Anita Żuber
Anita Żuber
14 / 06 / 2017

Co zrobić, aby wakacje nie były sezonem ogórkowym dla Twojego e-biznesu?

5 min. czytania

Wydawałoby się, że słowo “wakacje” u wszystkich wywołuje widok rajskich plaż, pięknych widoków i kojarzy się z zasłużonym wypoczynkiem. Jednak nierzadko perspektywa urlopów spędza sen z powiek sprzedawcom dla których okres wakacyjny wiąże się z zastojem w sprzedaży. No chyba, że akurat sprzedają produkty, czy ubrania przeznaczone właśnie na ten czas.

Jak możesz wykorzystać ten czas dla swojej firmy, albo jak sprawić, aby słupki sprzedażowe nie odbiegały w czasie letnich miesięcy tak stanowczo od tych wypracowanych przez cały rok?

Mamy dla Ciebie 8 rad i sposobów na to, abyś zoptymalizował swój sklep na ten czas!

1. Przygotuj się

O ile służby drogowe co roku zaskakuje zima, o tyle wydaje się, że właścicieli e-sklepów dopada zaskoczenie sezonem ogórkowym. Uwierz mi, ten czas nie musi być stracony! Przygotuj się do tego czasu odpowiednio wcześniej, najlepiej zaraz po majówce.

Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki plan, który pozwoli Ci tego uniknąć:

  • ustal plan urlopów dla wszystkich osób zaangażowanych w Twój e-commerce,
  • ustal wstępne pomysły na promocje i inne działania marketingowe na najbliższe dwa miesiące,
  • poinformuj grafika o tym jakich zdjęć lub grafik potrzebujesz i na kiedy,
  • ustal harmonogram promocji w social mediach,
  • przygotuj kalendarz wysyłek newsletterów i wpisów na bloga.

Jednym z najlepszych narzędzi, które pozwolą Ci zaplanować  z wyprzedzeniem automatyczną publikację treści w social media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google +) jest https://buffer.com/

źródło: buffer.com

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy “w pojedynkę”, a podczas Twojego urlopu nie będziesz w stanie realizować zamówień, czy na bieżąco odpowiadać na e-maile  - przygotuj odpowiednią komunikację o tym na stronach Twojego sklepu. Sugeruję by wykorzystać do tego celu pop-up na wejściu do sklepu - dzięki temu masz pewność, że każdy odwiedzający zobaczy tę wiadomość. Ale zanim wyjedziesz na urlop upewnij się, że ten pop-up działa!

2. Promuj z wyprzedzeniem

Jeśli w ofercie masz produkty, które najlepiej sprzedają się w sezonie urlopowym, to nie czekaj z informowaniem o tym klientów do ostatniej chwili. Pamiętaj, że wśród nich klientów są tacy, którzy kupują coś na ostatnią chwilę, ale też i tacy, którzy lubią planować zakupy. Dla tej drugiej grupy klientów trzeba odpowiednio wcześnie zacząć wpływać na ich emocje.

O emocjach w ecommerce pisaliśmy w raporcie “Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce – 41 ekspertów, najlepsze tipy!”

Reasumując, pomyśl o odpowiednio wczesnym informowaniu Twoich klientów we wszystkich kanałach (newsletter, social media itp.) o wakacyjnych nowościach i promocjach.

3. Zainspiruj

Sprzedajesz meble ogrodowe? Zarówno w sklepie, jak i w newsletterze, pokaż je w otoczeniu innych przedmiotów, które akurat masz w ofercie np. kwiatów, doniczek itp. Najlepiej żeby każdy z nich był podlinkowany do konkretnej strony produktu. Dzięki temu, klienci bez przeszukiwania sklepu będą mogli dokonać zakupu tego, co zainteresowało ich w Twojej aranżacji.

Szukają namiotu? Zaproponuj im śpiwory. Masz sklep z sprzętem fotograficznym? Do aparatu zaproponuj super lekki statyw lub wodoszczelny pokrowiec. Te rzeczy mogą być szczególnie potrzebne na wakacjach.

 

źródło: IKEA

4. Sprzedawaj przez storytelling

Na swoim blogu opowiedz o tym, które z Twoich produktów rozwiążą wakacyjne problemy. Najlepiej do tego typu opowieści sprawdza się storytelling. Opowiedz jakąś historię np. Twojego klienta, albo swoją własną, która posiada 3 elementy: opis sytuacji, problemu i jego rozwiązanie. W całą historię wpleć swój produkt i pokaż jak pomógł rozwiązać problem. W takiej historii najlepiej sprawdza się lekka forma narracji. Niech to będzie ciekawa i wciągająca historia, a całość świetnie uzupełnią wakacyjne zdjęcia!

A co jeśli sprzedajesz produkty, których nie używa się latem?

Wszystko oczywiście zależy od branży, bo pewnie nie da się sprzedać w tym czasie grzejników, ale przykład z gabriella.pl pokazuje, że można inspirować klientów i ciągle podtrzymywać z nimi kontakt, pisząc na blogu ciekawe treści związane pośrednio z oferowanymi produktami. Gabriella.pl oferuje swoim klientom głównie rajstopy, czyli produkt, który latem się nie sprzedaje. Treści na blogu, które pojawiają się w tym okresie, dotyczą m.in. pielęgnacji nóg, historii rajstop, czy porządków w szafie. W ten sposób odbiorcy, nadal mają kontakt z marką, komunikacja nie jest przerwana.

źródło: https://www.gabriella.pl/pl/blog/

5. Letnie okazje

Wakacje to dobry czas na czyszczenie Twoich magazynów. Jeżeli się na to zdecydujesz musisz zadbać, aby klient odwiedzający Twój e-sklep miał jasną informację o wyprzedaży. Możesz np. dodać do menu głównego widoczną zakładkę „Promocje wakacyjne”. Przetestuj różne formy takiej informacji np. wietrzenie magazynu, letnia wyprzedaż, itp.

6. Mobile sprzeda więcej niż desktop

Na wakacje często nie zabieramy ze sobą laptopa, co nie przeszkadza nam w przeszukiwaniu sklepów internetowych za pomocą smartfona lub tabletu. Dlatego koniecznie sprawdź jak Twój e-sklep wyświetla się na każdym z tych urządzeń. Nawet jeśli Twój sklep jest responsywny i z góry zakładasz, że na urządzeniach mobilnych wyświetla się on prawidłowo, upewnij się, że nic nie przeszkadza klientom w dokonaniu zakupu przy ich użyciu. Sugeruję, abyś szczególnie w tym okresie przynajmniej raz na tydzień złożył zamówienie testowe w swoim sklepie za pomocą tabletu i smartfonu, aby sprawdzić, czy wszystko wyświetla się prawidłowo, czy nie pojawia się np. jakiś pop-up, który blokuje interakcję ze sklepem.

7. Wydłuż okres zwrotu towarów

Jeżeli klient chce kupić produkt w Twoim sklepie, po czym planuje 2 tygodniowy urlop, to standardowe 14 dni na zwrot towaru może stanowić dla niego barierę przy podjęciu decyzji o tym zakupie. Wydłuż okres zwrotów towarów na czas urlopów i koniecznie poinformuj o tym klientów np. w newsletterze, na Facebooku, albo pokazując tę informację w widocznym miejscu w sklepie. Może być to ważna karta przetargowa, która skłoni ich do wyboru właśnie Twojego e-sklepu.

8. Przyszykuj się na sprzedaż powakacyjną

Zaraz po wakacjach zaczyna się rok szkolny. Wyprzedź konkurencję i promuj się z produktami szkolnymi wcześniej niż inni. Wyprawka szkolna to nie lada wydatek, dlatego niektórzy rodzice dokonują zakupów już w czerwcu, mimo tego, że nowy rok szkolny rozpocznie się dopiero we wrześniu. Rodzice, szczególnie jeżeli chodzi o wydatki związane ze szkołą, lubią być przygotowani. Szkoła to nie tylko tornistry, czy książki, to także nowe ubrania, piórniki, kredki, meble…. i masa innych rzeczy.

Wakacje to dobry czas na zmiany

Jeśli w sezonie wakacyjnym masz mniej zamówień, to wolny czas możesz wykorzystać na:

  • planowanie i przygotowanie się do sezonu w którym sprzedajesz najwięcej;
  • dogłębną analizę konkurencji. Teraz masz czas dokładnie przeanalizować ich działania, może zainspirują Cię do zmian w Twoim sklepie;
  • optymalizację procesów zachodzących w firmie, związanych np. z zamawianiem, pakowaniem i wysyłką produktów;
  • przeanalizowanie i poprawę użyteczności Twojego sklepu.

Wykorzystaj dobrze ten czas!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej