Maciej Synoradzki
Maciej Synoradzki
21 / 06 / 2022

Direct To Consumer (D2C) - naturalny kierunek ewolucji e-handlu?

8 min. czytania

Sprzedaż bezpośrednia D2C (Direct To Consumer), czyli sprzedaż realizowana z pominięciem pośredników między producentem a konsumentem, nie jest nowym zjawiskiem w sprzedaży detalicznej. Niemniej sprzedaż internetowa w modelu D2C rozwinęła się stosunkowo niedawno, a głównym czynnikiem była pandemia, która wymusiła na sprzedawcach dostosowanie trendów sprzedażowych do potrzeb klientów.

Konfrontując dane statystyczne z wielu źródeł, możemy dojść do wniosku, że blisko 60% klientów woli kupować bezpośrednio od producenta, bez pośrednictwa sprzedawców detalicznych. Ogromny wzrost bezpośredniej sprzedaży detalicznej spowodował, że nieunikniona była adaptacja D2C również przez branżę e-Commerce. Sprzedawcy, jeżeli chcą utrzymać pozycję lidera lub rozwinąć biznes na danym rynku, muszą dostosowywać kanały sprzedaży i komunikacji online do ich potrzeb


W 2020 roku liczba osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej w całej branży [sprzedaży bezpośredniej] wzrosła o 6% w porównaniu z rokiem 2019 – obecnie jest to 987 tysięcy osób. W tej liczbie zdecydowaną większość stanowią kobiety – 82%, mężczyźni – 18%.Dane PSSB za rok 2020

B2C czy D2C? 

Pośrednicy w swojej ofercie posiadają wiele produktów, wielu producentów. Oznacza to, że producent, który dostarcza swoje produkty sprzedawcy B2C, traci kontrolę nad przedstawieniem swojego asortymentu, jego promocją a nawet zbyt wygórowaną marżą narzuconą przez sprzedawcę. Może to wpłynąć na postrzeganie marki producenta oraz łączy się z oddaniem części zarobków, które producent mógłby zyskać gdyby pominąć pośrednika. Warto też pamiętać, że bezpośredni kontakt z klientem (D2C) pozwala kontrolować sposób komunikacji i pozycjonowania oferty. Ponadto producent ma wpływ na budowanie pozytywnego doświadczenia klienta, zaufania i wiarygodności marki.

Wybór modelu sprzedaży jest szczególnie istotny w przypadku doboru działań marketingowych. Zdarza się, że korzystając z pośredników, producent traci cenne informacje o kliencie, które powinny służyć do budowania komunikacji marketingowej. Model D2C pozwala na większą swobodę i pełen wgląd do statystyk, które następnie może wykorzystać z pożytkiem dla własnej marki. Komunikacja dostosowana do potrzeb klienta znacząco wpływa na wskaźnik konwersji i przyczynia się do budowania wiarygodności marki.  Od wielu lat działamy na światowych rynkach i obserwujemy trend zbliżania się producenta do odbiorcy. Direct To Consumer, pomimo że jest stosunkowo nowym trendem, posiada wiele korzyści. Dzięki temu możemy skrócić łańcuch dostaw, jednocześnie bez uszczerbku na dystrybucji i rozwiązaniach skierowanych do klientów B2B. Anita Żuber, Marketing Specialist w 2ClickShop Cloud

Również kwestie kosztów przemawiają na korzyść modelu D2C - dobrze wdrożony model sprzedaży bezpośredniej zredukuje koszty dzięki automatyzacji, samoobsłudze i dostawach. Wyżej wspomniane zalety wynikają z uniwersalnych założeń tego modelu sprzedaży, ale wiele zależy również od rodzaju prowadzonej działalności e-Commerce.


Direct To Consumer, jak każdy inny model sprzedażowy, ma również wady. Jedną z nich jest trudniejsza dystrybucja. Producent musi zorganizować przestrzeń magazynową do przechowywania produktów, sam musi je zapakować, a następnie wysłać do klienta. Problemem mogą okazać się również zwroty towarów. Korzystając z modelu D2C, musisz zwrócić szczególną uwagę na działania marketingowe. Obecność marki w sieci wymaga czasu, skrupulatności i zasobów personalnych. Oprócz dobrze zbudowanego sklepu internetowego, który służy jako podstawowe narzędzie sprzedaży w e-handlu, warto pomyśleć o dodatkowych kanałach komunikacji np. social mediach (Facebook, Instagram), blogu tematycznym i współpracy z influencerami.

Przyszłość modelu D2C w e-Commerce 

Od wielu lat działamy na światowych rynkach i obserwujemy trend zbliżania się producenta do odbiorcy. Direct To Consumer, pomimo że jest stosunkowo nowym trendem, posiada wiele korzyści. Dzięki temu możemy skrócić łańcuch dostaw, jednocześnie bez uszczerbku na dystrybucji i rozwiązaniach skierowanych do klientów B2B. Aleksandra Pudłowska, przedstawicielka marki Krisline

Direct To Consumer to stosunkowo nowy model biznesu w handlu internetowym. Wzrost popularności modelu D2C wśród marek konsumenckich nie spada nawet po gigantycznym skoku w okresie pandemii. Szczególnie w nieprzewidywalnych czasach, sprzedaż online i uniezależnienie się od pośredników może być bardzo istotne dla funkcjonowania Twojej firmy. Niemniej przed wyborem modelu sprzedaży warto przeprowadzić kompleksową analizę potrzeb i możliwości Twojego biznesu. 

Konkurencja na rynku sprzedaży detalicznej jest ogromna. Coraz częściej dostrzegamy zainteresowanie D2C u naszych klientów i staramy się dostosowywać rozwiązania e-Commerce do ich potrzeb. Poprzez bezpośredni kontakt z klientem, producent zachowuje większą kontrolę w obszarze komunikacji produktowej, buduje wiarygodność i zaufanie wśród kupujących. Wiedza, jaką przedsiębiorca zdobywa poprzez obserwację i analizę zachowań konsumenckich, może być wykorzystana do jeszcze skuteczniejszej odpowiedzi na potrzeby klientów i projektowanie coraz lepszych doświadczeń zakupowych. Marcin Walczak, Key Account Manager w 2ClickShop Cloud

Przejście na D2C to wiele korzyści dla firmy, ale też szereg nowych wyzwań, którym musisz sprostać, aby nie stracić wiarygodności. Dobrze zbudowana platforma e-Commerce może ułatwić bezpośredni kontakt z klientem, pomoże w zarządzaniu produktami i stanami magazynowymi, znacząco ułatwi proces dystrybucji, a nawet będzie wsparciem w działaniach marketingowych. 


Czy to czas, aby dostosować Twoją platformę e-Commerce do zmian? 

Skontaktuj się z nami

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej