Paweł Kowalski
Paweł Kowalski
25 / 03 / 2020

eCommerce B2B- jedyna szansa utrzymania sprzedaży hurtowej w czasie COVID-19

10 min. czytania

Biznes w czasie pandemii stoi przed wieloma wyzwaniami. Podjęte działania i decyzje przedsiębiorców mają bezpośredni wpływ na zdrowie i ochronę pracowników, ale także na utrzymanie ciągłości prowadzenia biznesu. Aktualnie kiedy aktywność firm z powodu nałożonych restrykcji w kanale online wzmaga się, należy uznać, że eCommerce to jeden z najważniejszych kanałów sprzedaży, a tym samym jedyna szansa na utrzymanie procesów biznesowych w czasach pandemii. Jak więc mimo aktualnej sytuacji, skutecznie docierać do kontrahentów a w konsekwencji prowadzić sprzedaż w tym kanale?

Postaw na system eCommerce B2B

Firmy sprzedające hurtowo posiadające system eCommerce B2B, z pewnością mniej dotyka aktualna sytuacja. Pomimo wielu przeszkód komunikacyjnych spowodowanych epidemią, mogą oni zapewnić ciągłość sprzedaży i  kontaktu kontrahentów z działem handlowym niezależnie od tego w jakim trybie aktualnie pracuje dział handlowy. Poprzez narzędzia i funkcjonalności udostępnione na platformie eCommerce, mogą nadal skutecznie obsługiwać zapytania, zamówienia, reklamacje, negocjacje zapytań, ofertowanie i windykacje, równolegle zapewniając dostęp do aktualnych informacji o dostępności i stanach magazynowych oraz czasach realizacji złożonych zamówień.

Poinformuj swoich kontrahentów o aktualnych formach sprzedaży. 

Klienci hurtowi powinni być doskonale poinformowani o tym, jak w tym okresie firma funkcjonuje, w jaki sposób przebiega dostawa oraz czy opiekunowie handlowi dostępni są w standardowych godzinach pracy. Jeżeli kontrahenci wcześniej dokonywali zakupów tylko drogą telefoniczną mimo działania platformy B2B, a aktualnie taka możliwość jest utrudniona, należy dołożyć wszelkich starań, aby przenieśli się oni do zakupów online. W takiej sytuacji warto wskazać korzyści, jakie mogą dzięki temu osiągnąć.

Przykład: 

Działania informacyjno - marketingowe powinny zmienić się w newslettery informacyjne oraz widoczne popupy z komunikatami,  które wzbudzą zaufanie i w przypadku posiadania systemu B2B mogą konwertować na sprzedaż.

Pop-up kraina obrusów

Pop up w sklepie internetowym Kraina Obrusów

Zadbaj o optymalizację łańcucha dostaw

Z powodu utrudnień w dostawach, wynikających z epidemii oraz znaczącego wzrostu sprzedaży online, czas dostaw może się wydłużyć. Dlatego dystrybutorzy i hurtownicy powinni zrewidować obecnie oferowane formy transportu, tak aby możliwie usprawniać ten proces. Dodatkowo sprawdzi się tutaj integracja systemu eCommerce z stanami magazynowymi dostawców, dzięki której, kontrahenci na poziomie linii produktowej będą posiadali informacje o czasie i poziomie dostępności. 

W przypadku firm działających lokalnie warto uruchomić możliwość odbioru osobistego z wydzielonego punktu, spełniającego wymogi sanitarne na czas epidemii lub zorganizować bezpośrednią dostawę do siedziby klienta. W takim przypadku warto określić odpowiednie zasady – w jaki sposób taka dostawa będzie funkcjonować.

Epidemia to dobry czas na pozyskanie nowych użytkowników platformy B2B

Prowadząc sprzedaż w kanale B2B, warto wykorzystać ten czas do promocji platformy i pozyskania dotąd niezdecydowanych do tej formy transakcji kontrahentów. Jedną z form promocji mogą być prezentacje online. Umożliwiają one handlowcom m.in. zaprezentowanie platformy sprzedażowej oraz sposobu, w jaki firmy mogą dokonywać na niej zakupów począwszy od  rejestracji przez przeprowadzenie instruktażu w zakresie funkcjonalności platformy i panelu klienta B2B. Inna formą zachęcenia do rejestracji na platformie jest wirtualny doradca (chat zamieszczony na stronie), który umożliwia bezpośrednią komunikację z handlowcem. Dzięki temu system eCommerce B2B stanie się bardziej dostępny dla nowych i dotychczas niezdecydowanych użytkowników. 

Prezentacje online

Po ustabilizowaniu się sytuacji epidemiologicznej, istnieje bardzo duża szansa, że taki kontrahent, nadal będzie zainteresowany korzystaniem z dostępnego w trybie 24/7 i użytecznego rozwiązania jakim jest platforma b2B wraz z intuicyjnym panelem klienta.

Wykorzystaj nowe narzędzia w sprzedaży

Biorąc pod uwagę fakt, że w całym kraju zostały odwołane imprezy masowe (targi, konferencje)  dla przedsiębiorców oznacza to utratę potencjalnych partnerów biznesowych i tym samym okazji sprzedażowych. Jest to więc moment na wykorzystanie narzędzi internetowych do sprzedaży bezpośredniej przy użyciu narzędzi online. Komunikacja z klientami może odbywać się poprzez różnego rodzaju platformy i narzędzia do komunikacji internetowej warto więc przygotować prezentację produktową i zaprosić wybranych, potencjalnych lub aktualnych partnerów na konferencję online. 

W przypadku wielu firm kluczem do utrzymania sprzedaży i płynności biznesowej jest włączenie kolejnych kanałów sprzedaży. Systemy eCommerce to w perspektywie długofalowej jedyne stabilne narzędzie, które pozwala na automatyzację działań i zmniejszenie nakładów pracy ludzkiej, co w przypadku poszukiwania oszczędności przez firmy, może przełożyć się na być albo nie być przedsiębiorstwa.

O czym warto pomyśleć w tym czasie:

  1. Przenieś klientów z zakupów offline do online
  2. Rozważ wdrożenie narzędzi wspierających sprzedaż w formie online np. komunikatory, czaty  
  3. Zadbaj aby Twój system eCommerce udźwignął wzmożony ruch
  4. Jeżeli sprzedajesz lokalnie, udostępnij optymalne dla partnerów sposoby dostawy
  5. Wykorzystaj ten czas na zadbanie o opisy produktowe, atrakcyjne fotografie 
  6. Nie zapominaj o marketingu. To dobry czas dla newsletterów.
  7. Wydłuż czas zwrotów i reklamacji
  8. Nie zatajaj prawdy, jeżeli dostawy się opóźnią bądź zakładasz przestój na magazynie, informuj kontrahentów.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Ok