13 / 02 / 2012

Czy newsletter to skuteczne narzędzie promocji?

Sklepy internetowe z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Mimo, że Polakom jeszcze daleko do Brytyjczyków, którzy na zakupach on-line spędzają więcej czasu niż w sklepach tradycyjnych, to i tak branża e-commerce ma się nad Wisłą bardzo dobrze.

Jak wiadomo jednak, popyt zawsze rodzi podaż. Zwiększająca się liczba internetowych klientów spowodowała, że wzrosła również liczba e-sklepów. Konkurencja ciągle rośnie, a to sprawia, że aby wyróżnić się na e-rynku potrzebna jest dobrze skrojona promocja. Właściciele sklepów internetowych coraz większą wagę muszą przywiązywać do nawiązywania i utrzymywania stałych kontaktów z klientami. We wcześniejszych wpisach przedstawiliśmy już kilka narzędzi wykorzystywanych w marketingowej komunikacji z klientem. Tym razem skupimy się na jednym z podstawowych, dobrze znanym instrumencie służącym do podtrzymywania i pielęgnowania relacji z konsumentem. Newsletter, bo o nim mowa, zdobył bardzo stabilną pozycję wśród nowoczesnych form komunikacji. Aż 9 na 10 internautów subskrybuje różnego rodzaju newslettery. Warto zastanowić się, jak należycie wykorzystać potencjał tego narzędzia dla promocji własnego sklepu.

Spersonalizowana reklama, którą klient akceptuje

Często newsletterowi przypisuje się rolę czysto reklamową, jednak w rzeczywistości przybiera on różne formy i pełni kilka funkcji, nie tylko tych marketingowych. Należy zdecydowanie odróżnić go od spamu i nachalnych reklam, rozsyłanych do użytkowników poczty elektronicznej bez ich zgody. Wysyłanie newslettera może odbywać się wyłącznie po akceptacji ze strony adresata, który wyrazi zainteresowanie określonym tematem, czy towarem proponowanym przez e-sklep. Klient powinien określić swoje preferencje zakupowe, potrzeby, tak, aby firma mogła stworzyć dla niego przekaz bardziej spersonalizowany, co przyczynia się do zacieśniania się więzi pomiędzy marką a konsumentem.

Personalizacja jest istotnym elementem kampanii promocyjnych skierowanych bezpośrednio do klientów. Zbudowanie relacji z klientem, przesyłanie mu wiadomości skierowanych jakby tylko do niego, sprawi, że będzie zainteresowany przekazem. Ludzie przyzwyczajają się do obniżek i rabatów, które po pewnym czasie nie robią już na nich wrażenia. Co innego, gdy myślą, że to właśnie oni, jako jedni z nielicznych są traktowani przez sprzedawcę w sposób wyjątkowy. Wówczas sklep internetowy może liczyć na sukces i na lojalność klientów.

Jak zapytać o zgodę na przesyłanie newslettera?

W jaki sposób zapytać internautę o zgodę na przesyłanie newslettera? Jest na to kilka sposobów. Można to zrobić przy rejestracji klienta w serwisie internetowym, podczas dokonywania przez niego zakupów w e-sklepie lub zamieścić zapytanie o chęć otrzymywania biuletynu na stronie www. Nie powinno się od razu prosić klienta portalu o wypełnianie długiego kwestionariusza osobowego lub ankiety, bo to zniechęci go do zapisania się do newslettera. Wystarczy, że zdobędziemy jego adres e-mail i imię.

Tworzenie bazy danych obecnych i potencjalnych klientów jest jedną z największych zalet newslettera. Internauci, którzy zainteresują się bezpłatnym newsletterem sklepu, wpiszą się na jego listę subskrybentów. Nawet jeśli nie kupią nic od razu, istnieje duża szansa, że w przyszłości zdecydują się na zakupy w sklepie internetowym autora ciekawego newslettera, który wykazał się taką wiedzą i kompetencją. Newsletter jest zatem inwestycją w przyszłość.

Najważniejsze jest utrzymywanie stałego kontaktu

Kolejną zaletą newslettera jest inicjowanie oraz późniejsze utrzymywanie kontaktu z potencjalnym klientem. Jeśli newsletter będzie ciekawy, przyjazny i spełni wszystkie oczekiwania klienta, będzie przez niego odbierany nie tylko jako zwykła oferta sprzedażowa. W oczach klienta newsletter to przyjazna i „ludzka” wizytówka firmy. Tworząc newsletter powinno się pamiętać, że to nie tylko elektroniczna ulotka i cennik, to również podanie ręki klientowi, próba nawiązania z nim kontaktu. Należy zadbać o to, aby kontakt ten był dobrze kojarzony z firmą i przygotować newsletter zarówno pod względem treści, jak i formy. Tutaj przydatne jest zainwestowanie w profesjonalną, spójną z wizerunkiem naszego e-sklepu grafikę, która będzie zawsze kojarzyć się naszemu klientowi z miejscem, które chętnie odwiedza i kojarzy.

Stworzenie więzi na linii sprzedawca-klient, z pewnością sprawi, że konsument z większym prawdopodobieństwem, przy podejmowaniu decyzji zakupowych, wybierze ten sklep, który regularnie, choć nie nachalnie, się z nim komunikował.

Czy newsletter jest skuteczny w komunikacji?

Skuteczność newslettera, jako środka komunikacji z klientami, potwierdzają badania. Współczynnik CTR, czyli stosunek między wyświetleniami reklamy a liczbą kliknięć na tę reklamę, jest prawie dziesięciokrotnie większy w przypadku newslettera niż przy kampaniach odsłonowych, prowadzonych na stronach www. W VIII badaniu wykorzystania poczty elektronicznej z roku 2011, ankietowani przyznali, że subskrypcja newsletterów pozwala zaoszczędzić czas i otrzymać wybrane, oczekiwane informacje wprost na skrzynkę pocztową (77% ankietowanych) oraz daje możliwość uzyskania pewnego rodzaju korzyści (31%).

Warto poświęcić czas na budowanie relacji z klientem. Newsletter jest do tego idealnym narzędziem. Może się on przyczynić do zwiększenia zainteresowania sklepem i wzrostu sprzedaży. W ofercie 2clickShop nie tylko otrzymasz możliwość zainstalowania tego narzędzia na swojej stronie www, ale również profesjonalnego skomponowania komunikatu, oprawienia graficznego oraz pewnej wysyłki.

Nie warto czekać, aż konkurencja zbuduje sobie grono zaufanych klientów i znacząco zwiększy nad nami przewagę, i pomyśleć o przyszłości już dziś - zainwestuj w newsletter, który wymiernie przyczyni się do budowy sukcesu Twojego e-biznesu.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej