu sprzedaży jest szczególnie istotny w przypadku doboru działań marketingowych. Zdarza się, że korzystając z pośredników, producent traci cenne informacje o kliencie, które powinny służyć do budowania komunikacji marketingowej. Model D2C pozwala na większą swobodę i pełen wgląd do statystyk, które następnie może wykorzystać z pożytkiem dla własnej marki. Komunikacja dostosowana do potrzeb klienta znacząco wpływa na wskaźnik konwersji i przyczynia się do budowania wiarygodności marki. Od wielu lat działamy na światowych rynkach i obserwujemy trend zbliżania się producenta do odbiorcy. Direct To Consumer, pomimo że jest stosunkowo nowym trendem, posiada wiele korzyści. Dzięki temu możemy skrócić łańcuch dostaw, jednocześnie bez uszczerbku na dystrybucji i rozwiązaniach skierowanych do klientów B2B. Anita Żuber, Marketing Specialist w 2ClickShop Cloud
Również kwestie kosztów przemawiają na korzyść modelu D2C - dobrze wdrożony model sprzedaży bezpośredniej zredukuje koszty dzięki automatyzacji, samoobsłudze i dostawach. Wyżej wspomniane zalety wynikają z uniwersalnych założeń tego modelu sprzedaży, ale wiele zależy również od rodzaju prowadzonej działalności e-Commerce.
Direct To Consumer, jak każdy inny model sprzedażowy, ma również wady. Jedną z nich jest trudniejsza dystrybucja. Producent musi zorganizować przestrzeń magazynową do przechowywania produktów, sam musi je zapakować, a następnie wysłać do klienta. Problemem mogą okazać się również zwroty towarów. Korzystając z modelu D2C, musisz zwrócić szczególną uwagę na działania marketingowe. Obecność marki w sieci wymaga czasu, skrupulatności i zasobów personalnych. Oprócz dobrze zbudowanego sklepu internetowego, który służy jako podstawowe narzędzie sprzedaży w e-handlu, warto pomyśleć o dodatkowych kanałach komunikacji np. social mediach (Facebook, Instagram), blogu tematycznym i współpracy z influencerami.
Przyszłość modelu D2C w e-Commerce
Od wielu lat działamy na światowych rynkach i obserwujemy trend zbliżania się producenta do odbiorcy. Direct To Consumer, pomimo że jest stosunkowo nowym trendem, posiada wiele korzyści. Dzięki temu możemy skrócić łańcuch dostaw, jednocześnie bez uszczerbku na dystrybucji i rozwiązaniach skierowanych do klientów B2B. Aleksandra Pudłowska, przedstawicielka marki Krisline
Direct To Consumer to stosunkowo nowy model biznesu w handlu internetowym. Wzrost popularności modelu D2C wśród marek konsumenckich nie spada nawet po gigantycznym skoku w okresie pandemii. Szczególnie w nieprzewidywalnych czasach, sprzedaż online i uniezależnienie się od pośredników może być bardzo istotne dla funkcjonowania Twojej firmy. Niemniej przed wyborem modelu sprzedaży warto przeprowadzić kompleksową analizę potrzeb i możliwości Twojego biznesu.
Konkurencja na rynku sprzedaży detalicznej jest ogromna. Coraz częściej dostrzegamy zainteresowanie D2C u naszych klientów i staramy się dostosowywać rozwiązania e-Commerce do ich potrzeb. Poprzez bezpośredni kontakt z klientem, producent zachowuje większą kontrolę w obszarze komunikacji produktowej, buduje wiarygodność i zaufanie wśród kupujących. Wiedza, jaką przedsiębiorca zdobywa poprzez obserwację i analizę zachowań konsumenckich, może być wykorzystana do jeszcze skuteczniejszej odpowiedzi na potrzeby klientów i projektowanie coraz lepszych doświadczeń zakupowych. Marcin Walczak, Key Account Manager w 2ClickShop Cloud
Przejście na D2C to wiele korzyści dla firmy, ale też szereg nowych wyzwań, którym musisz sprostać, aby nie stracić wiarygodności. Dobrze zbudowana platforma e-Commerce może ułatwić bezpośredni kontakt z klientem, pomoże w zarządzaniu produktami i stanami magazynowymi, znacząco ułatwi proces dystrybucji, a nawet będzie wsparciem w działaniach marketingowych.
Czy to czas, aby dostosować Twoją platformę e-Commerce do zmian?