eCommerce B2B- jedyna szansa utrzymania sprzedaży hurtowej w czasie COVID-19
Biznes w czasie pandemii stoi przed wieloma wyzwaniami. Podjęte działania i decyzje przedsiębiorców mają bezpośredni wpływ na zdrowie i ochronę pracowników, ale także na utrzymanie ciągłości prowadzenia biznesu. Aktualnie kiedy aktywność firm z powodu nałożonych restrykcji w kanale online wzmaga się, należy uznać, że eCommerce to jeden z najważniejszych kanałów sprzedaży, a tym samym jedyna szansa na utrzymanie procesów biznesowych w czasach pandemii. Jak więc mimo aktualnej sytuacji, skutecznie docierać do kontrahentów a w konsekwencji prowadzić sprzedaż w tym kanale?
Postaw na system eCommerce B2B
Firmy sprzedające hurtowo posiadające system eCommerce B2B, z pewnością mniej dotyka aktualna sytuacja. Pomimo wielu przeszkód komunikacyjnych spowodowanych epidemią, mogą oni zapewnić ciągłość sprzedaży i kontaktu kontrahentów z działem handlowym niezależnie od tego w jakim trybie aktualnie pracuje dział handlowy. Poprzez narzędzia i funkcjonalności udostępnione na platformie eCommerce, mogą nadal skutecznie obsługiwać zapytania, zamówienia, reklamacje, negocjacje zapytań, ofertowanie i windykacje, równolegle zapewniając dostęp do aktualnych informacji o dostępności i stanach magazynowych oraz czasach realizacji złożonych zamówień.
Poinformuj swoich kontrahentów o aktualnych formach sprzedaży.
Klienci hurtowi powinni być doskonale poinformowani o tym, jak w tym okresie firma funkcjonuje, w jaki sposób przebiega dostawa oraz czy opiekunowie handlowi dostępni są w standardowych godzinach pracy. Jeżeli kontrahenci wcześniej dokonywali zakupów tylko drogą telefoniczną mimo działania platformy B2B, a aktualnie taka możliwość jest utrudniona, należy dołożyć wszelkich starań, aby przenieśli się oni do zakupów online. W takiej sytuacji warto wskazać korzyści, jakie mogą dzięki temu osiągnąć.
Przykład:
Działania informacyjno - marketingowe powinny zmienić się w newslettery informacyjne oraz widoczne popupy z komunikatami, które wzbudzą zaufanie i w przypadku posiadania systemu B2B mogą konwertować na sprzedaż.
Pop up w sklepie internetowym Kraina Obrusów
Zadbaj o optymalizację łańcucha dostaw
Z powodu utrudnień w dostawach, wynikających z epidemii oraz znaczącego wzrostu sprzedaży online, czas dostaw może się wydłużyć. Dlatego dystrybutorzy i hurtownicy powinni zrewidować obecnie oferowane formy transportu, tak aby możliwie usprawniać ten proces. Dodatkowo sprawdzi się tutaj integracja systemu eCommerce z stanami magazynowymi dostawców, dzięki której, kontrahenci na poziomie linii produktowej będą posiadali informacje o czasie i poziomie dostępności.
W przypadku firm działających lokalnie warto uruchomić możliwość odbioru osobistego z wydzielonego punktu, spełniającego wymogi sanitarne na czas epidemii lub zorganizować bezpośrednią dostawę do siedziby klienta. W takim przypadku warto określić odpowiednie zasady – w jaki sposób taka dostawa będzie funkcjonować.
Epidemia to dobry czas na pozyskanie nowych użytkowników platformy B2B
Prowadząc sprzedaż w kanale B2B, warto wykorzystać ten czas do promocji platformy i pozyskania dotąd niezdecydowanych do tej formy transakcji kontrahentów. Jedną z form promocji mogą być prezentacje online. Umożliwiają one handlowcom m.in. zaprezentowanie platformy sprzedażowej oraz sposobu, w jaki firmy mogą dokonywać na niej zakupów począwszy od rejestracji przez przeprowadzenie instruktażu w zakresie funkcjonalności platformy i panelu klienta B2B. Inna formą zachęcenia do rejestracji na platformie jest wirtualny doradca (chat zamieszczony na stronie), który umożliwia bezpośrednią komunikację z handlowcem. Dzięki temu system eCommerce B2B stanie się bardziej dostępny dla nowych i dotychczas niezdecydowanych użytkowników.
Po ustabilizowaniu się sytuacji epidemiologicznej, istnieje bardzo duża szansa, że taki kontrahent, nadal będzie zainteresowany korzystaniem z dostępnego w trybie 24/7 i użytecznego rozwiązania jakim jest platforma b2B wraz z intuicyjnym panelem klienta.
Wykorzystaj nowe narzędzia w sprzedaży
Biorąc pod uwagę fakt, że w całym kraju zostały odwołane imprezy masowe (targi, konferencje) dla przedsiębiorców oznacza to utratę potencjalnych partnerów biznesowych i tym samym okazji sprzedażowych. Jest to więc moment na wykorzystanie narzędzi internetowych do sprzedaży bezpośredniej przy użyciu narzędzi online. Komunikacja z klientami może odbywać się poprzez różnego rodzaju platformy i narzędzia do komunikacji internetowej warto więc przygotować prezentację produktową i zaprosić wybranych, potencjalnych lub aktualnych partnerów na konferencję online.
W przypadku wielu firm kluczem do utrzymania sprzedaży i płynności biznesowej jest włączenie kolejnych kanałów sprzedaży. Systemy eCommerce to w perspektywie długofalowej jedyne stabilne narzędzie, które pozwala na automatyzację działań i zmniejszenie nakładów pracy ludzkiej, co w przypadku poszukiwania oszczędności przez firmy, może przełożyć się na być albo nie być przedsiębiorstwa.
O czym warto pomyśleć w tym czasie:
- Przenieś klientów z zakupów offline do online
- Rozważ wdrożenie narzędzi wspierających sprzedaż w formie online np. komunikatory, czaty
- Zadbaj aby Twój system eCommerce udźwignął wzmożony ruch
- Jeżeli sprzedajesz lokalnie, udostępnij optymalne dla partnerów sposoby dostawy
- Wykorzystaj ten czas na zadbanie o opisy produktowe, atrakcyjne fotografie
- Nie zapominaj o marketingu. To dobry czas dla newsletterów.
- Wydłuż czas zwrotów i reklamacji
- Nie zatajaj prawdy, jeżeli dostawy się opóźnią bądź zakładasz przestój na magazynie, informuj kontrahentów.