08 / 07 / 2014

Sprzedaż wielokanałowa i efekt odwróconego ROPO

Podejmowanie decyzji zakupowych jest procesem złożonym. Wpływa na niego wiele czynników. Klienci docierają do produktów różnymi kanałami. Powszechnie znane jest zjawisko ROPO, które dominuje w e-commerce. Jednak trend ten się odwraca.

Zjawisko ROPO polega na poszukiwaniu informacji o produkcie w sieci, jednak zakup finalny odbywa się offline – w sklepie stacjonarnym. Klienci wykorzystują zasoby internetu w celu zdobycia rzetelnych danych, opinii o produkcie.

Naprzeciw ich potrzebom wychodzą media społeczniościowe, które pozwalają, a wręcz zachęcają, do dzielenia się swoimi recenzjami odnośnie zakupu czy użytkowania samego produktu. W internecie klienci mają nieograniczoną swobodę w dostępnie do danych oraz do dzielenia się nimi. Sprzedawcy dostrzegają ten trend i stawiają na sprzedaż wielokanałową. Na popularność zjawiska ROPO wpływał częściowy brak zaufania do zakupów online oraz wysokie koszty dostawy towaru, które ponosił zazwyczaj kupujący. Obecnie siła oddziaływania tego zjawiska jest zależna od kategorii sprzedawanych produktów oraz poziomu zaufania społeczeństwa do danego rodzaju branży. Klienci nadal z dużą dozą ostrożności podchodzą do zakupów internetowych np. leków.

Aktualnie na znaczeniu zyskuje efekt odwróconego ROPO.

Dynamiczny rozwój e-handlu przyczynił się do zlikwidowania wielu barier, które utrudniały zakup. Atrakcyjność cenowa ofert (ceny w sklepach internetowych zazwyczaj są niższe niż w sklepach stacjonarnych) przekonała wielu klientów do zakupu. Poza tym same e-sklepy  ewoluowały. Ich właściciele dużą wagę przywiązują do szczegółowych, rzetelnych opisów produktów oraz do atrakcyjnych zdjęć. Dodatkowo na przestrzeni ostatnich lat dynamicznie rozwinęły się usługi kurierskie, co przyczyniło się do obniżenia kosztów wysyłki. Sklepy internetowe zachęcają do zakupów poprzez oferowanie wielu różnych udogodnień – dostawa do domu lub bezpłatny odbiór w sklepie stacjonarnym czy kredytowanie zakupów.

Efekt odwróconego ROPO oznacza poszukiwanie informacji offline a sam zakup odbywa się w sieci. Klienci „buszują” po galeriach handlowych, oglądają, sprawdzają, dopasowują produkty do swoich preferencji a następnie szukają najtańszych czy najbardziej atrakcyjnych warunków zakupu w internecie.

Zjawisko odwróconego ROPO ma bezpośredni wpływ na sprzedaż – to sygnał dla sprzedawców. Muszą oni zaplanować sprzedaż w odpowiednich kanałach, postawić na e-handel. Branża e-commerce stale się rozwija, jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki.  Handel przenosi się do internetu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej